At det er nye tider i bilverden kan garantert de norske sjefene for store bilmerker skrive under på.
For Norge, tidligere kanskje sett på som et lite og litt sært billand helt der oppe i nord, har plutselig blitt verdens navle for bilmerker som vil opp og fram her i verden.
-->
Ikke bare legger etablerte merker stadig vekk store presentasjoner og lanseringer til Norge, men også nye merker som vil erobre Europa har ofte vårt lille kongerike som første stoppested.
Et eksempel på dette får vi allerede neste uke, for da vil et nytt kinesisk merke med store elbil-ambisjoner sette i gang sin europeiske satsing. Første land ut? Ja, Norge.
Grunnen er selvsagt det norske elbilsalget, som målt i prosenter er helt unikt. Mer enn halvparten av nye biler som selges her hjemme er nå elbiler, noe ingen andre markeder er i nærheten av å matche.
Det viser med all klarhet den nye ID.3, modellen som for alvor setter i gang elbilsatsingen for Volkswagen.
I Norge føk denne rett til topps på registeringslisten i oktober, og det ble ifølge statistikken til OFV registrert 2.475 nye ID.3-modeller her hjemme i forrige måned. Nummer to på listen var Toyota Rav4, og den endte på 706 registreringer.
Det var knock-out fra ID.3, og den svimeslo også elbilene i EU-markedet.
Ifølge statistikk fra britiske Jato ble det totalt solgt 71.800 nye elbiler i EU-27 i oktober, og dette var formidable 197 prosent mer enn oktober 2019. Hovedgrunnen var ID.3, som føk rett til topps på denne statistikken.
Faktisk var mer enn 1 av 7 nye elbiler i EU i oktober en ID.3.
Det er imponerende, for det selges ganske mange forskjellige elbilmodeller i EU, men det totale antall ID.3 er ikke like imponerende ‒ iallfall om vi ser fra et norsk perspektiv.
EU-27 består som benevnelsen sier av 27 land, og totalt er det nærmere en halv milliard innbyggere i dette store området ‒ nesten hundre ganger så mange som i Norge.
Om EU fulgt Norge i antall solgte ID.3 kunne Volkswagen tatt tidlig juleferie, for da ville de nemlig ha solgt rundt 240.000 nye ID.3-biler. Til sammenligning var oktobers mest registrerte bil i EU Volkswagen Golf med 27.530 eksemplarer.
Men det skjedde selvsagt ikke, og totalt ble det registrert 10.590 ID.3 i EU i oktober. Dette er også et solid tall, og var faktisk så høyt at elbilen var den 29. mest registrerte i forrige måned.
ID.3 sørget også for at Volkswagen hadde en markedsandel på 29 prosent av det totale elbilsalget i EU, som ifølge Jato ble drevet av bilflåte-bestillinger og firmabil-registreringer.
Den nye elbilmodellen sørget også for at elbilene gikk forbi både plug-in hybrid og hybrid i det elektrifiserte markedet i EU, og de rene elbilene sto for akkurat en fjerdedel av dette segmentet. Mildhybrider som kommer i stadig større monn var ikke overraskende det største markedet, med en andel på 32 prosent.
Den aller mest populære modellen i EU-27 var altså den nye generasjonen av Golf, etterfulgt av Renault Clio med 22.588 registreringer og Opel Corsa med 21.220 biler.
Renault Zoe var den nest mest populære elbilen med 9.778 registreringer i EU-20, mens Hyundai Kona var den tredje mest ettertraktede med 5.261 elbiler.
Her er oversikten over de mest populære bilene i EU i oktober:
Les også: