Politikerne snakker varmt om elbiler og ladbare hybrider,
men i de fleste landene taler de for døve ører. Folket vil rett og slett ikke
ha slike biler ennå, og det gjelder spesielt i landene der bruttonasjonalprodukt
(BNP) er lavt ‒ altså der folk har dårligere råd. For det er slik at ladbare biler og spesielt elbiler stort sett er billigere i Norge og noen få andre land, og spesielt her hjemme har politikerne valgt å bruke store incentiver for å lokke folket over på elektriske biler.
slike biler stort sett de samme avgiftene som andre biltyper. Og er det ingen penger å spare går folket for tradisjonelle
biler, noe tall fra ACEA, bilprodusentenes forening i Europa, viser. Faktisk er over 80 prosent av alle de ladbare bilene i EU solgt i kun seks land som er blant de med høyeste BNP over 400.000 kroner, mens i de fattigste landene med BNP under 300.000 kroner står slike biler for langt under 1 prosent av det totale salget. Så det er altså slik vi har sett litt rundt dyre Tesla-modeller i Norge ‒ det er de med god råd som kjøper de. Og det gjør sitt til at det knapt ble solgt ladbare biler i mange
av EU-landene i fjor, og da snakker vi altså om både elbiler og ladbare
hybrider. Mens det i Norge ifølge OFV ble registrert 4.655 nye nullutslippsbiler og 1.445 ladbare hybrider i mai, ble det totalt i fem EU-land registrert 3.056 ladbare biler i hele fjor. Alle de 10 bilene øverst på den norske salgslisten så langt i år er enten elbiler eller hybrider, noe som også gjelder Hyundai Kona på bildet under som også kommer som elbil.
120.000 kroner, hvor det ble registrert 1.324 ladbare biler i 2018 og en markedsandel
på kun 0,2 prosent. Slovakia med et BNP på rundt 160.000 kroner endte opp med 293
ladbare biler, og dette utgjorde 0,3 prosent av nybilsalget i 2018. Den tredje pallplassen tok Hellas med BNP på rett
under 170.000 kroner, og der kom det 315 nye ladbare biler på gatene i fjor og
0,3 prosent. Tsjekkia og Litauen følger deretter med 0,4 prosent, og der
ble det registrert henholdsvis 981 og 143 nye ladbare biler i 2018. Tar vi med Latvia (93 ladbare biler), Estland (118), Bulgaria (220), Romania (605) og Slovenia (663), så ble det altså registrert 4.755 ladbare biler totalt i 10 EU-land i fjor.
nullutslippsbiler registrert i Norge bare i forrige måned, så da skjønner vi at
elbil-boomen foreløpig er langt unna i store deler av Europa. Norge er altså det elektriske lokomotivet, og med et BNP på over
700.000 kroner (godt over dobbelt av EU-snittet på 300.000 kr) endte
markedsandelen her på hele 49,1 prosent i 2018 med totalt 72.689 ladbare og
nullutslippsbiler. Nærmest endte faktisk svenskene med 8 prosent, mens
Nederland var tredje best når det kommer til biler med plugger med en
markedsandel på 6,7 prosent. I Tyskland med en andel på 2,0 prosent ble det totalt
registrert 67.658 ladbare biler, mens det ble registrert 59.947 slike i
Storbritannia som utgjorde 2,5 prosent av det totale salget. Men salget av ladbare biler er økende i de store markedene,
og gikk opp 23,9 prosent i Tyskland, 21,8 prosent i Storbritannia og 23,9
prosent i Frankrike som endte opp med 45.623 ladbare biler i 2018. Totalt ble det registrert 201.284 elbiler og 182.768 ladbare hybrider i Europa i 2018, noe som ga en markedsandel på rundt 2 prosent i EU samt Efta-landene Sveits og Norge. Totalt ble det registrert 15.624.486 nye biler i EU og Efta i 2018. Les også:
- «Verdens mest berømte bil» til salgs
- Her er en Volvo som kjører av seg selv
- Norge viktig når de første elektriske snøscooterne kommer neste år