Porsche har en interessant bil på gang. Ikke nødvendig for
at Taycan er en ny elbilmodell, for slike kommer det mange av i tiden framover.
mot 400 volt som er standarden i dag. Det er viktig når det kommer til
ladehastigheten, en av de tingene som gjør at mange er skeptiske til elbiler. Ionity er en av de som bygge ladenettverk for biler med 800
volt, altså slike som Taycan. Og det er heller ikke så rart. Bak dette ladestasjonselskapet finner vi nemlig en rekke
store bilmerker, inkludert Porsche, som dermed også er Volkswagen-gruppens representant.
De tre resterende partnerne er Daimler, BMW-gruppen og Ford. Det åpner for elbiler fra merker som Mercedes, Volkswagen, BMW,
Audi, Skoda, Seat, Smart, Mini og Ford, og vi må kunne forvente at framtidige elbiler
fra disse også kan utnytte ladehastigheten til Ionity til det fulle. Og nå har Ionity fått nok en stor partner. Hyundai-gruppen med merkene Hyundai og Kia går nemlig inn i Ionity,
og får en lik andel som de fire andre partnerne. ‒ Vår deltakelse i dette selskapet bekrefter konsernets
forpliktelse til framtidig elektrisk mobilitet, sier Thomas Schemera,
konserndirektør og sjef for produktdivisjonen i Hyundai Motor Group.
med høyhastighetslading, der ladingen vil være helt sømløs og enda enklere enn
å fylle bensin eller diesel. De har også konkrete planer for hvordan de vil utnytte det
raske ladenettverket, og fra 2021 vil elbilene fra Hyundai og Kia være utstyrt
med 800 volts ladesystemer slik at de kan utnytte den maksimale ladekraften på
350 kilowatt. Det er kanskje ikke rart Hyundai og Kia vil være med i denne
gruppen, for Ionity har voldsomme ambisjoner. De vil teppelegge Vest-Europa med slike lynladere, og det
skal i teorien være mulig å kjøre fra Norge i nord til Spania i sør kun ved å
stoppe på slike stasjoner. Planen er totalt 400 stasjoner plassert rundt 120 kilometer fra hverandre, og de er godt i gang.
det skjedde, selvsagt, i Norge. Den milepælen ble rundet i Rygge i Østfold, og
denne byr på seks ladepunkter med en teoretisk ladehastighet på 350 kW via Combined
Charging System (CCS). Stasjonene er også klargjort for ytterligere seks
ladepunkter, og kan utvides til 18 HPC-punkter. Dagens «hurtigladestasjoner» byr i stor grad på 50 kW, men
en stasjon med sju ganger større kapasitet kan senke ladetiden opp til 80
prosents batterikapasitet ned til kun 10-15-minutter avhengig av batteriets
størrelse. Men framtiden kan gi oss raskere lading enn 350 kW. Blant annet er Porsche og BMW med på et annet prosjekt kalt FastCharge,
og disse tester nå ut stasjoner som kan by på 450 kW. Selskapet satte opp sin
første teststasjon i Tyskland sent i fjor, men enn så lenge er FastCharge kun
på prosjektstadiet. Det er altså ikke Ionity, og som du kan se av dette kartet er det allerede et bra antall slike stasjoner i Sør-Norge. Les også: