Det ble registrert neste dobbelt så mange nye ID.4 som den nest mest populære bilen i mai, og Volkswagens nye folkebil nærmer seg nå Tesla Model Y på toppen av statistikken.
Nybilsalget henger fortsatt langt bak fjoråret, for nå skaper krigen i Ukraina problemer i tillegg til mangelen på mikrobrikker og pandemien.
Sammenlignet med mai 2021 gikk nybilsalget ned -18,0 prosent i mai viser statistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), og etter årets fem første måneder er salget ned -15,6 prosent.
-->
Bilindustrien er blant annet avhengig av kabler fra Ukraina, men bilprodusentene er i ferd med å finne løsninger. Skoda har for eksempel flyttet deler av kabelproduksjonen over til Tsjekkia og utvidet kapasiteten i Marokko, og dette gjør at de kan doble kabel-produksjonen om nødvendig.
Så det er lys i enden av tunellen, men fortsatt er det slik at de fleste merkene ikke er i nærheten av å produsere så mange biler som de vil.
Dette fører igjen til at de store konsernene må prioritere, og i Volkswagen-gruppen som Skoda består av er sjefen Volkswagen-merket.
Merkesmessig viser da også tallene fra OFV at Volkswagen var det mest registrerte merket i mai, og folkemerket endte med 1.311 biler. Nest best var BMW med 1.244 biler, mens Toyota som fortsatt venter på sin første elbil var tredje best med 1.050 biler. Skoda fikk registrert 441 nybiler i mai, og var 9. best.
Volkswagen-salget ble dratt av ID.4, som var den klar mest populære bilen i mai. Ifølge OFV endte elbilen opp med 915 registreringer, og slo med det knock-out på resten av bilene.
Nærmest ID.4 var BMW iX med solide 487 registreringer, mens Polestar 2 og Volvo XC40 fulgte ganske så tett med henholdsvis 474 og 458 nyregistreringer. Disse fire bilene sto for drøyt 20 prosent av registreringene i mai. Videre fulgte Hyundai Ioniq 5 (368 registreringer), Ford Mustang Mach-E (325), Audi Q4 (295), Audi e-tron (289), Toyota Rav4 (289) og på 10. plass Skoda Enyaq med 278 registreringer.
Totalt etter årets fem første måneder holder fortsatt Tesla Model Y unna på toppen, men med 224 biler i mai nærmer nå ID.4 seg raskt. Totalt i 2022 er det registrert 3.597 Model Y og 3.067 ID.4, så om trenden holder seg i juni er ID.4 forbi på statistikken.
BMW iX holder et kanskje overraskende høyt tempo ettersom dette er en ganske dyr bil, og er den 3. mest populære så langt i år med 2.266 biler, etterfulgt av Audi Q4 e-tron med 2.186 og Hyundai Ioniq 5 med 2.184 registreringer. Også Polestar 2 har bikket 2.000 biler med sine 2.003 registreringer fra januar og ut mai.
Resten av topp-10 er Tesla Model 3 (1.779), Volvo XC40 (1.707), Enyaq (1.687) og Mach-E (1.673).
Blant merkene holder også Tesla unna, men også her har de tapt store deler av forspranget. Med kun 229 biler i mai står det amerikanske elbilmerket med totalt 5.380 biler, men Volkswagen puster de nå i nakken etter å ha fått registrert 1.311 biler i mai. Totalt står det tyske merket med 4.705 nye biler i 2022.
Videre følger BMW med 4.178 registreringer, Audi med 3.963, Hyundai med 3.653, Volvo med 3.583 og Toyota med 3.468 registreringer. Derfra er det et lite hopp til Mercedes, som står med 2.833 biler.
Nede på 14. plass finner vi en gammel traver, for Suzuki opplever nå en ny vår. Og nei, de har ikke en elbil.
En forklaring på dette er at Suzuki kan levere Across 4x4 Plug-in Hybrid på ganske kort tid, og dette har bidratt til det beste Suzuki-salget på fem år. Det er registrert 1.334 Suzuki-biler så langt i år, og merket har en markedsandel på 2,5 prosent.
Elbilene hadde på sin side en markedsandel på 73,2 prosent i mai, og totalt etter årets fem første måneder har nullutslippsbilene en markedsandel på 79,2 prosent.
Les også: