‒ Bremselengden øker og du får dårligere kontroll i regnvær når dekktrykket er feil, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver.
NAF-magasinet Motor har testet lufttrykket i dekkene, og samme sjåfør har kjørt samme bil med for lite lufttrykk i dekkene, riktig lufttrykk og for mye lufttrykk for å sammenligne egenskapene. Og ja, testøvelsene viser at bilens egenskaper endrer seg med lufttrykket. ‒ Med for lavt dekktrykk presterer selv et premiumdekk på nivå med et budsjettdekk. Riktig dekktrykk gjør deg tryggere i trafikken, slår Sødal fast. Det er et par praktiske ting som er verd å merke seg når det kommer til luft i dekkene. For det første kan dekkene slites raskere om det er for lite eller for mye luft i dem, og i en tid der alt blir dyrere er det smart å ta vare på disse ved å ha riktigluft lufttrykk. Med for lite lufttrykk vil også rullemotstanden øke, og dermed vil bilen bruke mer drivstoff og elbilene få kortere rekkevidde enn om disse har et riktig lufttrykk. Og spesielt rekkevidde vil jo de fleste ha mest av. Men feil lufttrykk kan også gå utover sikkerheten, som jo er det aller viktigste. Det viser den ferske testen. Motors testbil hadde dekk som skulle ha et lufttrykk på 2,4 bar, og de testet også med 1,7 bar og 3,1 bar. Altså 0,7 bar under og over det som er var oppgitt. NAF forteller at med for lavt trykk ble bilens oppførsel merkbart endret. Her rapporterte testeren at bilen ble tyngre å styre og vanskeligere å håndtere i kryss og rundkjøringer, og i motorveihastighet var styrepresisjonen merkbart dårligere.