ID. R skal gjennom himmels port


Den hyperraske elbilen ID. R har satt sine øyne på nok en verdensrekord, samt en lynrask tur gjennom himmelens port i Kina.

Bilen som skal vise at Volkswagen kan hamle opp med det som er i sin framtidige elbilsatsing, råskinnet ID. R, skal sette ytterligere historiske spor etter seg.

Den elektriske raceren har allerede flekset musklene et par ganger, og det på svært imponerende vis.

I fjor sommer satte den en fryktelig imponerende rekord da den forserte de 156 svingene opp Rocky Mountains i løpet kjent som Pikes Peak i et vanvittige tempo, og knuste Sébastien Loebs tidligere rekord satt med en spesialbygd Peugeot 208 T16 Pikes Peak med hele 16 sekunder.

Deretter viste Volkswagen fram bilen under Goodwood-festivalen i England, og der var den farlig nær en «uslåelig» rekord.

For det har seg slik at tilbake i 1999 stilte tyske Nick Heidfield opp med formel 1-bilen McLaren-Mercedes MP4/13, og dundret igjennom løypa på 41,6 sekunder.

I ettertid mente arrangørene at det var altfor risikabelt å la slike formel-biler delta, så de har nå bannlyst de villeste bilene fra å delta. Dermed skal rekorden i teorien være uslåelig.

Volkswagen hadde da heller ingen ambisjoner om ny rekord da de stilte opp, men den faste føreren Romain Dumas bak rattet kom den farlig nær. Hans bestetid ble 43,05 sekunder, kun drøyt 1,3 sekunder bak den legendariske rekorden.

Dette skjedde altså i fjor, og nå har de satt blikket på nok en rekord.

For en annen rekord som det er skikkelig sus over er den rundt verdens tøffeste racerbane, selveste Nordschleife.

Disse rekordene er uoffisielt kalt verdensrekorder.

Der er det en rekke rekorder å hente, men å være den raskeste rundt den drøyt 20 kilometer lange banen kan de nok bare glemme.

For i fjor tok Porsche med seg bilen de nå har pensjonert fra langdistanse-VM, 919 Hybrid Evo, og føk rundt banen på 5:19,55 minutter ‒ en tid som nesten ikke er til å tro.

Faktisk er den bilen så rask at den tok banerekorden fra formel 1 på den legendariske Spa-banen i fjor, før formel 1 senere på året klarte å ta den tilbake med noen tiendedeler under kvalifiseringen til formel 1-runden som kjøres der hvert år.

Så den totale rekorden rundt Nordsløyfa kan Volkswagen ID. R mest sannsynlig bare glemme.

Men den de sikter seg inn på er den for elbiler.

Rekorden for serieproduserte biler rundt den legendariske banen har Porsche GT2 RS MR, som i fjor høst ble klokket inn på 6:40,3 minutter.

Den nåværende rekorden for elbiler er ikke så langt bak det, nærmere bestemt med 6:45,90 minutter som gir en gjennomsnittligfart på nærmere 185 km/t.

Denne ble satt i 2017 med en NIO EP9, og den bilen er altså enn så lenge kjent som verdens raskeste elbil.

At ID. R med sine 680 hestekrefter og 0-100 km/t på 2,2 sekunder er kapabel til å slå den er vi ikke i tvil om, så det blir spennende å se hva den elektriske superbilen faktisk klarer.

Men ikke nok med det.

ID. R skal nå gjøre noe som veldig få biler får muligheten til, nemlig å kjøre opp gjennom himmels port.

Mystikken henger rundt fjellet Tianmen Shan, hvor det en gang i tiden lå et tempel bygd i Tang-dynastiet. I dag ligger det et nyere tempel på toppen, og selv om det går en vei opp dit må besøkende pent ta en kabelvogn opp en strekning som totalt måler utrolige 7,4 kilometer.

Veien som snirkler seg opp fjellet inneholder 99 hjørnesvinger, og er stengt for offentlig trafikk. Den er kalt «himmelens vei», men har også kanskje et enda kulere navn, «himmelens port».

Av åpenbare grunner er det ikke satt noe rekord opp den veien, men nå har Volkswagen fått lov til å sette en helt ny en med ID. R.

Som vanlig er det franske Dumas som skal ratte bilen, og han vet ikke helt hva som venter.

‒ Jeg kjenner kun veien fra bilder og noen få videoer, sier 41-åringen.

‒ Omgivelsene er utrolige, som på et filmsett. Det blåser veldig der, og enkelte partier er svært smale og ujevne. Det kommer garantert til å bli en spesiell erfaring, og jeg ser fram til den nye utfordringen.

Volkswagen gjør noe uvanlig for å gjøre «rekordforsøket» litt mer spennende.

De skal invitere dataspillende kinesere til å sette en virtuell rekord opp gjennom den himmelske porten, før deretter Dumas skal forsøke å slå den beste datatiden under virkelige forhold.

‒ Vårt mål er å sette en ny milepæl for elbiler, og ved å gjøre det, støtter vi på samme tid Volkswagen E-strategi i Kina, som virkelig får fart på seg i år, sier Volkswagen Motorsport-leder Sven Smeets.

Stuntet skal gjennomføres i september, og innen den tid har muligens ID. R også rekorden som den raskeste elbilen rundt Nordschleife.

Volkswagens første rene elbil som skal for salg er en som så langt bare er kalt ID., og denne skal etter planen inn i produksjon senere i år.

Denne blir raskt fulgt av en rekke nye modeller, deriblant en elektrisk SUV som er kalt ID. Crozz.

Les mer om:

Elbiler Nyheter