Hyller Concorde med en fantastisk utgave

Det er 50 år siden Concorde tok til lufta, og AstonMartin hyller verdens mest kjente passasjerfly med en spesialversjon av DBSSuperleggera.


Det har verken før eller etter vært et så fantastisk passasjerfly
som Concorde, dette flyet som klarte å bryte lydmuren selv med halv gass.

For det første var flyet noe så unik som et samarbeid mellom
to nasjoner som ikke akkurat har en lang historie om å være enige om ting,
Storbritannia og Frankrike.

For det andre så det store flyet mer ut som et jagerfly enn
et passasjerfly, hvor det aerodynamiske designet skulle sørge for en vanvittig
marsjfart.

Og fort fløy det.

For, for det det tredje kunne den ikke bare bryte lydmuren én
gang, men faktisk to ganger. Altså Mach 2.

Toppfarten på dette formidable flyet var på 2.180 kilometer,
og på sitt raskeste klarte den å tilbakelegge strekningen New York – London på
under tre timer. Slå den!

Etter flyets eneste alvorlige ulykke i 2000, 9/11 i 2001 og
det faktum at flyet var teknologisk utdatert, ble Concorde til slutt satt på
bakken i 2003.

Det skjedde faktisk 26. november det året, altså ganske så nøyaktig
16 år siden.

Flyet som gjennomførte den aller siste flyvingen tilhørte
British Airways, og befinner seg nå på Aerospace Bristol.

En rullebane unna finner vi Aston Martin Bristol, og det er
disse som bestilte en hyllestversjon av det imponerende flyet som kunne ta
rundt 100 passasjerer.

Den oppgaven falt på avdelingen som er oppkalt etter en i
James Bond.

For også Aston Martin har sin spesialavdeling kalt Q, og
disse har allerede satt sammen en rekke hyllestversjoner ‒ også for luftfarten.

Det britiske merket har nemlig en serie kalt Wings, og har tidligere
latt seg inspirere til å lage tre høytflyvende spesialversjoner ‒ Vanquish S Red
Arrows Edition, Vantage Blades Edition og V12 Vantage S Spitfire 80.

Og nå altså DBS Superleggera Concorde Edition.

Og hvilken fantastisk versjon dette er!

Q by Aston Martin har selvsagt ikke forandret på selve
designet av denne utrolige sportsbilen, men har gitt den en rekke nye utsmykninger
og effekter både utvendig og innvendig som gjør at den skiller seg ut fra den
originale.

Det er noen ting man legger merke til umiddelbart, som et
svart tak i karbonfiber, BA-farger på frontleppa, BA-fargen rundt vinduene, selve
Concorde-flyet på luftinntaket på hjulbuen foran, BA-fargen både på bakspoileren
og splitteren, og det berømte «Speedmarque» fra BA på Aston Martin-vingene på
panseret.

På innsiden har de også gitt den en rekke detaljer som hyller Concorden, blant annet et «Mach-meter» og påskriften «Mach 2.04» og «Feet 60000». Det står altså for toppfarten og flyhøyden som var på solide 18.288 meter.

Alt dette kan du selvsagt selv sjekke ut i bildeserien litt
lenger ned.

Concorde var altså lynraskt, og det er også en DBS
Superleggera.

Under panseret finner vi en 5.2-liters twinturbo V12 som har
725 hestekrefter, og den klarer 0-100 km/t på 3,4 sekunder og har en toppfart
på 340 km/t.

Prøver du deg på 0-160 km/t går dette unna på 6,4 sekunder.

Lynraskt, men selvsagt ingenting i forhold til den
formidable Concorden.

Som vanlig når noen bestiller slike spesialversjoner blir de
laget i et svært begrenset antall, og for DBS Superleggera Concorde Edition
betyr dette 10 eksemplarer.

De heldiggrisene kan altså kjøre rundt i en slik bil:

Les også:

Les mer om:

Nyheter