Hyundai har fornyet flaggskipet

Navnet på dette sedanflaket sier det meste ‒ Grandeur.


Hyundai startet i det små med bilen som har inspirert designet til elbilen Ioniq 5, Pony, tilbake i 1975. Og det gikk, tja, skal vi si ganske smått, til å begynne med. For det tok 10 år før de nådde milepælen på 1 million biler, men så tok de skikkelig sats og startet på ferden mot det store bilmerket de er i dag.

I 1986 kunne de nemlig for aller første gang presentere en litt større bil som de selv hadde laget, en bil kalt for Grandeur, og ambisjonene vokste seg også grandiose.

-->
Flaggskipet har vært i produksjon siden, med 2. generasjon introdusert i 1992, 3. generasjonen i 1998, 4. generasjonen i 2005, 5. generasjonen i 2011 og 6. generasjonen i 2016. Da hadde modellen vokst seg fra 4,87 meter i 1986 til 4,93 meter 20 år senere, så den var ganske så stor allerede fra start av.

Og selv med en voldsom elbil-satsting har ikke Hyundai tenkt å la den historisk viktige modellen gli inn i solnedgangen, for nå smeller de til med en helt ny generasjon av Grandeur.

‒ Den 7. generasjons Grandeur uttrykker vår respekt for fortiden og forpliktelse til å gå videre til framtiden, sier SangYup Lee, Executive Vice President og leder for Hyundai Design Center.

‒ Vi skaper en ny standard for premium sedan-markedet gjennom emosjonell design og en raffinert kundeopplevelse.

Hyundai har altså latt seg inspirere av de tidligere generasjonene, akkurat som de lot seg inspirere av Pony-konseptet fra 1974 da de designet Ioniq 5. Resultatet er dette:

Om man legger godviljen til kan man se spor av Ioniq 5 også på det nye flaggskipet, som har en ganske så unik front med noen veldig spesielle lys og en framtredende gittergrill. Videre har den behagelige linjer og rammeløse dører som også byr på såkalte auto-flush håndtak, og bak møter linjene et lys som viderefører det smale lysbåndet foran. De kaller dette for et «Seamless Horizon»-design.

Hyundai sier selv at konseptet er inspirert av morgenlyset, og grillen betegner de like godt som en juvel. Siden en juvel bør glitre i morgengryet, så passer det vel greit.

På innsiden har målet vært et interiør som fungerer som «en oase for avslapning og restitusjon», og det går selvsagt i eksklusive materialer ‒ men som også er bærekraftige.

Stemningslysene er selvsagt på plass, og litt morsomt nikker de tilbake til 1. generasjonen med rattet som helt klart har et retropreg over seg. Moro!

De har også flyttet girknappen opp til rattet, noe som har gjort at de har ryddet mer plass til ting som trådløs lading og lagringsrom i midtkonsollen. Det er jo smart.

Det går i både ekte tre, aluminium og naturlig farget Napa-skinn vattert i et tradisjonelt koreansk mønster på innsiden, og bærekraften finner man blant annet i skinnet som er øko-prosessert.

Hyundai sier ikke noe om drivlinjer eller når den kommer på markedet, men vi holder ikke pusten for at denne blir elektrisk eller kommer til Norge.

Men det finnes faktisk en helelektrisk Grandeur, og ta en titt på den via den første av de tre lenkene under. Der kan du også sammenligne rattene, for dette er av alle ting en helelektrisk 1986-modell!

Men først må du selvsagt sjekke ut bildene av den aller nyeste inkludert rattet, så her har du 7. generasjon av flaggskipet Hyundai Grandeur.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter