Om vi ser bort pris og holdbarheten til nye elbiler, er de to viktigste tingene rekkevidde og ladefart. Rekkevidden forblir den som er satt av fabrikken, men ladeeffekten også bestemmes av infrastrukturen.
For det hjelper lite at en elbil kan lades med for eksempel 150 kW, om ladestasjonene ikke kan tilby mer enn for eksempel 50 kW. Dette frustrerer på to områder.
-->
For det første blir ladestoppen lengre enn nødvendig, og for det andre kan unødvendig lange stopp også skape kø på ladestasjonene.
Elbil-inntreden byr da også på en velkjent catch-22-situasjon. Uten ladestasjoner kjøper ingen elbiler, og uten elbiler kommer det ingen ladestasjoner.
For å unngå den klassiske fellen opprettet flere bilmerker selskapet Ionity i 2017 som skal opprette en motorvei av lynladere på tvers over Europa, og målet er å sette opp et sammenhengende nettverk på strategiske punkter fra Norge i nord til Spania i sør.
Initiativtakerne bak dette var noen skikkelig tungvekterne, BMW-gruppen, Daimler, Ford og Volkswagen-gruppen. Disse dekker et stort spekter av bilmerker som satser på elbiler, og innad i gruppene finner vi elbilsatsende merker som BMW, Mini, Mercedes, Smart, Ford, Volkswagen, Porsche, Audi, Skoda og Seat.
Det er selvsagt mulig også for andre bilmerker å benytte seg av ladestasjonene til Ionity, men uten en gunstig ladeavtale vil det svi i lommeboka.
Hyundai-gruppen som består av Hyundai og Kia signaliserte i fjor at de også ville inn, og har nå fått det endelige grønne lyset.
Det betyr at den sørkoreanske gruppen blir en aksjeeier og strategisk partner i ladeselskapet, akkurat som de fire andre gruppene er.
Ionity tar utgangspunktet i den europeiske ladestandarden CCS (Combined Charging System), og åpner for en ladeeffekt på hele 350 kW.
Ionity er også opptatt av karbonavtrykket, så målet er at ladenettverket kun skal benytte fornybar energi på sine stasjoner.
Og god ladefart med et grønt avtrykk er noe Hyundai-gruppen liker.
‒ Vi er svært fokuserte på å skape helhetlige løsninger som gjør det enkelt for kunder å bytte til nullutslippsmobilitet, sier Thomas Schemera i Hyundai-gruppen.
Hyundai-gruppen er en av veteranene rundt elbiler, og byr for eksempel på helelektriske biler som Hyundai Kona og Kia e-Niro.
De har også på gang et helt nytt elbilmerke som stammer fra Hyundai Ioniq, modellen som er både en hybrid, ladbar hybrid og elbil.
Modellen blir altså til bilmerket Ioniq, og skal satse tungt på elbiler. Den første som kommer er Ioniq 5, en SUV basert på det flotte konseptet Hyundai 45.
Morgendagens elbiler fra koreanerne skal også by på 800 volt, slik som Porsche Taycan allerede gjør, noe som betyr en langt høyere ladeeffekt.
Det håndterer altså Ionity, hvor Norge er et så viktig land at den eneste avdelingen utenfor Tyskland ligger her.
Målet til Ionity er å sette opp 400 ladestasjoner med et snitt på seks ladepunkter, og til nå har Ionity satt opp 18 ladestasjoner her i Norge fra Trondheim i nord. Det er ytterligere to norske Ionity-stasjoner under bygning.
Ionity baner altså vei for en ladefart på 350 kW, noe som forhåpentligvis blir morgendagens standard for elbiler.
Men vær altså oppmerksom på at det er ganske dyrt å lade med god fart, så om du kjører et merke som er en del av Ionity bør du sjekke opp eventuelle ladeavtaler.
For eksempel kan Volkswagen ID-kunder komme seg unna med 1,60 kroner per kWh hos Ionity i tillegg til en fast månedsavgift på 189 kroner, mens de uten avtale må ut med over 8 kroner kWh når de lader der ‒ det er altså rundt fem ganger så dyrt for selve ladingen.
Les også: