Euro NCAP er opptatt av at bilene er utstyrt med det siste innen sikkerhet, og av den grunn gjør de det stadig vanskeligere for nye biler å oppnå toppscoren på 5 stjerner i kollisjonstesten.
Men utviklingen går nå så fort at Euro NCAP også har introdusert en slags sidetest, nemlig de selvkjørende egenskapene til nye biler. For disse utstyres stadig med mer autonom teknologi som lar bilene gjøre deler av kjøreoppgaven.
-->
Den autonome skalaen går helt opp til nivå 5, mens det vi tenker på selvkjørende biler er nivå 4. Med slike biler kan du bare sette deg i baksetet og la bilen gjøre hele kjørejobben.
Vi er ikke der, og vi er ikke en gang på nivå 3 ‒ selv om noen åpenbart tror dette. For det skjer dessverre ulykker med biler som er i automatisk modus, og det er en av grunnene til at Euro NCAP tester disse.
For per i dag befinner bilverden seg på nivå 2 hvor føreren også må følge med, og selv dette nivået åpner for ganske avanserte førerassistenter. Og at de funker bra viser den siste testrunden i regi av Euro NCAP.
De har nå testet fire biler, Jaguar I-Pace, Nissan Qashqai, Polestar 2 og Volkswagen ID.5. Av denne kvartetten imponerte Nissan Qashqai aller mest.
Den nye Qashqai har allerede imponert i Euro NCAP’s kollisjonstest, og skilte seg også ut da Euro NCAP kjørte den gjennom assisterte kjøreprøver.
Nissan har utviklet sin ProPilot over flere år nå, og den har blitt så god at den nesten er perfekt vektet mellom førerengasjement og kjøretøyassistanse. ProPilot koblet sammen med Navi Link-systemet gir ifølge kollisjonstesterne «en utmerket balanse mellom å hjelpe sjåføren og å forhindre overavhengighet».
På nivå 2 skal altså føreren følge med selv om bilen gjør mye av kjøringen, noe åpenbart Nissan har lyktes med.
På området Safety Backup scoret Qashqai nesten full score, og oppnådde nær perfekte 93 prosent.
Også Volkswagen ID.5, som deler en plattform med ID.3 og ID.4, presterer godt. Også her var det et høyt nivå av assistanse til føreren som støtter mange kjøreoppgaver på motorveien, men også dette systemet hindrer at føreren får for mye tillitt til assistene.
‒ Vi har kommet med «Assisted Driving»-graderinger i et par år nå, og vi ser virkelige forbedringer i systemytelsen, sier generalsekretær i Euro NCAP, Michiel van Ratingen
‒ De fleste produsenter innser at det er viktig at sjåfører får glede av fordelene ved assistert kjøring uten å tro at de kan overlate kontrollen fullstendig til bilen, og det er et av aspektene som vurderes i vår vurdering.
Den jobben klarer både Qashqai og ID.5, og begge får rangeringen «veldig god».
‒ Gratulerer til Nissan – Qashqai er den rimeligste bilen i denne gruppen, sier van Ratingen.
‒ Sammen med ID.5 deler Qashqai den høyeste rangeringen vi har sett så langt. Det viser at teknologien beveger seg raskt, og at assistert kjøring vil bli standard veldig snart.
Polestar 2 ble faktisk vurdert i fjor, men elbilen har blitt oppdatert for å gi bedre støtte i svinger når den er i assistert kjøremodus. Den trådløse oppdateringen rullet ut til samtlige biler gjør at Polestar 2 avanserte fra «moderat» til «god».
Den fjerde bilen som nå er testet er Jaguar I-Pace, som også er den eldste bilen av kvartetten. Det kommer også til syne i rangeringen, for bilen ender opp med scoren «inngangsnivå».
Dette viser ifølge Euro NCAP hvor raskt denne teknologien forbedrer seg, men Jaguars system er flink til å passe på at føreren holder seg konsentrert også under førerassistanse. Det er dog mer begrensede nivåer av kjøretøyassistanse og sikkerhetsstøtte, og dette trekker scoren ned.
En av partnerne til Euro NCAP er britiske Thatcham Research, og de er fornøyde med utviklingen.
‒ Noen av bilene har prestert veldig bra i denne siste testrunden, og det er spesielt positivt å legge til to nye «veldig gode» til de tidligere rangeringene, sier Matthew Avery, sjef for forskningsstrategi.
‒ Det er interessant å se forbedringene Polestar har gjort til bilen sitt ved å bruke OTA-oppdateringer, et utmerket verktøy for å justere ytelsen til det bedre over natten. Det blir også stadig mer tydelig at elektrifisering og automatisering går hånd i hånd.
Avery er opptatt av at førerassistentene faktisk gjør kjøringen enda mer sikrere, for en datamaskin er mer konsentrert og reagerer raskere enn et menneske.
‒ Vi vil sterkt oppfordre sjåfører til å bruke denne teknologien. Den er mer enn bare en funksjonstelling, og beskytter både sjåfører og andre trafikanter med en rekke sikkerhetsfordeler. De beste systemene tilpasser seg automatisk fartsgrenser og trafikk, holder sjåførene i kjørefeltet og beskytter bilen mot blindsoner.
Men enn så lenge med førerne selv følge med. For vi er altså fortsatt på nivå 2 på den selvkjørende skalaen.
Les også: