Annonse
Hjem Nyheter Hyundai med sterk og ladbar SUV-modell

Hyundai med sterk og ladbar SUV-modell

En oppgradert ladbar SUV fra Hyundai nærmer seg, og den har både blitt større, mer effektiv og smartere enn tidligere.

Det er mange som får gode minner når de hører Santa Fe. Det var nemlig der selveste Morgan Kane var født, denne steintøffe cowboyen som trakk revolveren raskere enn de fleste andre.

Steintøff er kanskje ikke Hyundais nye Sante Fe, men at den hadde passet i det harde landskapet rundt Santa Fe i New Mexico er det ingen tvil om.

Nye Hyundai Santa Fe passer faktisk godt overalt, og kan fort bli riktig en stor favoritt for nordmenn også.

Bilen treffer nemlig på de fleste viktige områdene for norske bilister. Den kan fås med tre seterader, med firehjulstrekk, den kommer også som ladbar hybrid, den parkerer seg selv og den har en kjøremodus spesielt tilpasset snø. Og ja, den er sterk som en okse. Hva mer kan en ønske seg?

Saken fortsetter under Annonsen

‒ Nye Santa Fe blir en veldig spennende modell for det norske markedet, da den som ladbar stor-SUV inntar et marked som per dags dato er preget av premiummerker og dertil høyt prisnivå. Santa Fe bringer noe helt nytt til dette markedet, og er fullspekket med innovativ teknologi, sier produkt- og PR-sjef Øyvind Lillestrøm Knudsen i Hyundai Motor Norway.

Han tar kanskje godt i, men har god grunn.

Hyundai har bygget den nye Santa Fe på den sørkoreanske gruppens nye plattform, og dette blir den aller første SUV-modellen på denne. Og som vi har lært betyr en ny plattform også store forbedringer og en masse ny teknologi.

Vi lar Hyundai selv forklare hva dette har å si for designet:

«Ved å benytte et luftinntakssystem med flere inntak, får man en bedre luftstrøm rundt bilens hjul. I tillegg sørger en mer effektiv dekselstruktur i understellet på den nye plattformen for mye bedre aerodynamikk under bilen. Stabiliteten er økt med lavere montering av tungt utstyr, og dette bidrar både til vektreduksjon og et lavere tyngdepunkt. Luftmotstanden er dessuten minimert med hjelp av en mer aerodynamisk form, som gir høyere effektivitet.»

I sum betyr alt dette en mer effektiv bil med bedre kjøreegenskaper og mer sikkerhet, og på innsiden har de ryddet opp ytterligere slik at plassen utnyttes enda bedre.

Om den velges som 7-seters er det fire centimeter ekstra benplass, mens 5-seteren byr på tre centimeter ekstra plass som spesielt de langbeinte setter pris på. Og ja, også plassen helt bakerst har økt.

Denne kommer altså også som ladbar hybrid som er versjonen som blir tatt inn til Norge, og den nye plattformen tar også høyde for et hybrid drivverk. Hyundai har dermed pakket batteripakken på 13,8 kWh i gulvet under setene, slik at det ikke spiser plassen til bagasjerommet.

Når det gjelder drivverket. Den ladbare bilen som kommer både med forhjulstrekk og firehjulstrekk byr på en systemeffekt på hele 265 hestekrefter og et dreiemoment på 350 Nm, så en henger bak bør være en lek.

Hyundai har kommet langt i den teknologiske utviklingen ettersom de både har rene elbiler og hydrogenbiler som er teknologisk avanserte, og dette høster nye Santa Fe frukter av. Den er utstyrt som en premium bil med det meste av førerassistenter gjennom Highway Driving Assist (HDA), og en veldig smart assistent for de som syns det å lukeparkere er utfordrende.

For det første kommer nye Santa Fe med en ryggekollisjonsassistent (PCA), og dette systemet benytter seg av bilens kameraer og ultrasoniske sensorer for å oppdage hindringer under rygging. Den vil altså stoppe automatisk om bilen er på vei mot en hindring.

Men du trenger altså ikke å rygge selv.

Det er mulig å klyve ut av bilen og benytte seg av fjernstyrt parkering (RSPA), som enkelt kontrolleres fra nøkkelen. Ja, som en diger fjernstyrt bil.

Hyundai har også oppgradert head-up-displayet, som nå har en lysstyrke på 10.000 candela. Nei, vi vet ikke hva dette betyr, men det høres utvilsomt bra ut. Resultatet er uansett at det er enklere å se informasjonen som speiles over på frontruta under kjøring.

Den kommende SUV-modellen er også tilkoblet nett som åpner for nettbaserte tjenester i sanntid, og støtter også både Apple CarPlay og Android Auto. En smart ting her er at om du plotter endedestinasjonen i navigasjonen, men må parkere opp til to kilometer unna denne, vil Bluelink-appen på smarttelefonen overtar navigeringen og sørge for at du kommer helt fram til destinasjonen.

Morgan Kane var som kjent helt sheriff i områdene rundt Santa Fe, og kanskje kan Santa Fe’en til Hyundai bli sheriff blant de litt større SUV-modellene? Tiden får vise.

Den nye generasjonen er iallfall ventet til høsten, og den ladbare hybriden som skal til Norge er ventet rett over årsskiftet.

Her er flere bilder:

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,768FansLik
83FølgereFølg
82FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker