- Annonse -
HjemNyheterHyundai med sterk og ladbar SUV-modell

Hyundai med sterk og ladbar SUV-modell

En oppgradert ladbar SUV fra Hyundai nærmer seg, og den har både blitt større, mer effektiv og smartere enn tidligere.

Det er mange som får gode minner når de hører Santa Fe. Det var nemlig der selveste Morgan Kane var født, denne steintøffe cowboyen som trakk revolveren raskere enn de fleste andre.

- Annonse -

Steintøff er kanskje ikke Hyundais nye Sante Fe, men at den hadde passet i det harde landskapet rundt Santa Fe i New Mexico er det ingen tvil om.

Nye Hyundai Santa Fe passer faktisk godt overalt, og kan fort bli riktig en stor favoritt for nordmenn også.

Bilen treffer nemlig på de fleste viktige områdene for norske bilister. Den kan fås med tre seterader, med firehjulstrekk, den kommer også som ladbar hybrid, den parkerer seg selv og den har en kjøremodus spesielt tilpasset snø. Og ja, den er sterk som en okse. Hva mer kan en ønske seg?

‒ Nye Santa Fe blir en veldig spennende modell for det norske markedet, da den som ladbar stor-SUV inntar et marked som per dags dato er preget av premiummerker og dertil høyt prisnivå. Santa Fe bringer noe helt nytt til dette markedet, og er fullspekket med innovativ teknologi, sier produkt- og PR-sjef Øyvind Lillestrøm Knudsen i Hyundai Motor Norway.

- Annonse -

Han tar kanskje godt i, men har god grunn.

Hyundai har bygget den nye Santa Fe på den sørkoreanske gruppens nye plattform, og dette blir den aller første SUV-modellen på denne. Og som vi har lært betyr en ny plattform også store forbedringer og en masse ny teknologi.

Vi lar Hyundai selv forklare hva dette har å si for designet:

«Ved å benytte et luftinntakssystem med flere inntak, får man en bedre luftstrøm rundt bilens hjul. I tillegg sørger en mer effektiv dekselstruktur i understellet på den nye plattformen for mye bedre aerodynamikk under bilen. Stabiliteten er økt med lavere montering av tungt utstyr, og dette bidrar både til vektreduksjon og et lavere tyngdepunkt. Luftmotstanden er dessuten minimert med hjelp av en mer aerodynamisk form, som gir høyere effektivitet.»

- Annonse -

I sum betyr alt dette en mer effektiv bil med bedre kjøreegenskaper og mer sikkerhet, og på innsiden har de ryddet opp ytterligere slik at plassen utnyttes enda bedre.

Om den velges som 7-seters er det fire centimeter ekstra benplass, mens 5-seteren byr på tre centimeter ekstra plass som spesielt de langbeinte setter pris på. Og ja, også plassen helt bakerst har økt.

Denne kommer altså også som ladbar hybrid som er versjonen som blir tatt inn til Norge, og den nye plattformen tar også høyde for et hybrid drivverk. Hyundai har dermed pakket batteripakken på 13,8 kWh i gulvet under setene, slik at det ikke spiser plassen til bagasjerommet.

Når det gjelder drivverket. Den ladbare bilen som kommer både med forhjulstrekk og firehjulstrekk byr på en systemeffekt på hele 265 hestekrefter og et dreiemoment på 350 Nm, så en henger bak bør være en lek.

Hyundai har kommet langt i den teknologiske utviklingen ettersom de både har rene elbiler og hydrogenbiler som er teknologisk avanserte, og dette høster nye Santa Fe frukter av. Den er utstyrt som en premium bil med det meste av førerassistenter gjennom Highway Driving Assist (HDA), og en veldig smart assistent for de som syns det å lukeparkere er utfordrende.

For det første kommer nye Santa Fe med en ryggekollisjonsassistent (PCA), og dette systemet benytter seg av bilens kameraer og ultrasoniske sensorer for å oppdage hindringer under rygging. Den vil altså stoppe automatisk om bilen er på vei mot en hindring.

Men du trenger altså ikke å rygge selv.

Det er mulig å klyve ut av bilen og benytte seg av fjernstyrt parkering (RSPA), som enkelt kontrolleres fra nøkkelen. Ja, som en diger fjernstyrt bil.

Hyundai har også oppgradert head-up-displayet, som nå har en lysstyrke på 10.000 candela. Nei, vi vet ikke hva dette betyr, men det høres utvilsomt bra ut. Resultatet er uansett at det er enklere å se informasjonen som speiles over på frontruta under kjøring.

Den kommende SUV-modellen er også tilkoblet nett som åpner for nettbaserte tjenester i sanntid, og støtter også både Apple CarPlay og Android Auto. En smart ting her er at om du plotter endedestinasjonen i navigasjonen, men må parkere opp til to kilometer unna denne, vil Bluelink-appen på smarttelefonen overtar navigeringen og sørge for at du kommer helt fram til destinasjonen.

Morgan Kane var som kjent helt sheriff i områdene rundt Santa Fe, og kanskje kan Santa Fe’en til Hyundai bli sheriff blant de litt større SUV-modellene? Tiden får vise.

Den nye generasjonen er iallfall ventet til høsten, og den ladbare hybriden som skal til Norge er ventet rett over årsskiftet.

Her er flere bilder:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Verdens raskeste bil for akkurat 100 år siden, bygd av en nordmann, skal vises under Oslo Motor Show. (Fotos: Sabine Löwenthal/Oslo Motor Show)

100 år siden norsk fartsdemon satte verdensrekord

De færreste har nok hørt om Sigurd Haughdahl, men den «norske fartsdemonen» var verdens raskeste menneske på landejorden for...
Citroën Oli er et ganske så spektakulært konsept. (Fotos: Citroën)

Hva i alle dager har Citroën nå funnet på?

Selv navnet på denne bilen er unik. Den heter nemlig Oli, og det skal visstnok uttales «all-ë». For et par...
Oslo Motor Show får litt av et trekkplaster, nemlig Polestar 6 som ikke skal komme før i 2026. (Fotos: Polestar)

Polestar 6 vises på Oslo Motor Show

Det er fortsatt fire år til Polestar 6 kommer, men allerede nå skal den ene av de to konseptbilene...
En unik Rolex Daytona som ble gitt i premie etter en seier i Daytona 24-timers er solgt for 700.000 kroner. (Foto: Bruun Rasmussen/Porsche)

Unik Daytona 24-timers Rolex bikket 700.000 kr

En unik vinnerklokke fra Daytona 24-timers er solgt for en halv million danske kroner, og overskuddet går til Redd...
Ferrari viser nå fram nok en unik bil, og denne gang i rødt, hvitt og blått. (Fotos: Ferrari)

Hipp, hipp, hurra, en ny unik Ferrari

Drapert i norsk drakt viser den steilende oksen fram en ny og helt unik Ferrari, et toppløst mesterverk kalt...
Det koster å kjøre som James Bond, og spesielt når det er erkebilen Aston Martin DB5. (Fotos: Aston Martin)

Bond-bil gikk for 33 millioner

En replika av Aston Martin DB5 som ble brukt i fjorårets James Bond-film er solgt for hele 33,7 millioner...
Nye Smart kommer også til Norge, og den første bilen kalt #1 er meldt inn første halvår 2023. (Fotos: Smart)

Nye Smart kommer til Norge

Smart gjør noe som er ganske smart i disse tider, nemlig å gå over til elbiler. Og nå er...
Regjeringen vil nå skjerpe kravene for det offentlige når det kommer til tunge lastebiler. (Fotos: Maxus)

Vil kreve nullutslipp også for tunge varebiler

Regjeringen vil sette sluttstrek for offentlig innkjøp av tunge varebiler som gir lokal luftforurensing allerede fra 2023. ‒ For å...
Opel relanserer GSE, men denne gang heter det GSe. Først ut med den legendariske betegnelsen blir Astra GSe og Astra Sports Tourer GSe. (Fotos: Opel)

Her er nye Opel Astra GSe

Opel viser de første nye GSe-bilene i form av en ny Astra og Astra Sports Tourer. Det er elektriske tider,...
Polestar 3 får premiere i København om et par uker. (Fotos: Poelstar)

Polestar 3 får premiere i Danmark

Polestars første SUV har verdenspremiere 12. oktober, og det skjer i Danmark. Polestar nærmer seg nå et femsifret antall Polestar...
Historiens andre rene BMW M-modell nærmer seg nå, og ikke overraskende blir dette en svært så potent SUV. (Fotos: BMW)

Historisk ‒ kun den andre rene BMW M-modellen

BMW M sjokkerte en hel bilverden med M1 som kom i 1978. Nå, 44 år senere, kommer de med...
Den første lasten med Voyah Free er nå på tur til Norge. (Fotos: Electric Way)

Nå er Voyah Free på vei til Norge

Den norske importøren av Voyah er til og med på plass i Kina for å påse at alt går...
Citroën presenterer en ny logo som skal ta de inn i den moderne framtiden. (Fotos: Citroën)

Citroën med ny logo

Den 10. i rekken for det 103. år gamle bilmerket. Det er nye tider, og bilmerkene skal satse både på...
DS har gitt DS 3 flere oppdateringer, inkludert bedre rekkevidde. (Fotos: DS Automobiles)

DS 3 med fornyet design og mer rekkevidde

Det franske merket kan by på intet mindre enn fire nyheter rundt elbilen DS 3. Både Peugeot og DS i...
Det er ikke veldig lurt å lade elbilen på hytta for som er sør i landet. (Fotos: Volkswagen)

Svindyrt å lade elbilen på hytta

Norsk Hyttelag kommer med sterk oppfordring til elbilistene etter å ha gjort et regnestykke. ‒ Ikke lad elbilen på...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her