Ikke bruk vanlig stikkontakt når elbilen skal lades. (Foto: Frende)

‒ Ikke lad elbilen dyrt og brannfarlig

1 av 4 bruker fortsatt stikkontakt når elbilen skal lades.


‒ Jeg ville aldri brukt stikkontakt som hovedmåte å lade på. Det er mer brannfarlig og mye av strømmen du betaler for kommer aldri fram til bilen din, sier fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge.

Han har akkurat sett en ny elbilundersøkelse gjennomført av Norstat for Frende, og er bekymret.

-->
‒ Vanlige stikkontakter er ikke egnet for belastningen som elbillading gir over tid. Det øker faren for feil, brann og varmgang i kablene, sier han.

I undersøkelsen er det også et spørsmål om elbilistene bruker skjøteledning eller kabelspole når de lader, og her svarer faktisk 21 prosent ja. Det er mer enn 1 av 5.

‒ Skjøteledning, kabelspole og stikkontakt er en skummel kombinasjon og bør kun brukes til nødlading over kort tid, der du følger med. Kjenn etter varmgang, ikke lad om natta og ikke gjør det til en vane, sier Ytre-Hauge.

‒ Jeg har sett mange skjøteledninger som strekkes ut gjennom dør- eller vindusåpning eller ligger kveilet sammen på en kabelspole. Det er skrekken.

Ikke bare kan det være brannfarlig, men det er også penger ut av vinduet.

‒ Hvis du lader med stikkontakt kan opptil 30 prosent av strømmen gå tapt fra støpselet til bilen din. Alt er blitt dyrt rundt oss nå og bortkastet strøm er det siste mange trenger, sier Roger Ytre-Hauge.

Han viser til tall fra den store europeiske bilforbundet for bilister, ADAC. Analyser de har gjort viser at effekttapet er betydelig om du lader elbilen eller hybridbilen på gamlemåten.

‒ Dette er enda et argument for å installere ladeboks hjemme. Husk også at du får større ladekapasitet og at det går vesentlig fortere å lade bilen, påpeker han.

‒ Det er ikke lurt å lade med lav kapasitet når strømprisene er høye og strømtapet er stort. Du bruker mer tid, samtidig som du taper mye strøm. Strømregningen er allerede høy, men slik lading som dette gjør den bare enda høyere.

Ifølge fagsjefen er den beste kombinasjonen for å lade brannsikkert og for å sløse med minst mulig strøm er å lade med høyest mulig kraft.

‒ Da er ladeboks den klart beste løsningen, sier Ytre-Hauge.

Det har også kommet nye regler rundt elbilladingen hjemme. I fjor sommer ble installasjonsnormen NEK 400 oppdatert, og denne sier nå at om du skal ha et nytt ladepunkt hjemme nå må du installere en ladestasjon.

Så nei, verken vanlige eller industrielle stikkontakter er gyldig med de nye reglene.

‒ Reglene er på plass for din egen trygghet. Med egen ladestasjon kan du og de du er glad i sove mye tryggere om natta, mener Ytre-Hauge.

Fortsatt er det lov med nødlading via stikkontakt, i tillegg til at tidligere godkjente installasjoner for lading med stikkontakt fortsatt er lov ettersom den nye normen ikke har tilbakevirkende kraft.

Men det anbefaler altså ikke ekspertene, inkludert Frendes Roger Ytre-Hauge.

Ikke bruk vanlig stikkontakt når elbilen skal lades. (Foto: Frende)

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter Forbruker