‒ Jeg ville aldri brukt stikkontakt som hovedmåte å lade på. Det er mer brannfarlig og mye av strømmen du betaler for kommer aldri fram til bilen din, sier fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge. Han har akkurat sett en ny elbilundersøkelse gjennomført av Norstat for Frende, og er bekymret. ‒ Vanlige stikkontakter er ikke egnet for belastningen som elbillading gir over tid. Det øker faren for feil, brann og varmgang i kablene, sier han. I undersøkelsen er det også et spørsmål om elbilistene bruker skjøteledning eller kabelspole når de lader, og her svarer faktisk 21 prosent ja. Det er mer enn 1 av 5. ‒ Skjøteledning, kabelspole og stikkontakt er en skummel kombinasjon og bør kun brukes til nødlading over kort tid, der du følger med. Kjenn etter varmgang, ikke lad om natta og ikke gjør det til en vane, sier Ytre-Hauge. ‒ Jeg har sett mange skjøteledninger som strekkes ut gjennom dør- eller vindusåpning eller ligger kveilet sammen på en kabelspole. Det er skrekken. Ikke bare kan det være brannfarlig, men det er også penger ut av vinduet. ‒ Hvis du lader med stikkontakt kan opptil 30 prosent av strømmen gå tapt fra støpselet til bilen din. Alt er blitt dyrt rundt oss nå og bortkastet strøm er det siste mange trenger, sier Roger Ytre-Hauge. Han viser til tall fra den store europeiske bilforbundet for bilister, ADAC. Analyser de har gjort viser at effekttapet er betydelig om du lader elbilen eller hybridbilen på gamlemåten.
