Ikke slurv med lufttrykket i dekket, for det er ganske viktig. (Foto: NAF)

‒ Ikke kjør med for lite luft i dekkene

Det beste er selvsagt å ha riktig lufttrykk i dekkene. Det nest beste for mye lufttrykk, og det klart verste er å kjøre med for lite luft i dekkene. Det kan rett og slett være skummelt.


‒ Bremselengden øker og du får dårligere kontroll i regnvær når dekktrykket er feil, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver.

NAF-magasinet Motor har testet lufttrykket i dekkene, og samme sjåfør har kjørt samme bil med for lite lufttrykk i dekkene, riktig lufttrykk og for mye lufttrykk for å sammenligne egenskapene. Og ja, testøvelsene viser at bilens egenskaper endrer seg med lufttrykket.

‒ Med for lavt dekktrykk presterer selv et premiumdekk på nivå med et budsjettdekk. Riktig dekktrykk gjør deg tryggere i trafikken, slår Sødal fast.

Det er et par praktiske ting som er verd å merke seg når det kommer til luft i dekkene.

For det første kan dekkene slites raskere om det er for lite eller for mye luft i dem, og i en tid der alt blir dyrere er det smart å ta vare på disse ved å ha riktigluft lufttrykk.

Med for lite lufttrykk vil også rullemotstanden øke, og dermed vil bilen bruke mer drivstoff og elbilene få kortere rekkevidde enn om disse har et riktig lufttrykk. Og spesielt rekkevidde vil jo de fleste ha mest av.

Men feil lufttrykk kan også gå utover sikkerheten, som jo er det aller viktigste. Det viser den ferske testen.

Motors testbil hadde dekk som skulle ha et lufttrykk på 2,4 bar, og de testet også med 1,7 bar og 3,1 bar. Altså 0,7 bar under og over det som er var oppgitt.

NAF forteller at med for lavt trykk ble bilens oppførsel merkbart endret. Her rapporterte testeren at bilen ble tyngre å styre og vanskeligere å håndtere i kryss og rundkjøringer, og i motorveihastighet var styrepresisjonen merkbart dårligere.

Med for høyt lufttrykk i dekkene var endringene langt mindre. 

‒ Dette viser at for lavt trykk tydelig går utover bilens egenskaper på veien, mens for høyt trykk gir mindre utslag. Men for høyt dekktrykk gir langt mer støy i bilen, sier Sødal.

Det er faktisk ikke alt som er negativt med for lavt lufttrykk. For da de testet bremsing på tørr asfalt stoppet bilen raskere, og grunnen er at det er mer gummi som er i kontakt med underlaget og dermed gir et bedre bremsegrep.

Men:

‒ Dette ene punktet kompenserer på ingen måte for de alvorlige ulempene dekket med lavt lufttrykk har i de andre testdisiplinene. Vannplaningstesten avslører virkelig hvor viktig riktig dekktrykk er, sier Sødal.

For på våt vei håndterer både dekkene med høyt og lavt trykk svingene langt dårligere enn dekkene med riktig trykk, opplyser NAF.

Når det kommer til bremselengde økte den med 10 prosent for dekkene med lavt trykk kontra de med riktig trykk på våt asfalt, mens med for høyt lufttrykk var bremselengden omtrent det samme som med riktig trykk. 

‒ Dekktypen på testbilen var dyre premiumdekk. Med feil dekktrykk bremser og svinger det ikke bedre enn det kinesiske budsjettdekket Sunfull som ble testet i sommerdekktesten, sier Sødal.

– Med lavt dekktrykk viser vannplaningstesten at premiumdekket får dårligere trafikksikkerhetsnivå enn det kinesiske dekket.

Så ikke slurv med lufttrykket, for det kan både bli dyrt, gi kortere rekkevidde og verst av alt ‒ gå på helsa løs.

Ikke slurv med lufttrykket i dekket, for det er ganske viktig. (Foto: NAF)

Les også:

 

 

 

Les mer om:

Nyheter Forbruker