Changan er klar for Europa, og den første elbilen heter Deepal S07. (Fotos: Changan)

Changan klar med sin første bil

Changan er nå klar til å lansere sin første modell her i Europa, og det blir Deepal S07.


For et par uker siden ble det klart at Changan, ifølge dem selv en av Kinas fire største bilprodusenter, setter kurs for Norge og Europa. Produsenten har flere merkevarer, som hovedmerket Changan og Avatr, men det er Deepal som tar det europeiske spranget. 

Ikke at det er overraskende, for Deepal S07 er designet ved det italienske designsenteret de har i Torino og er dermed en europeisk bil.

-->
Rent linjemessig har designerne gått for en litt mer sportslig silhuett med en ganske aggressiv front og bakende og smale lykter som gir den en bred stilling, og her er det blant annet integrerte dørhåndtak og en mindre bakspoiler. 

Deepal S07 er for øvrig 4,75 meter lang og går direkte inn i det populære C-segmentet, og er også 1,93 meter bred og 1,63 meter høy. 

På innsiden er det en 15,6-tommers berøringsskjerm som kan vris mot både fører og passasjer, og her er det også støtte for både Apple CarPlay og Android Auto.

Videre kan Deepal S07 by på AR-HUD (Augmented Reality Head-up Display) som viser ting som hastighet, navigasjon og sikkerhetsadvarsler direkte i synsfeltet, og åpner dermed for at føreren kan holde blikket på veien. 

Changan sier videre at bilen har intelligent gestkontroll som tolker bevegelsene, og det er også et ganske kult 360-graders kamera – for her er det transparent understellsvisning. 

Bilen befinner seg som de fleste moderne biler på nivå 2 på selvkjøringsskalaen, og her er det ting som adaptiv cruisekontroll (IACC), filholderassistent (LKA), trafikkskiltgjenkjenning (TSR) og automatisk nødbrems (AEB).

Bilmerket som nå baner seg vei har ifølge Changan også et interiør med materialer av høy kvalitet, og målet er et moderne design med en komfortabel atmosfære. Det er også et 2-sone-klimaanlegg, som kan styres fra baksetet, og passasjerene bak kan også styre de elektriske solskjermene. Panoramataket på for øvrig på 1,9 kvadratmeter.

Det bør heller ikke stå på oppbevaringen, for Changan sier at Deepal S07 har intet mindre enn 28 oppbevaringsrom, romslige dørlommer og et stort bagasjerom. Her er det også en elektronisk døråpning som skal fremheve premium-følelsen.

Så hva med ytelsen?

Vel, Deepal S07 er utstyrt med et 79,97 kWh som gir en oppgitt rekkevidde på opptil 475 kilometer, mens hurtigladingen henger litt etter de fleste nye elbilene med en maks effekt på 93 kW. Her opplyser Changan den uvanlige 30-80 prosent, og dette bruker Deepal S07 35 minutter på. Den normale 10-80 prosent går selvsagt langt tregere enn dette. 

Motoren har 217 hk og 320 Nm, og dette åpner for 0-100 km/t på 7,9 sekunder. 

– Deepal S07 er mer enn bare en elbil, sier Leevon Tian, Deputy General Manager Europe.

– Med sitt unike design og smarte teknologi er dette den perfekte partneren for deg som elsker å kjøre og vil oppleve fordelene med moderne kjøreglede. 

Merket ble Europa-lansert sist fredag i tyske Mainz, og den europeiske planen er at de allerede i løpet av året skal ha rundt 100 forhandlere i 10 land. I 2030 skal dette vokse til rundt 1.000 forhandlere. 

Deepal S07 er altså den første, og planen inkluderer åtte modeller. Den første blir tilgjengelig fra neste måned hos utvalgte forhandlere i Skandinavia, etterfulgt av Tyskland, Nederland og Storbritannia.

– Med en pris fra 45.000 euro og en Euro NCAP 5-stjerners vurdering, er Changan Deepal S07 et reelt alternativ til etablerte konkurrenter og et utmerket valg for kvalitetsbevisste europeiske sjåfører, sier Nic Thomas, Director Sales and Marketing Europe.

Les også:

Hva tenker du