Mange nordmenn er nå permitterte eller har hjemmekontorer,
noe som fører til mindre trafikk på veiene. Ifølge tall fra Statens Vegvesen er trafikken inn til de store
byene redusert med nærmere 40 prosent sammenlignet med ukene før
koronautbruddet.
og alle var menn. Tre av disse var mellom 45-64 år. – Det er tilfeldige variasjoner i ulykkestallene. Men det
hadde ikke vært helt urimelig å forvente noe lavere ulykkestall i mars sett i
sammenheng med den krevende situasjonen landet står i. De nasjonale
smittevernstiltakene som er iverksatt, medfører mindre trafikk, og mindre
trafikk burde bety færre trafikkulykker, sier seniorrådgiver i Trygg Trafikk,
Bård Morten Johansen. ‒ Tallene for mars tyder på at de spesielt alvorlige
ulykkene ikke nødvendigvis henger sammen med trafikkmengde eller
trafikktetthet. De alvorligste ulykkene har ofte sammenheng med høy fart, rus
og manglende oppmerksomhet. Det kan faktisk hende at disse risikofaktorene blir
mer fremtredende når trafikkmengden blir mindre, sier Johansen. Etter tre måneder er det en negativ utvikling i dødstallene,
og så langt i 2020 har det omkommet 24 mennesker i forbindelse med trafikken.
Dette er en kraftig økning fra samme periode i fjor, hvor 16 personer hadde mistet
livet. Av de omkomne i år er 20 menn og 4 kvinner.
hardt for at ulykkestallene skal bli lavere enn i 2019. Det krever innsats fra
alle aktører og bevissthet hos alle trafikanter, sier Johansen. Forrige måned opplevde Vestfold og Telemark tre dødsulykker,
mens Troms, Innlandet, Agder og Viken hadde én hver. Viken er så langt rammet hardest med syv omkomne så langt i
år, to mer enn på samme tid i fjor. Møre og Romsdal har derimot ingen
dødsulykker så langt i år, noe som er en nedgang fra fire på samme tid i fjor. Les også: