Aston Martin har en ny DB-bil på gang. (Fotos: Aston Martin)

I skyggen lurer en ny Aston Martin DB

Store nyheter fra Aston Martin. 24. mai skal de vise fram en ny bil i DB-serien.


Aston Martin er 110 år i 2023, men på mange måter kan vi finne starten på det som er dagens merket i 1948, for da lanserte merket den aller første DB-bilen.

Navnet på modellen finner vi igjen hos han som sto bak den, nemlig David Brown som hadde kjøpt opp både Aston Martin og Lagonda og slått de sammen i 1947.

Da bilen ble utstilt på et motorshow i 1948 het den faktisk Two Liter Sports, men i ettertid har den fått initialene til sin gudfar ‒ DB.

DB1 var bygd på Atoms chassis, men skilte seg raskt ut med en styling gjort av designgeniet Frank Feeley kjent for Lagonda-bilene sine. Kun 15 slike 2-seters roadster ble produsert, noe prisen nok hadde litt av ansvaret for. DB1 kostet nemlig godt over 2.000 pund ‒ i 1948!

Når Aston Martin først hadde fått tak i Feeley, ga de ikke slipp på han så lett. Designeren fikk i oppdrag å lage en etterfølger til DB1, og han kom opp med noe særdeles vakkert ‒ en av de aller flotteste bilene laget på 1940-tallet.

Her var det vakre og forførende linjer som har fulgt DB-serien siden, og når motoren, et 6-sylindret monster, kom fra selveste W.O. Bentley, lå det meste til rette for suksess.

Aston sendte like godt de tre første DB2 over til Le Mans i 1949, mens den fjerde la David Brown selv beslag på og benyttet den som en hverdagsbil. Totalt ble det satt sammen litt over 400 eksemplarer av DB2 fram til og med 1953.

Denne ble fulgt opp DB2/4 i 1953, som var en av de raskeste serieproduserte bilene på markedet. Denne var mulig å få med en motor som vred ut 140 hk, og det ble laget i underkant av 800 slike biler.

På samme tid kom også Aston Martin med en ren racerbil kalt DB3S, og denne lagde britene totalt 11 eksemplarer av. En av de som kjørte en DB3S var legenden Stirling Moss, som ble nummer to i Le Mans med bilen i 1956.

Det kom også en 3’er for kundene, men denne ble kalt DB Mark III. Det skjedde i 1957, og drøyt 500 slike ble produsert. Dette er faktisk den første James Bond-bilen fra Aston Martin, for forfatter Ian Fleming skrev DB III inn i sin novelle fra 1959 kalt «Goldfinger».

Etter Mk III skulle legenden endelig ta skikkelig form.

Allerede i 1952 startet Aston Martin planleggingen av arvtakeren til DB2, men da de skulle montere karosseriet til Feeley på det nye chassiset passet ikke ting. Gode råd var dyre.

I 1956 hadde selskapet Touring of Milan vist fram en 2-seters prototype basert på et Aston Martin-chassis, og britene kontaktet like godt disse. De utviklet en «Superleggera», en lettvekter, på bare seks uker. Dermed ble floken løst, og Aston kunne endelig sette DB4 inn i produksjon.

Bilen var en av de aller raskeste på landeveien, og det ble laget rundt 1.200 slike biler mellom 1958 og 1963.

Så var et klart for den «ekte» 007-bilen, DB5, som morsomt nok debutert på det store lerret i Bond-filmen «Goldfinger» i 1964.

Men snodig nok satte Aston punktum for superbilen allerede i 1965 etter drøyt 1.000 biler, men det gjelder vel å smi mens jernet er varmt. DB5 ble raskt erstattet av DB6, som det ble produsert litt i underkant av 1.800 eksemplarer av, og deretter kom den første DBS-modellen i 1967.

Dagens moderne DB-serie ble innledet med DB7 i 1994, og denne ble erstattet av DB9 i 2003. Det finnes altså ikke en modell kalt DB8. Grunnen er visstnok at Aston Martin selv mente at spranget fra DB7 til den nye modellen var for stort til at de kun kunne gå opp et nummer, og kjørte heller på med to. Hmmm.

Det finnes dog en DB10, men den er ikke mulig å få kjøpt. Aston Martin laget nemlig denne kun for Bond-filmen «Spectre» som kom i 2014, og dermed har vi kommet fram til DB11 som ble presentert i 2016.

Denne blir om vi skal tro Aston Martin den siste i sin nåværende blodlinje av DB-modeller, for nå er det på gang en helt ny som til og med ikke kan hete GT. Det står som kjent for Grand Tourer, men britene mener den neste er mer enn grand. Ja, litt som å hoppe over et tall.

Aston har foreløpig ikke avslørt noe som helst om arvtakeren til den nå sju år gamle DB11, men er offensiv som bare et Formel 1-merke kan være og sier at denne skal heve kjerneverdier som høy ytelse og ultraluksus nok et hakk.

Videre sier de at den neste generasjon sportsbiler skal bli et fantastisk eksempel på hva som kommer, hvor ting som ytelse og presis kjøredynamikk, sømløs integrering av avanserte teknologier og den sublime stilen og det upåklagelige håndverket skal smelte i sammen. Ja, det er Astons egne ord.

Bilen skal altså bryte seg løs fra normene i GT-sektoren, og intet mindre skape seg en ny kategori som feirer 75 år med Aston Martins ikoniske DB-blodlinje.

24. mai får vi vite om den heter DB12, og hva slags drivverk og interiør som skal drive DB-serien inn i framtiden. Under kan vi iallfall spotte noen fysiske knapper, så alt er heldigvis ikke flyttet over til en skjerm.

Les også:

Les mer om:

Nyheter