Audi A5 er dessverre ikke tilgjengelig i Norge, hvor importøren har et fokus på de helelektriske modellene. Ikke at det er rart – 9 av 10 nybiler som selges her hjemme er helelektriske.
Men det betyr at nordmenn også går glipp av biler som henter det beste fra begge sidene, en kombinasjon av bensinmotor og elmotor. Ja, disse hybridene.
Audi presenterte sin A5-modell tilbake i 2007, og denne ble fornyet gjennom en ny generasjon 10 år senere. Nå har det også dukket opp en 3. generasjon, og tyskerne helgarderer seg som vanlig. Denne er tilgjengelig både som sedan og stasjonsvogn, kalt Avant på Audi-språket.
Denne er ekstra spennende ettersom den baner vei for en helt ny plattform kalt Premium Platform Combustion (PPC), og andre nye biler basert på denne er Q5 og A6 – sistnevnte også tilgjengelig som en ren elbil bygd på den nye PPE-plattformen som åpner for rekkevidder på langt over 700 kilometer. Så ja, adjø rekkeviddeangst!
En modell som iallfall ikke byr på rekkeviddeangst er A5 som inkluderer nye plug-in hybrid. Og for å unngå forvirringer har Audi nå bestemt at slike utgaver skal få betegnelsen «e-hybrid».

– Som en del av modellinitiativet vårt utvider vi vårt utvalg av plug-in hybrider betydelig i 2025, sier Audi-sjef Gernot Döllner.
– Med en ytelse på opptil 270 kilowatt, tilbyr vår nye generasjon plug-in hybridmodeller en sporty og komfortabel kjøreopplevelse i tillegg til en harmonisk balanse mellom ytelse og effektivitet.
Og dette sier Geoffrey Bouquot, medlem av styret for teknisk utvikling hos Audi:
– Den økte elektriske rekkevidden til våre nye plug-in hybrider gjør det mulig for kundene våre å dekke de fleste av sine daglige reiser med kun elektrisk kraft. Hybridteknologien vår kombinerer det beste fra begge verdener og gir en høy grad av fleksibilitet for hverdagen. Og med den nye teknologibetegnelsen «e-hybrid» er dette også gjenkjennelig ved første gang.
Begge de to nye utgavene, Audi A5 Avant e-hybrid quattro og Audi A5 Sedan e-hybrid quattro, er tilgjengelige i to effektnivåer: 220 og 270 kilowatt. Bilene drives av en 2.0 TFSI-motor med en effekt på 185 kW/252 hk og en elektrisk motor som yter opptil 105 kW.
Med 270 kW klarer begge bilene 0-100 km/t på 5,1 sekunder, mens lillesøster med 220 kW klarer den klassiske øvelsen på 5,9 sekunder.
Som vanlig er toppfarten begrenset til 250 km/t.
Men det som virkelig skaper oppsikt er altså den elektriske delen av disse hybridene, for her har Audi satt inn et batteri på 25,9 kWh (netto 20,7 kWh) – en økning på rundt 45 prosent. På samme tid er ladeeffekten økt til 11 kW, og dette åpner for 0 til 100 prosent på bare 2,5 timer.
I tillegg er den regenerative bremseytelsen økt betydelig, og det er nå mulig å justere graden av denne ved å bruke padler på rattet. Også navigasjonen tar høyde for å høste kraft, noe som hjelper på den elektriske rekkevidden.
Bilen bruker som standard elektrisk kraft, og det er ikke så rart. For denne funker som en elbil i hverdagen.
Audi opplyser nemlig den elektriske rekkevidden til solide 110 kilometer, så dermed kan denne fungere som en ren elbil selv for de som pendler over ganske lange distanser.
Så norske pendlere sender nok et langt og etterlengtet blikk etter nye A5 e-hybrid, men trøsten er jo at nye elbiler fra Audi hever rekkeviddelisten.
A5 Sedan e-hybrid quattro starter for øvrig på 62.500 euro i Tyskland, noe som i skrivende stund er 708.000 kroner.
Les også: