Annonse
Hjem Elbiler Imponerende Nio klar for Norge

Imponerende Nio klar for Norge

Merket som blant annet tilbyr lynraske batteribytter setter nå kurs for Europa, og først ut blir Norge hvor de første bilene skal leveres i september.

I januar viste Nio fram en ny elbil som skal flytte grensene. Ja, akkurat det har vi hørt mange ganger, men denne bilen skiller seg ut på flere områder.

Nio ET7 er en ganske så stor sedan på over 5 meter og en akselavstand på over 3 meter, og stort er både batteriet og kreftene. ET7 som er satt sammen på en ny plattform kan skilte med batterier opp til 150 kWh og rekkevidder som snuser på 1.000 kilometer, og har to motorer med totalt 650 hk og 850 Nm som gjør at den klarer 0-100 km/t på under 4 sekunder.

Den er også ganske så selvkjørende gjennom systemene Nio Autonomous Driving (NAD) og Nio Aquila Super Sensing. Dette inkluderer ikke færre enn 33 sensorer som skal gjøre selvkjøringen trygg, og har blant annet 11 høyoppløselige kameraer med 8 megapiksler oppløsning. Tesla har til sammenligning kameraer med 1,2 megapiksel.

Men der den virkelig flytter grenser er at ET7 (og de andre Nio-modellene) kan bytte batteri ‒ ganske så kjapt.

Saken fortsetter under Annonsen

Nio har nemlig utviklet et system som gjør det mulig å bytte ut et ganske så utladet batteri med en fulladet et på bare minutter, og prosessen er helautomatisert. Ja, virkelig.

Elbilisten kjører til en Swap Station, trykker på en knapp, og bilen kjører selv inn i bytteboksen. Deretter tar robotarmer av seg jobben med å skifte ut batteriet, og hele prosessen kan minne om en helautomatisk vaskehall og det tar omtrent like lang tid også ‒ 3 minutter.

Til å begynne med skal Nio opprette fire Swap Stations i og rundt Oslo, og i løpet 2022 skal det også bygges slike stasjoner i Bergen, Stavanger, Trondheim og Kristiansand ‒ for det er de fem byene som Nio først setter kurs for.

For når Nio retter blikket mot Europa blir altså Norge det første landet det hardtsatsende merket etablerer seg i.

Grunnlegger William Li understreker at det er flere grunner til nettopp dette. Selvsagt fordi Norge nå leder an i overgangen til elbiler, men også for at vi er kroneksemplet på hva Nio ønsker med sine elbiler. Flott design og ren luft. Ja, som Norge, som har flott natur og en ganske så ren luft.

‒ Da den norske kongen var på besøk i Kina, hørte jeg han fortelle om hvordan Norge satset på bærekraftige løsninger. Dette er akkurat i tråd med hva vi ønsker, sier Li.

– Nio har fra dag én forsøkt å være en global merkevare og tilby gode produkter og tjenester til brukere globalt. Å velge Norge som vårt første internasjonale markedet er ikke bare fordi Norge er det mest elbil-vennlige landet i verden, men også fordi det er en bærekraftig og innovativ nasjon, som samsvarer godt med Nio’s visjon, legger han til.

Nio er som mange av de andre nye kinesiske merkene et relativt ungt selskap, og startet formelt opp i 2014. Det første steget var formel E, den elektriske versjonen av formel 1, som de vant i 2015, noe som ga Nio et sjeldent godt utgangspunkt for det neste steget ‒ egne elbiler.

Det første resultatet av dette kom i 2016, og EP9 var en ren sportsbil med både to dører og to seter.

To år senere kunne de presentere den første «vanlige» bilen, en stor SUV kalt ES8. Denne ble fulgt opp av en litt mindre SUV kalt ES6 i 2019, før den foreløpig siste produksjonsmodellen er en crossover-SUV med coupélinjer kalt EC6 lansert i fjor.

Neste ut blir altså ET7, som de viste fram i januar.

Her i Norge og dermed i Europa blir den første modellen ES8, og Nio driver nå og setter sammen det som skal bli en europeisk utgave av denne. Denne versjonen skal etter planen gå inn i produksjon i juni, og de første eksemplarene skal lande her i Norge i august. Deretter skal de første kundebilene etter planen leveres i september.

SUV-flaggskipet kommer både med 6 og 7 seter, har et batteri på 100 kWh og en rekkevidde på rundt 500 kilometer. Med 534 hk går 0-100 km/t går på 4,9 sekunder og toppfarten er på 200 km/t, mens 20-80 prosent lading tar 30 minutter.

Den er også godkjent for hengerfeste, og kan slepe opp til 1,5 tonn. Bilen har i likhet med ET7 både NioPilot-systemet og den snakkende assistenten Nomi.

Som vanlig med nye merker som etablerer seg skal det også fokuseres på nettsalg hos Nio, men de skal også være fysisk til stede rundt om i landet.

Aller først skal de sette kurs for Oslo, og da ganske så sentralt. Faktisk kommer du ikke nærmere sentrum enn det som blir det første Nio House utenfor Kina ‒ Karl Johan.

Her er bildebeviset, og Nio flytter inn på hjørnet som er inngjerdet. Ja, selv kongen kan sjekke det ut fra slottsbalkongen.

(Foto: Bil24)

Videre er planen fire nye salgslokaler i 2022, og disse er kalt «Nio Spaces». Dette er de samme plassene som får de første byttestasjonene for batteri, altså Bergen, Stavanger, Trondheim og Kristiansand. Nio anslår forresten at de innen utgangen av neste år har 16 batteribytte-stasjoner i drift, og disse skal dekke de største byene og travleste reiserutene.

Nio skal også bygge opp egne salgs- og servicenettverk her i Norge, og åpner sitt første service- og leveransesenter i Oslo i september.

I tillegg vil merket også tilby servicetjenester som mobile servicebiler som reiser til kunden for å utføre grunnleggende reparasjoner og vedlikehold, samt pick-up-tjeneste hvor bilen hentes av Nio’s ansatte og deretter returneres til kunden.

Merket vil også lansere sin egen app som skal knytte sammen både norske og europeiske kunder i 3. kvartal, og vil på toppen av det hele fremme norske kunstnere ‒ også i Kina.

For gjennom noe de kaller Nio Life har de inngått avtaler med de norske kunstnerne Anette Moi og Sandra Blikås, så vi krysser fingrene for at de nå kan slå igjennom i Kina. For der er det som kjent litt mer mennesker enn her hjemme.

Men Nio bryr seg altså ikke om antall potensielle kunder når de tar steget over fra det asiatiske kontinentet, for det aller første landet de setter kurs for er altså et av de som er tynnest befolket.

Og det setter den nye Norges-sjefen stor pris på.  

‒ Vi ønsker å være et positivt livsstilbidrag for brukerne våre gjennom å bygge opp et brukersamfunn som begynner med elbilene og hvor vi deler fine opplevelser og har det gøy sammen, sier Marius Hayler, administrerende direktør i Nio Norge.

Og Nio ET7 ser jo ut som en morsom bil, gjør den ikke?

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

3,124FansLik
95FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker