- Annonse -
HjemNyheterI skyggen lurer en ny Aston Martin DB

I skyggen lurer en ny Aston Martin DB

Store nyheter fra Aston Martin. 24. mai skal de vise fram en ny bil i DB-serien.

Aston Martin er 110 år i 2023, men på mange måter kan vi finne starten på det som er dagens merket i 1948, for da lanserte merket den aller første DB-bilen.

- Annonse -

Navnet på modellen finner vi igjen hos han som sto bak den, nemlig David Brown som hadde kjøpt opp både Aston Martin og Lagonda og slått de sammen i 1947.

Da bilen ble utstilt på et motorshow i 1948 het den faktisk Two Liter Sports, men i ettertid har den fått initialene til sin gudfar ‒ DB.

DB1 var bygd på Atoms chassis, men skilte seg raskt ut med en styling gjort av designgeniet Frank Feeley kjent for Lagonda-bilene sine. Kun 15 slike 2-seters roadster ble produsert, noe prisen nok hadde litt av ansvaret for. DB1 kostet nemlig godt over 2.000 pund ‒ i 1948!

Når Aston Martin først hadde fått tak i Feeley, ga de ikke slipp på han så lett. Designeren fikk i oppdrag å lage en etterfølger til DB1, og han kom opp med noe særdeles vakkert ‒ en av de aller flotteste bilene laget på 1940-tallet.

- Annonse -

Her var det vakre og forførende linjer som har fulgt DB-serien siden, og når motoren, et 6-sylindret monster, kom fra selveste W.O. Bentley, lå det meste til rette for suksess.

Aston sendte like godt de tre første DB2 over til Le Mans i 1949, mens den fjerde la David Brown selv beslag på og benyttet den som en hverdagsbil. Totalt ble det satt sammen litt over 400 eksemplarer av DB2 fram til og med 1953.

Denne ble fulgt opp DB2/4 i 1953, som var en av de raskeste serieproduserte bilene på markedet. Denne var mulig å få med en motor som vred ut 140 hk, og det ble laget i underkant av 800 slike biler.

På samme tid kom også Aston Martin med en ren racerbil kalt DB3S, og denne lagde britene totalt 11 eksemplarer av. En av de som kjørte en DB3S var legenden Stirling Moss, som ble nummer to i Le Mans med bilen i 1956.

- Annonse -

Det kom også en 3’er for kundene, men denne ble kalt DB Mark III. Det skjedde i 1957, og drøyt 500 slike ble produsert. Dette er faktisk den første James Bond-bilen fra Aston Martin, for forfatter Ian Fleming skrev DB III inn i sin novelle fra 1959 kalt «Goldfinger».

Etter Mk III skulle legenden endelig ta skikkelig form.

Allerede i 1952 startet Aston Martin planleggingen av arvtakeren til DB2, men da de skulle montere karosseriet til Feeley på det nye chassiset passet ikke ting. Gode råd var dyre.

I 1956 hadde selskapet Touring of Milan vist fram en 2-seters prototype basert på et Aston Martin-chassis, og britene kontaktet like godt disse. De utviklet en «Superleggera», en lettvekter, på bare seks uker. Dermed ble floken løst, og Aston kunne endelig sette DB4 inn i produksjon.

Bilen var en av de aller raskeste på landeveien, og det ble laget rundt 1.200 slike biler mellom 1958 og 1963.

Så var et klart for den «ekte» 007-bilen, DB5, som morsomt nok debutert på det store lerret i Bond-filmen «Goldfinger» i 1964.

Men snodig nok satte Aston punktum for superbilen allerede i 1965 etter drøyt 1.000 biler, men det gjelder vel å smi mens jernet er varmt. DB5 ble raskt erstattet av DB6, som det ble produsert litt i underkant av 1.800 eksemplarer av, og deretter kom den første DBS-modellen i 1967.

Dagens moderne DB-serie ble innledet med DB7 i 1994, og denne ble erstattet av DB9 i 2003. Det finnes altså ikke en modell kalt DB8. Grunnen er visstnok at Aston Martin selv mente at spranget fra DB7 til den nye modellen var for stort til at de kun kunne gå opp et nummer, og kjørte heller på med to. Hmmm.

Det finnes dog en DB10, men den er ikke mulig å få kjøpt. Aston Martin laget nemlig denne kun for Bond-filmen «Spectre» som kom i 2014, og dermed har vi kommet fram til DB11 som ble presentert i 2016.

Denne blir om vi skal tro Aston Martin den siste i sin nåværende blodlinje av DB-modeller, for nå er det på gang en helt ny som til og med ikke kan hete GT. Det står som kjent for Grand Tourer, men britene mener den neste er mer enn grand. Ja, litt som å hoppe over et tall.

Aston har foreløpig ikke avslørt noe som helst om arvtakeren til den nå sju år gamle DB11, men er offensiv som bare et Formel 1-merke kan være og sier at denne skal heve kjerneverdier som høy ytelse og ultraluksus nok et hakk.

Videre sier de at den neste generasjon sportsbiler skal bli et fantastisk eksempel på hva som kommer, hvor ting som ytelse og presis kjøredynamikk, sømløs integrering av avanserte teknologier og den sublime stilen og det upåklagelige håndverket skal smelte i sammen. Ja, det er Astons egne ord.

Bilen skal altså bryte seg løs fra normene i GT-sektoren, og intet mindre skape seg en ny kategori som feirer 75 år med Aston Martins ikoniske DB-blodlinje.

24. mai får vi vite om den heter DB12, og hva slags drivverk og interiør som skal drive DB-serien inn i framtiden. Under kan vi iallfall spotte noen fysiske knapper, så alt er heldigvis ikke flyttet over til en skjerm.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Kia EV9 kan by på mange spennende løsninger. (Fotos: Nybiltester)

Vi har sjekket ut Kia EV9

Vi ble med til Frankfurt for å se produksjonsmodellen av Kia EV9, en romslig elbil på rett over 5...
Mercedes-Maybach får nå en nattpakke som gjør den litt, tja, skummel. (Fotos: Mercedes)

Nattversjon av det mest eksklusive

På jakt etter det beste av det beste? Da går ferden muligens til Mercedes-Maybach, og de kan nå lokke...
Her er det nye og gamle emblemet til Porsche, og ser du forskjellen? (Fotos: Porsche)

Ny Porsche-logo

Finn en «feil» på bildet over! Den første utgaven av Porsches nå berømte emblem ble laget i 1952, og minner...
Dette er verdens første kvinnelige krasjdukke, og mammaen hennes. (Fotos: VTI)

Sjekk ut verdens første kvinnelige krasjdukke

Svenskene bare skal lede an når det kommer til trafikksikkerhet, og nå har de også laget verdens første kvinnelige...
Volkswagen viser nå fram en ID. Buzz med hele sju seter. (Fotos: Volkswagen)

Her er 7-seters Volkswagen ID. Buzz

Volkswagen viser nå en nærmere 5 meter lang ID. Buzz, og det betyr en versjon med plass til hele...
Både Volvo og Polestar baner nå vei for enda mer støtte til Apple CarPlay. Her innsiden av en Volvo XC40. (Foto: Volvo)

Volvo og Polestar med mer støtte til CarPlay

Gode nyheter for alle som kjører en moderne Volvo eller Polestar, og ikke minst for de som også har...
Rekkevidde-angsten lever i beste velgående, viser en ny undersøkelse. (Foto: NAF/Motor)

Rekkevidde-angsten lever i beste velgående

Selv om nye elbiler nå til og med strekker ut rekkevidden til over 600 kilometer, er det fortsatt mange...
Nybilsalget blomstret i mai, og en av bilene som ledet an var BMW iX1. (Fotos: BMW)

Bilsalget tok seg opp

Kom mai, du skjønne. Nybilsalget blomstret i siste måned før sommeren, men fortsatt er salget bak fjorårets. Det har vært...
Ingen har så langt i 2023 omkommet på sykkel eller moped. (Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen)

Dødsulykker: En gruppe skiller seg positivt ut

I en periode hvor antall dødsulykker stiger er det et lyspunkt, nemlig de på sykkel og moped. I mai måtte...
Range Rover Sport SV er den nye sjefen i familien. (Fotos: Jaguar Land Rover)

Den sterkeste Range Rover Sport noensinne

Det er en ny sjef i Ranger Rover Sport-familien, nemlig en SV-utgave. Sport-utgaven til Range Rover har vært her siden...
Volvo gir oss en sniktitt på dashbordet til EX30. (Fotos: Volvo)

En sniktitt på innsiden av Volvo EX30

Ikke bare får elbilmodellen Volvo EX30 en senterskjerm med det meste av info, men også noe så spesielt som...
Det er fortsatt mange som er svært skeptiske til elbiler, viser en fersk undersøkelse. (Fotos: NAF)

Elbil? Nei, takk!

1 av 10 er fast bestemt på at de aldri skal ha elbil, og det hjelper heller ikke at...
Toyota Yaris får seg nå et løft. (Fotos: Toyota)

Toyota Yaris får flere krefter

5. generasjon hybrid gir den lille favoritten Toyota Yaris enda bedre ytelser, men det er ikke alt. Den får...
Bugatti skal bygge seg en ultraluksuriøs skyskraper. Jepp. (Fotos: Bugatti)

Bugatti bygger seg en skyskraper

Bugatti kan ikke være dårligere enn Aston Martin og Bentley, og byr på en 46 etasjers luksuskompleks som skal...
Dette forsikringsbeviset er smart å ha liggende i hanskerommet ut bilferien tar deg til det store utlandet. (Foto: If)

Forsikringsbeviset som bør ligge i hanskerommet

Om bilferien tar deg til det store utlandet er det smart å ha et forsikringsbevis liggende i hanskerommet. Mange gjør...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her