I fjor kunne Ineos, dette nye britiske terrengmerket, melde at de også skulle bli elektrifisert, og det betyr som kjent elbiler. Og Jim Ratcliffe, mannen som nylig sikret seg en stor eierandel av Manchester United, har tenkt å holde det han lover.
Nå viser Ineos nemlig fram en lillesøster til Grenadier kalt Fusilier, og den blir tilgjengelig med et helelektrisk drivverk. Men det er ikke alt. Ineos garderer seg med et annet såkalt lavutslippsalternativ.
Dette alternativet er en rekkeviddeforlenger som består av en liten bensinmotor som driver en generator for å opprettholde ladenivået til batteriet når ekstern lading ikke er tilgjengelig.
Britene sier at bekreftelse rundt de alternative drivlinjedetaljene og lanseringstidene forventes høsten 2024.
‒ Da vi utviklet dette kjøretøyet, konkluderte vi raskt med at for å bevege oss mot dekarbonisering, men fortsette å lage biler som forbrukerne vil kjøre, trenger vi en blanding av drivlinjeteknologier, forklarer Jim Ratcliffe, som er styreleder i Ineos.
‒ BEV-er er perfekte for visse bruksområder ‒ kortere turer og urbane leveranser, men industri og myndigheter må ha realistiske forventninger rundt andre teknologier som kan bidra til å akselerere nødvendig endringstakt. Det er grunnen til at vi tilbyr en ekstra drivlinje for Fusilier, en som dramatisk reduserer utslippene, men som har rekkevidden og påfyllingsevnen som trengs.
Ineos Fusilier er utviklet sammen med Magna slik Grenadier også er, og det er de som skal produsere bilen i Graz. Som vanlig står terrengegenskapene i sentrum, og denne 4X4 er noe kortere og lavere enn storesøster Grenadier.