Det er ikke til å komme bort fra at det er menneskelig feil
bak de fleste bilulykkene, og når det kommer til dødsulykker viser tall fra
Statens vegvesens ulykkesanalyser at 3 av 10 skjer på grunn av uoppmerksomhet. Både det du gjør, ser, hører, føler og tenker kan ta
oppmerksomheten din bort fra selve kjøringen.
oppmerksomheten rettet mot trafikken, og hele sanseapparatet med deg. Vi kan
ikke skru av tankene, men hva om vi alle sammen bruker bilturene i høstferien
på å øve på å «bare» kjøre bil når vi kjører bil, oppfordrer Rita Aarvold i
Statens vegvesen. Og hun tenker ikke kun på mobilen. ‒ Det holder ikke bare å ha blikket på veien og hendene på
rattet – hodet må også være med. Mental uoppmerksomhet kan påvirke
reaksjonsevnen din, og øke ulykkesrisikoen. Det er lett å tenke at mobilen har
skylda i uoppmerksomheten, men mobilbruk er bare en liten del av et langt mer
sammensatt problem, sier Aarvold. Summen av alle de små forstyrrelsene kan altså skape farlige
situasjoner, og i verste fall utløse ulykker. ‒ Håndfri mobil er vel og bra, men heller ikke det er
risikofritt. Vi heier litt ekstra på de som klarer å legge bort mobilen helt,
og bestemme seg for å være helt til stede i kjøresituasjonen. Det krever
øvelse, men vi vet at du kan klare det, sier Aarvold. Hun understreker at vi alle har et ansvar overfor hverandre. ‒ Vi er mange som skal samarbeide på veien, både bilister og
syklister, gående og sparkesyklende. I dette samspillet ligger det et enormt
ansvar hos hver enkelt, et ansvar for at både du og de du møter kommer trygt
fram, sier Aarvold.
og mange er meislet ut fra kommersielle hensyn. Men en ganske fersk dag som det virkelig er verd å markere
er EDWARD-dagen, noe som står for «European Day Without A Road Death». Denne ble lansert av politiets europeiske nettverk kalt TISPOL
i 2016, og markeres i en rekke land med arrangementer og aktiviteter. Målet er at 26. september skal være den europeiske dagen uten en eneste alvorlig trafikkulykke. I fjor omkom 25.058 mennesker i EU28, mens over 140.000 ble alvorlig skadet. 17 land noterte seg også for 0 drepte på dagen i fjor, så vi håper det blir enda bedre i morgen. ‒ Vi mennesker er ikke roboter, og vår oppmerksomhet er ikke
utømmelig. Velger du, bevisst eller ubevisst, å bruke oppmerksomheten din på
noe annet enn bilkjøring, velger du faktisk bort bilkjøringen. Hjelp hverandre
å huske på hvor viktig det er å legge bort alt annet, og øv deg på å være til
stede med både øyne, ører, hode og hender, sier Aarvold.
- Bestem deg for å være oppmerksom – øv deg på å
«bare» kjøre bil når du kjører - Ha det du trenger under kjøreturen lett
tilgjengelig - Sørg for at barna har det de trenger for en
behagelig kjøretur - Sørg for å spise før dere kjører. Ingen er tjent
med en biltur med lavt blodsukker - Er dere flere i bilen, så hjelp hverandre
- Legg bort telefonen. Koble den til
bluetooth-anlegget før du kjører. Sett den eventuelt i «ikke forstyrr»-modus,
eller bruk «Hold»-appen – en app som belønner dem som ikke rører mobilen under
kjøring - Still inn riktig radiokanal eller musikkliste
- Still inn GPS-en med riktig adresse
- Ta pauser underveis
- En lekebil til 300.000 kroner
- Gamle Zoe: Næh! Nye Zoe: Oh yeah!
- Historiens første Porsche var en elbil