I 2021 skjøt pumpeprisen for drivstoff i været, og har holdt seg skyhøy siden. Og uansett hvilke kilder man sjekker har Norge en av verdens aller høyeste bensinpriser, og hos for eksempel Global Petrol Prices er vi kun slått av sju land ‒ hvor Hong Kong topper med voldsomme 31 kroner literen. På den listen med priser fra 15. mai står Norge oppført med en literpris på 22,41 kroner, og ifølge NAF har snittprisen for bensin og diesel ligget på dette nivået det siste året. Men Støre-regjeringen benytter likevel ikke sjansen til å kutte i pumpeavgiftene i revidert statsbudsjett som det nå forhandles om. ‒ Løftene om avgiftskutt har vist seg å være tomme. Løpet kan være kjørt for lavere avgift på bensin og diesel ut året, sier pressesjef Ingunn Handagard i NAF. ‒ Når regjeringen selv ikke prioriterer dette, er det lite håp om at Stortinget vil rydde opp når regjeringen skal forhandle med SV. Da blir neste sjanse til høsten, når budsjettet for neste år skal fremmes. Vi skal fortsette å legge press på regjeringen for at de skal innfri løftene. Regjeringspartner Sp gikk som kjent ut under valgkampen og uttalte at det var uaktuelt for dem å sitte i en regjering med bensinpriser over 20 kroner literen, og i regjeringsplattformen heter det at regjeringen «vil redusere avgifter som rammer folk flest, som for eksempel elavgift og drivstoffavgifter». Men NAF finner ingen spor av kutt i drivstoffavgiftene i revidert statsbudsjett. ‒ Siden dette dokumentet gjelder fram til nyttår, er løpet sannsynligvis kjørt for avgiftene ut hele 2023, sier Handagard. ‒ Det er synd at løftene om avgiftskutt viste seg å være tomme. Dette handler om folks lommebøker i en periode hvor alt blir dyrere. Men det handler også om hvorvidt velgerne kan tror på de løftene som politikerne gir. Spesielt i distriktene, hvor det er flere som har bensin- og dieselbiler har folk grunn til å være skuffet. NAF sier at snittprisen det siste året har vært på over 22 kroner literen, og siden nyttår har prisene på både bensin og diesel gått opp.
