Hyundai med sterk og ladbar SUV-modell

En oppgradert ladbar SUV fra Hyundai nærmer seg, og den har både blitt større, mer effektiv og smartere enn tidligere.


Det er mange som får gode minner når de hører Santa Fe. Det
var nemlig der selveste Morgan Kane var født, denne steintøffe cowboyen som
trakk revolveren raskere enn de fleste andre.

Steintøff er kanskje ikke Hyundais nye Sante Fe, men at den
hadde passet i det harde landskapet rundt Santa Fe i New Mexico er det ingen
tvil om.

Nye Hyundai Santa Fe passer faktisk godt overalt, og kan
fort bli riktig en stor favoritt for nordmenn også.

Bilen treffer nemlig på de fleste viktige områdene for norske bilister. Den kan fås med tre seterader, med firehjulstrekk, den kommer også som ladbar hybrid, den parkerer seg selv og den har en kjøremodus spesielt tilpasset snø. Og ja, den er sterk som en okse. Hva mer kan en ønske seg?

‒ Nye Santa Fe blir en veldig spennende modell for det
norske markedet, da den som ladbar stor-SUV inntar et marked som per dags dato
er preget av premiummerker og dertil høyt prisnivå. Santa Fe bringer noe helt
nytt til dette markedet, og er fullspekket med innovativ teknologi, sier produkt-
og PR-sjef Øyvind Lillestrøm Knudsen i Hyundai Motor Norway.

Han tar kanskje godt i, men har god grunn.

Hyundai har bygget den nye Santa Fe på den sørkoreanske gruppens
nye plattform, og dette blir den aller første SUV-modellen på denne. Og som vi
har lært betyr en ny plattform også store forbedringer og en masse ny
teknologi.

Vi lar Hyundai selv forklare hva dette har å si for
designet:

«Ved å benytte et luftinntakssystem med flere inntak, får
man en bedre luftstrøm rundt bilens hjul. I tillegg sørger en mer effektiv
dekselstruktur i understellet på den nye plattformen for mye bedre aerodynamikk
under bilen. Stabiliteten er økt med lavere montering av tungt utstyr, og dette
bidrar både til vektreduksjon og et lavere tyngdepunkt. Luftmotstanden er
dessuten minimert med hjelp av en mer aerodynamisk form, som gir høyere
effektivitet.»

I sum betyr alt dette en mer effektiv bil med bedre
kjøreegenskaper og mer sikkerhet, og på innsiden har de ryddet opp ytterligere slik
at plassen utnyttes enda bedre.

Om den velges som 7-seters er det fire centimeter ekstra
benplass, mens 5-seteren byr på tre centimeter ekstra plass som spesielt de
langbeinte setter pris på. Og ja, også plassen helt bakerst har økt.

Denne kommer altså også som ladbar hybrid som er versjonen som blir tatt inn til Norge, og den nye plattformen tar også høyde for et hybrid drivverk. Hyundai har dermed pakket batteripakken på 13,8 kWh i gulvet under setene, slik at det ikke spiser plassen til bagasjerommet.

Når det gjelder drivverket. Den ladbare bilen som kommer både
med forhjulstrekk og firehjulstrekk byr på en systemeffekt på hele 265
hestekrefter og et dreiemoment på 350 Nm, så en henger bak bør være en lek.

Hyundai har kommet langt i den teknologiske utviklingen ettersom de både har rene elbiler og hydrogenbiler som er teknologisk avanserte, og dette høster nye Santa Fe frukter av. Den er utstyrt som en premium bil med det meste av førerassistenter gjennom Highway Driving Assist (HDA), og en veldig smart assistent for de som syns det å lukeparkere er utfordrende.

For det første kommer nye Santa Fe med en ryggekollisjonsassistent
(PCA), og dette systemet benytter seg av bilens kameraer og ultrasoniske
sensorer for å oppdage hindringer under rygging. Den vil altså stoppe
automatisk om bilen er på vei mot en hindring.

Men du trenger altså ikke å rygge selv.

Det er mulig å klyve ut av bilen og benytte seg av fjernstyrt
parkering (RSPA), som enkelt kontrolleres fra nøkkelen. Ja, som en diger
fjernstyrt bil.

Hyundai har også oppgradert head-up-displayet, som nå har en
lysstyrke på 10.000 candela. Nei, vi vet ikke hva dette betyr, men det høres
utvilsomt bra ut. Resultatet er uansett at det er enklere å se informasjonen
som speiles over på frontruta under kjøring.

Den kommende SUV-modellen er også tilkoblet nett som åpner
for nettbaserte tjenester i sanntid, og støtter også både Apple CarPlay og
Android Auto. En smart ting her er at om du plotter endedestinasjonen i
navigasjonen, men må parkere opp til to kilometer unna denne, vil Bluelink-appen
på smarttelefonen overtar navigeringen og sørge for at du kommer helt fram til
destinasjonen.

Morgan Kane var som kjent helt sheriff i områdene rundt
Santa Fe, og kanskje kan Santa Fe’en til Hyundai bli sheriff blant de litt større
SUV-modellene? Tiden får vise.

Den nye generasjonen er iallfall ventet til høsten, og den
ladbare hybriden som skal til Norge er ventet rett over årsskiftet.

Her er flere bilder:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter