- Annonse -
HjemNyheterAlpine har laget seg et bakke-monster

Alpine har laget seg et bakke-monster

Det nærmer seg årets Pikes Peak, og som vanlig dukker det opp noe spesielt fra bilmerkene. Alpine har nå en stor nyhet på lur ‒ nemlig A110 Pikes Peak.

Pikes Peak er verdens mest berømte bakkeløp, noe som altså betyr at løpet går opp en bakke. Og ikke hvilken som helst.

- Annonse -

«Løpet mot skyene» inneholder ikke færre enn 156 svinger og en total lengde på rett i underkant av 20 kilometer, og for å toppe dette starter løpet høyere enn toppen på Galdhøpiggen ‒ som er 2.469 meter over havet.

Startstreken i Pikes Peak i Colorado befinner seg på 2.865 meter, og målstreken er ytterligere 1.440 meter høyere oppe mot skyene.

Førerne må også håndtere støvete veiparter, skiftende værforhold, sol i øynene, blinde kurver ‒ og selvsagt stupet som alltid lurer rett utenfor veibanen.

Årets bakkeløp skal kjøres om en drøy måned, og det er dermed på tide å bli ferdig med preppingen av bilene. Og det er forhåpentlig Alpine.

- Annonse -

Det franske merket startet sin historie med racerbiler, og allerede i 1965 gikk A110 til topps første gang i et bakkeløp ‒ det kjente franske Le Mont-Dore. Vi snakker selvsagt om den første generasjonen av den legendariske sportsbilen, men også den nye generasjonen har vunnet et slikt.

I 2020 gikk Anthony Dubois til topps og tok den franske GT Sport-kronen med en Alpine A110 GT4, og nå venter altså den ultimate utfordringen for en Alpine A110 GT4 Evo.

‒ Pikes Peak er et av motorsportens landemerker, sier Francois Letort, teknisk manager for A110s motorsportsatstinger, som mer enn gjerne forteller hva de har gjort med bilen.

‒ Vi fokuserte på bilens lette vekt for å beholde Alpine DNA. Vi jobbet på vekten ved å fjerne alt unødvendig. Vi gikk fra en Alpine A110 GT4 Evo på 1.080 kilo til Alpine A110 Pikes Peak på 950 kilo. Vi har revidert dempingen, men også beholdt mange standarddeler. Samtidig jobbet vi mye med Oreca for å spesifikt tilpasse motor-girkassen til utfordringen med gradienten.

- Annonse -

Mange tusen meter over havet er luften tynnere, og det kan skape trøbbel for lufttrykket som bilene er avhengig av. Spesielt biler som også har store turboer som sluker mye luft.

‒ Vi har vært spesielt oppmerksomme rundt den store turboladeren, slik at vi har eliminert eventuelle etterslepfenomener og gassresponstid. Vi har også fått hjelp av partneren Elf som har gitt oss spesifikt drivstoff og smøremidler for å gjøre det mulig for oss å opprettholde et optimalt ytelsesnivå i alle høyder, forklarer Dubois.

Michelin har til slutt levert hjul som er spesielt tilpasset bakkeløp, og her er det 17 tommer foran og 18 tommer bak.

‒ Vi bestemte oss sammen med Michelin for å gå med en smalere fordekk etter å ha redusert bilens vekt for å trekke ut det fulle potensialet til denne virkelig unike Alpine A110 Pikes Peak, sier Dubois.

Det er ingen hvem som helst som tar plassen bak rattet, for Raphael Astier har rekorden opp Pikes Peak i Time Attack 1-klassen. Den lyder på lynraske 9:23,721 minutter. Den ultimate rekorden tilhører for øvrig det helelektriske racerbilkonseptet Volkswagen ID.R, og i 2018 kusket Romain Dumas denne opp bakken på 7:57,148 minutter.

‒ Pikes Peak er et legendarisk løp som jeg alltid har drømt om, og jeg er begeistret for å komme tilbake for femte gang i min karriere, sier rallyfører Astier.

‒ Selv om målet ikke er å vinne sammenlagt, er jeg er overbevist om at Alpine A110 Pikes Peak vil prestere godt i sin Time Attack-kategori. Det er et ekstremt motiverende prosjekt, og jeg tror vi kommer til å ha det mye moro mens vi gir vårt beste for Alpines første opptredenen!

Med rundt 500 hestekrefter fra den 1.8-liters 4-sylindrede motoren og en bil under et tonn tviler vi ikke på at det kommer til å gå unna opp de 156 svingene, og det skal iallfall ikke stå på utseende.

For sjekk denne A110-utgaven:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Kia EV9 kan by på mange spennende løsninger. (Fotos: Nybiltester)

Vi har sjekket ut Kia EV9

Vi ble med til Frankfurt for å se produksjonsmodellen av Kia EV9, en romslig elbil på rett over 5...
Mercedes-Maybach får nå en nattpakke som gjør den litt, tja, skummel. (Fotos: Mercedes)

Nattversjon av det mest eksklusive

På jakt etter det beste av det beste? Da går ferden muligens til Mercedes-Maybach, og de kan nå lokke...
Her er det nye og gamle emblemet til Porsche, og ser du forskjellen? (Fotos: Porsche)

Ny Porsche-logo

Finn en «feil» på bildet over! Den første utgaven av Porsches nå berømte emblem ble laget i 1952, og minner...
Dette er verdens første kvinnelige krasjdukke, og mammaen hennes. (Fotos: VTI)

Sjekk ut verdens første kvinnelige krasjdukke

Svenskene bare skal lede an når det kommer til trafikksikkerhet, og nå har de også laget verdens første kvinnelige...
Volkswagen viser nå fram en ID. Buzz med hele sju seter. (Fotos: Volkswagen)

Her er 7-seters Volkswagen ID. Buzz

Volkswagen viser nå en nærmere 5 meter lang ID. Buzz, og det betyr en versjon med plass til hele...
Både Volvo og Polestar baner nå vei for enda mer støtte til Apple CarPlay. Her innsiden av en Volvo XC40. (Foto: Volvo)

Volvo og Polestar med mer støtte til CarPlay

Gode nyheter for alle som kjører en moderne Volvo eller Polestar, og ikke minst for de som også har...
Rekkevidde-angsten lever i beste velgående, viser en ny undersøkelse. (Foto: NAF/Motor)

Rekkevidde-angsten lever i beste velgående

Selv om nye elbiler nå til og med strekker ut rekkevidden til over 600 kilometer, er det fortsatt mange...
Nybilsalget blomstret i mai, og en av bilene som ledet an var BMW iX1. (Fotos: BMW)

Bilsalget tok seg opp

Kom mai, du skjønne. Nybilsalget blomstret i siste måned før sommeren, men fortsatt er salget bak fjorårets. Det har vært...
Ingen har så langt i 2023 omkommet på sykkel eller moped. (Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen)

Dødsulykker: En gruppe skiller seg positivt ut

I en periode hvor antall dødsulykker stiger er det et lyspunkt, nemlig de på sykkel og moped. I mai måtte...
Range Rover Sport SV er den nye sjefen i familien. (Fotos: Jaguar Land Rover)

Den sterkeste Range Rover Sport noensinne

Det er en ny sjef i Ranger Rover Sport-familien, nemlig en SV-utgave. Sport-utgaven til Range Rover har vært her siden...
Volvo gir oss en sniktitt på dashbordet til EX30. (Fotos: Volvo)

En sniktitt på innsiden av Volvo EX30

Ikke bare får elbilmodellen Volvo EX30 en senterskjerm med det meste av info, men også noe så spesielt som...
Det er fortsatt mange som er svært skeptiske til elbiler, viser en fersk undersøkelse. (Fotos: NAF)

Elbil? Nei, takk!

1 av 10 er fast bestemt på at de aldri skal ha elbil, og det hjelper heller ikke at...
Toyota Yaris får seg nå et løft. (Fotos: Toyota)

Toyota Yaris får flere krefter

5. generasjon hybrid gir den lille favoritten Toyota Yaris enda bedre ytelser, men det er ikke alt. Den får...
Bugatti skal bygge seg en ultraluksuriøs skyskraper. Jepp. (Fotos: Bugatti)

Bugatti bygger seg en skyskraper

Bugatti kan ikke være dårligere enn Aston Martin og Bentley, og byr på en 46 etasjers luksuskompleks som skal...
Dette forsikringsbeviset er smart å ha liggende i hanskerommet ut bilferien tar deg til det store utlandet. (Foto: If)

Forsikringsbeviset som bør ligge i hanskerommet

Om bilferien tar deg til det store utlandet er det smart å ha et forsikringsbevis liggende i hanskerommet. Mange gjør...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her