- Annonse -
HjemElbilerHvor lang er egentlig ladetiden?

Hvor lang er egentlig ladetiden?

Da NAF testet 31 elbiler var ladetidene oppgitt på sju forskjellige måter. ‒ Totalt uoversiktlig for bilkjøperne, slår Nils Sødal fast.

Elbiler et noe nytt, også for bilprodusentene. Det gjelder altså å prøve og feile, men også finne metoder som gjør at deres elbiler framstår som gode.

- Annonse -

Dermed har det oppstått et par ting som gjør ting mer uklart for bilkjøperne, nemlig hva som er reell rekkevidde og ladefart. På begge områder har NAF etterlyst klarere standarder.

Når det gjelder rekkevidder så har Automobilforbundet flere ganger etterlyst en egen rekkevidde for vinteren, for det er slik at en elbil har en kortere rekkevidde når det blir kaldt. Foreløpig trenger bilmerkene kun å opplyse rekkevidden målt etter WLTP-metoden, og denne blir målt i 23 graders temperatur.

NAF’s vintertester har avdekt at elbilene taper mellom 4 og 32 prosent rekkevidde når utetemperaturen synker, så bilistene risikerer helt opp med en tredel kortere rekkevidde. Da blir det vanskelig å planlegge en langtur over vinterfjellet.

Når det gjelder ladetiden blir denne normalt opplyst til 80 prosent av batteriets kapasitet, for bilprodusentene vil helst ikke at elbilistene hurtiglader batteriet til mer enn dette.

- Annonse -

Men problemet er startpunktet, for denne varierer voldsomt fra produsent til produsent. NAF mener alle bør opplyse fra samme startpunkt, noe som er et av seks krav de har knyttet til elbilens rekkevidde, batteristørrelse og ladefart.

NAF har nylig testet 31 elbiler, og det var ikke enkelt å sammenligne ladefarten om de bare gikk ut fra det som ble oppgitt av bilmerkene.

‒ Vi mener at alle må oppgi hvor raskt bilen de selger lader fra 10 til 80 prosent. Av de 31 elbilene i elbiltesten er det 14 som bruker dette. Det er for dårlig, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Langt under halvparten brukte altså fra 10 til 80 prosent som et utgangspunkt, og seks av bilene hadde ikke en gang opplysninger om hvor raskt bilene lader.

- Annonse -

Hos noen biler ble det opplyst 0 til 80 prosent og andre gikk for 30 til 80 prosent, og det var også biler hvor det ble opplyst om hvor mange kilometer rekkevidde du får etter antall minutter.

‒ Dette blir komplett umulig å orientere seg i for våre medlemmer og andre som skal kjøpe seg elbil. Derfor en felles standard for dette utrolig viktig, sier NAF-rådgiveren.

At dette er viktig info avdekte også den siste elbil-testen, for der var det stor variasjon mellom de 31 elbilene som ble testet.

‒ Vi har valgt ut de tre raskeste og de tre tregeste bilene i sommerens ladetest. Dette viser at på topp tre er det to dyre biler og en populær familiebil. Av de tre som lader saktest er det to av de kinesiske nykommerne og en storselger, sier Sødal.

De tre bilene som ladet raskest (10-80 %):

  • Porsche Taycan 4 Cross Turismo: 18 minutter og 3 sekunder
  • Kia EV6 (to- og firehjulstrekk): 23 minutter og 23 sekunder
  • Mercedes-Benz EQE 43 4MATIC: 29 minutter og 19 sekunder

De tre bilene som ladet tregest (10-80 %):

  • Xpeng P7: 49 minutter og 59 sekunder
  • Maxus Euniq 6: 45 minutter og 38 sekunder
  • Ford Mustang Mach-E GT: 42 minutter og 58 sekunder

Sjekk alle bilenes ladetid på naf.no.

Bakgrunn:

Under ladetesten blir bilene kjørt på motorvei i to timer slik at batteriene blir varme. Alle bilene lader på Ionity, med unntak av Tesla som lades på Tesla Supercharger. De bilene som har forvarming av batteriet før lading bruker dette.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Fire eksperter har plukket ut de seks beste kjøreveiene. En norsk berømt og svært så fotogen strekning er blant de utvalgte. (Fotos: Mazda)

Kåret til en av verdens beste kjøre-strekninger

Ja, du kjenner igjen bildet, gjør du ikke? Eksperter har kåret berømt norsk strekning til en av de aller...
Lading skremmer mange fra å ta kjøreturen nedover kontinentet. (Foto: NAF)

På Europa-tur med elbilen? Har er tipsene

NAF sier at det er fult mulig å ha en god elbilferie i Europa. Nylig gjennomførte YouGov på oppdrag for...
Ford viser nå en ellevill varebil som selv formel 1-bilene skal slite med å henge på opp til 100 km/t. (Fotos: Ford)

Ford med en helt vanvittig el-varebil

Hørt om den elektriske varebilen som akselererer like fort som en formel 1-bil? Ikke det, nei. Gigantiske Ford satser hardt...
Mercedes Vision EQXX har gitt oss en smakebit på framtidens rekkevidder for elbiler. (Fotos: Mercedes)

Mercedes’ elbil klarte 1.202 km rekkevidde

Med et forbruk på pene 8,3 kWh rullet og rullet Mercedes Vision EQXX, før den til slutt stoppet etter...
Ludvig er ekstra bekymret for all søppelet han finner langs veikanten. (Foto: Hold Norge Rent)

Ikke kast søppel ut av bilvinduet. Hilsen Ludvig

Med flykaos og korona blir det også bilferie på mange i år, og Ludvig er litt bekymret. Han frykter...
Dette er en ny sjef i Continental-familien. (Fotos: Bentley)

Bentley viser fram ny sjef

Continental GT Mulliner W12 kombinerer luksus og ytelser på et helt nytt nivå. Fordelen med et luksusmerke som Bentley er...
En prototype av Polestar 5 er på plass under Goodwood-festivalen, og der skal de kjøre to ganger opp den berømte bakken. (Fotos: Polestar)

Polestar 5 sikter mot 884 hk

Svenskene har ikke tenkt å leke når de utvikler sin første helelektriske GT-modell. Polestar-merket springer rett ut fra motorsporten. Det...
Peugeot knaller til med en helt ny 408 med ganske lekre linjer. (Fotos: Peugeot)

Peugeot lokker med en coupé

Splitter nye Peugeot 408 skiller seg helt klart ut fra resten av familien. Peugeot selv kaller den nye 408 for...
Toyota oppgraderer Rav4 for modellåret 2023. (Fotos: Toyota)

Toyota oppgraderer bestselgeren

Rav4 får blant annet et nytt multimedia-system og flere førerassistenter. Det aller meste handler om elbiler når det kommer til...
Et barnesete med kollisjonspute har imponert i tre tyske tester denne våren. (Fotos: Cybex)

Barnesete med airbag imponerte

Ja, det finnes barnesete med integrert airbag. Og det er åpenbart effektivt. Det testes selvsagt barneseter stadig vekk, og i...
BMW M fyller på med en M3 Touring. (Fotos: BMW)

Her er stasjonsvognen av BMW M3

BMW M3-familien er komplett med utgaven kalt M3 Touring. Da BMW kom med M1 tilbake i 1978 tenkte de ikke...
Dette er tegningene av en ny elbil fra Volkswagen, ID. Aero. (Fotos: VW)

Volkswagen pirrer med svær el-sedan

Store ID. Aero skal først øremerkes et land hvor befolkningen ikke er så veldig lange. Tilbake i 2018 var Volkswagen...
Prodrive hyller nå en spesialutgave av Subaru Impreza som kom i 1997. (Fotos: Prodrive)

Klassiske Subaru Impreza har gjenoppstått

Jadda ‒ Prodrive kliner til med en ny utgave av den berømte gatebilen som fulgte i kjølevannet av WRC-suksessen...
Et lite steg for Defender, med kanskje et svært for transportsektoren? Nå kommer byggesettet som enkelt gjør klassiske Land Rover Defender om til en elbil. (Fotos: Electrogenic)

Lanserer elbil-byggesett for klassiske Land Rover

Nå kan du, eller kanskje aller helst en litt mer faglært bilmekaniker, bygge om den klassiske Land Rover Defender...
Hyundai Ioniq 6 blir en ganske oppsiktsvekkende bil, iallfall om vi skal dømme etter denne skissen. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 6 blir en oppsiktsvekkende elbil

Ja, Hyundai har tenkt å videreføre de fantastiske linjene til konseptet Prophecy til den serieproduserte Ioniq 6. Det var mange...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her