Hvor lang er egentlig ladetiden?

Da NAF testet 31 elbiler var ladetidene oppgitt på sju forskjellige måter. ‒ Totalt uoversiktlig for bilkjøperne, slår Nils Sødal fast.


Elbiler et noe nytt, også for bilprodusentene. Det gjelder altså å prøve og feile, men også finne metoder som gjør at deres elbiler framstår som gode.

Dermed har det oppstått et par ting som gjør ting mer uklart for bilkjøperne, nemlig hva som er reell rekkevidde og ladefart. På begge områder har NAF etterlyst klarere standarder.

Når det gjelder rekkevidder så har Automobilforbundet flere ganger etterlyst en egen rekkevidde for vinteren, for det er slik at en elbil har en kortere rekkevidde når det blir kaldt. Foreløpig trenger bilmerkene kun å opplyse rekkevidden målt etter WLTP-metoden, og denne blir målt i 23 graders temperatur.

NAF’s vintertester har avdekt at elbilene taper mellom 4 og 32 prosent rekkevidde når utetemperaturen synker, så bilistene risikerer helt opp med en tredel kortere rekkevidde. Da blir det vanskelig å planlegge en langtur over vinterfjellet.

Når det gjelder ladetiden blir denne normalt opplyst til 80 prosent av batteriets kapasitet, for bilprodusentene vil helst ikke at elbilistene hurtiglader batteriet til mer enn dette.

Men problemet er startpunktet, for denne varierer voldsomt fra produsent til produsent. NAF mener alle bør opplyse fra samme startpunkt, noe som er et av seks krav de har knyttet til elbilens rekkevidde, batteristørrelse og ladefart.

NAF har nylig testet 31 elbiler, og det var ikke enkelt å sammenligne ladefarten om de bare gikk ut fra det som ble oppgitt av bilmerkene.

‒ Vi mener at alle må oppgi hvor raskt bilen de selger lader fra 10 til 80 prosent. Av de 31 elbilene i elbiltesten er det 14 som bruker dette. Det er for dårlig, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Langt under halvparten brukte altså fra 10 til 80 prosent som et utgangspunkt, og seks av bilene hadde ikke en gang opplysninger om hvor raskt bilene lader.

Hos noen biler ble det opplyst 0 til 80 prosent og andre gikk for 30 til 80 prosent, og det var også biler hvor det ble opplyst om hvor mange kilometer rekkevidde du får etter antall minutter.

‒ Dette blir komplett umulig å orientere seg i for våre medlemmer og andre som skal kjøpe seg elbil. Derfor en felles standard for dette utrolig viktig, sier NAF-rådgiveren.

At dette er viktig info avdekte også den siste elbil-testen, for der var det stor variasjon mellom de 31 elbilene som ble testet.

‒ Vi har valgt ut de tre raskeste og de tre tregeste bilene i sommerens ladetest. Dette viser at på topp tre er det to dyre biler og en populær familiebil. Av de tre som lader saktest er det to av de kinesiske nykommerne og en storselger, sier Sødal.

De tre bilene som ladet raskest (10-80 %):

  • Porsche Taycan 4 Cross Turismo: 18 minutter og 3 sekunder
  • Kia EV6 (to- og firehjulstrekk): 23 minutter og 23 sekunder
  • Mercedes-Benz EQE 43 4MATIC: 29 minutter og 19 sekunder

De tre bilene som ladet tregest (10-80 %):

  • Xpeng P7: 49 minutter og 59 sekunder
  • Maxus Euniq 6: 45 minutter og 38 sekunder
  • Ford Mustang Mach-E GT: 42 minutter og 58 sekunder

Sjekk alle bilenes ladetid på naf.no.

Bakgrunn:

Under ladetesten blir bilene kjørt på motorvei i to timer slik at batteriene blir varme. Alle bilene lader på Ionity, med unntak av Tesla som lades på Tesla Supercharger. De bilene som har forvarming av batteriet før lading bruker dette.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter