Hyundai Ioniq 5 robotaxi går nå inn i produksjon. (Fotos: Hyundai)

Hyundai tar selvkjørende biler inn i produksjon

Hyundai tar nå et stort steg mot selvkjørende biler med å sette Ioniq 5 robotaxi inn i serieproduksjon.


Selvkjørende biler følger en SAE-skala som går fra 0 til 5. Det finnes ingen på 0 lenger, for dette er helt manuelle biler uten noen som helst assistanse. Dagens biler befinner seg stort sett på nivå 2, og noen snuser også på nivå 3.

Det er ikke godt nok for å kalle de selvkjørende, for da snakker vi om nivå 4. Her skal bilene under normale forhold kjøre helt av seg selv, og bilene trenger ikke noen fysiske personer bak rattet. Du kan altså plassere rompa ned i baksetet og be bilen om å kjøre deg hjem ‒ helt trygt og sikkert.

-->
Nivå 5 betyr helautomatiske biler uansett forhold, og kan best forklares med at disse bilene også skal kunne ta seg til hytta langs kjerreveier og det som verre er ‒ og det under en formidabel snøstorm.

Med selvkjørende biler snakker vil altså om nivå 4, og dit har vi allerede kommet.

Det finnes allerede robotaxier i flere byer, dog i begrensede områder. Det kjøres også tester med slike i flere andre byer, og nå har Hyundai tatt et stort steg med den bilen de skal gjøre om til en robotaxi ‒ elbilen Ioniq 5.

Det koreanske merket meldte i fjor at de sammen med selskapet Motional utviklet teknologi og løsninger som skal gjøre den prisbelønte elbilen om til en robotaxi, og nå har de kommet så langt at bilene skal settes inn i produksjon ved Hyundai Motor Group Innovation Center Singapore (HMGICS).

Bilene skal i første omgang settes i drift av Motional i USA, og blir blant de første i USA som sertifiseres for SAE nivå 4-autonomi under U.S. Federal Motor Vehicle Safety Standards (FMVSS).

Vi kan kanskje ikke si at det er lite steg for Hyundai, men vi kan iallfall slå fast at dette er et stort sprang for bilindustrien.

‒ Vi er enormt stolte av at Ioniq 5 robotaxi skal produseres ved HMGICS-anlegget, og ser fram til å introdusere verden for noen av de første FMVSS-sertifiserte bilene som finnes, sier Motionals toppsjef Karl Iagnemma.

‒ Gjennom vårt samarbeide med Hyundai har vi kunnet utvikle en industriledende robotaxi som møter svært strenge føderale standarder, og som er klar for massekommersialisering.

Med selvkjørende biler gjelder det å flytte grenser, noe altså fabrikken nå gjør. Der kombineres avansert automatisering og dataevaluering i sanntid, og der er da også viktige ting som testfasiliteter og et kalibreringssenter for all elektronikken og sensorer som må fungere feilfritt i en nivå 4-bil.

Også Motional er på plass ved anlegget når serieproduksjonen starter, og skal utføre kritisk diagnostikk, programvareutvikling, kalibrering og valideringsoppgaver for å sikre at ferdige eksemplarer av Ioniq 5 robotaxi oppfyller alle spesifikasjoner og er klare for kommersiell bruk, opplyser Hyundai.

Motional og Hyundai Motor Group har jobbet med en robotaxi-versjon av Ioniq 5 i flere har, og har altså hatt flere prototyper ute på veiene i både USA og Singapore i over et år.

Hyundai sier at den første flåten av Ioniq 5 robotaxier nylig fullførte en rekke evalueringer av kvaliteten, ytelsene og modenheten samt bilens autonome kjøreteknologi, og de var åpenbart fornøyde med resultatet.

For nå settes altså den kommersielle produksjonen i gang, og de første Ioniq 5 robotaxi har allerede ankommet Motionals anlegg i USA.

Bilene skal nå gjennom strenge tester og sikkerhetsvalideringsprosesser i regi av Motional før de forhåpentligvis kan settes ut i kommersiell drift til neste år.

Det neste steget etter dette er altså selvkjørende biler til privatmarkedet, og de venter nok mange på.

Les også:

Debatt

Les mer om:

Hyundai Hyundai Ioniq 5