Slik kjører du i kolonne

Det er 107 fjelloverganger og værutsatte veier her i Norge, og skal man ferdes over disse i vinterhalvåret er det smart å være forberedt.


Av de 107 strekningene er de aller fleste åpne og har normal ferdsel når dette skrives, men det er også noen som har kolonnekjøring. For det er en ganske normal greie her oppe i nord, og mange av de som har kjørt bil i noen år har opplevd denne spesielle måten å kjøre på.

Men:

‒ Som bilist er kolonnekjøring noe av det mest krevende du kan oppleve, sier rådgiver i NAF, Jan Harry Svendsen.

Det er ifølge NAF 23 fjelloverganger på riksveinettet i Norge, og under nyttårshelgen er det ganske vanlig med kolonnekjøring på mange av disse.

‒ Når det brukes kolonnekjøring er det for å øke sikkerheten, sier Svendsen.

Det er mange tips når det kommer til kolonnekjøring, men det er aller viktigste er at bilistene må følge rådene som gis av mannskapene som leder kolonnen, understreker NAF.

‒ Å stoppe, eller å snu i kolonnen, er livsfarlig fordi du kan bli stående fast alene på fjellet. Det er heller ikke tilrådelig å kjøre forbi bommen selv om været der kan være bra. Oppe på fjellet kan det være betydelig dårligere vær og om du kjører deg fast kan det i verste fall stå om liv, sier Svendsen.

‒ Kolonnekjøring er krevende. Sikten er dårlig, føret er utfordrende og mange har ikke erfaring med å kjøre på denne måten. Kjør mykt og med jevn hastighet og pass på at du har øyekontakt med bilen foran, legger han til, og kommer med nok en advarsel.

‒ Blir det stopp i kolonnen må du ikke bevege deg bort fra bilen. Dårlig sikt kan føre til at du ikke finner tilbake, sier NAF-rådgiveren.

Automobilforbundet sier at ventetiden kan bli lang før man ledes over fjellet, og understreker at varme klær, mat og drikke er viktig utrustning i bilen. Og selvsagt nok drivstoff, altså mest mulig full tank eller oppladet batteri.

‒ Ta på deg varme klær og send kald luft opp på frontruten når du kjører i kolonne. Bruker du varm luft kan du risikere isdannelse på frontruten om det er minusgrader ute. I tillegg bør du ha tåkelysene foran og bak tent og kjøre med varsellys, råder Svendsen.

De som har kjørt mye i kolonne vet også at man kan bli bedt om å vente.

‒ Det kan selvsagt føles urettferdig om man må vente lenge i en kald bil, men det er brøytemannskapene som har siste ord. De har ansvar for sikkerheten og ber de deg vente er det en grunn til det, sier Svendsen ‒ og legger til at elbiler ofte har en fordel i kolonnekjøringer.

‒ Man kan få beskjed om å stoppe motoren i enkelte situasjoner, blant annet i tuneller. En elbil har ingen avgasser noe som betyr at man kan la bilen gå og dermed også bruke varmeapparatet.

Slik kjører du i kolonne:

  • Ha lykt, slepetau og snøspade lett tilgjengelig i kjøretøyet.
  • Det er lurt å ha med mat og varm drikke.
  • La lufteanlegget forsyne frontruten med kald luft.
  • Har du tåkelys, bruk dem (både foran og bak).
  • Tenn varsellysene.
  • Hold «øyekontakt» med bilen foran.
  • Hold mest mulig jevn hastighet.
  • Ikke kjør ut av kolonnen eller forsøk å snu.
  • Dersom du må stoppe eller det blir stopp i kolonnen, må du ikke bevege deg bort fra bilen. Det kan være livsfarlig!
  • Er du usikker så gi beskjed om det til mannskapene – da tar de ekstra hensyn til deg.

Her er tipsene når man skal kjøre i kolonne. (Foto: NAF)

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter Forbruker