Selveste Pininfarina har på gang en elektrisk superbil, og de akter å gjøre jobben skikkelig. Hver og en av Battista-bilene de lager skal nemlig bli unik.
Pininfarina er et av verdens mest kjente bildesigner-selskap, og har siden oppstarten i 1930 hjulpet kjente bilmerker til å lage noen ganske så ikoniske modeller.
Mange av disse hører selvsagt hjemme i Italia, for det gjør også Pininfarina, men de har også merker som Peugeot, Cadillac, Bentley, Ford og Volvo på sin lange CV. Men de mest berømte bilene Pininfarina har hatt en finger med i kommer fra italienere som Ferrari, Maserati, Alfa Romeo, Lancia og Fiat.
-->
Pininfarina har også hatt noe få og spede forsøk på å lage egne biler, men de har raskt gått tilbake til å lage nåværende biler fra andre merker enda lekrere.
Men i 2015 skjedde det noe som endret hele Pininfarina.
Da kom nemlig den digre indiske Mahindra-gruppen på banen og kjøpte opp selskapet, og de så raskt nye muligheter.
Det førte igjen til at Automobili Pininfarina ble etablert i 2018, og dette er et selskap som skal lage luksuriøse og raske elbiler.
Den første heter Battista og er en såkalt hyper-GT, og den aller første kundebilen ser slik ut:
Bilen er inspirert av New York City, for det er nemlig slik at hver eneste kunde kan bestemme hvordan denne superbilen skal se ut. Vel, til en viss grad.
Pininfarina inviterer nemlig kundene til et møte med designere og ingeniører, og sammen finner de ut hvordan bilen skal bli. Det betyr at hver eneste Battista som ruller ut av fabrikken blir unik.
‒ Pininfarina-navnet har en storartet arv med å lage individuelle biler, og Battista fortsetter denne ettersom hver bil virkelig blir skreddersydd rundt designet, sier Sara Campagnolo hos Pininfarina.
‒ Våre klienter har den unike muligheten til å bli med i Automobili Pininfarina-familien, fordype seg i designprosessen sammen med våre talentfulle håndverkere, og dermed sikre seg et at bilen gjenspeiler deres personlighet og smak, skapt med et virkelig personlig preg. Kunder har muligheten til å fremme utviklingen av bærekraftig luksus, samtidig som de skaper et unikt samlerobjekt.
Den første bilen skal altså hedre The Big Apple, men vi sliter litt med å skjønne helt hvordan. Med sitt rødt, hvitt og blått tema kunne denne like gjerne hedret Norge, men lekker er den uansett.
For bare sjekk ut dette bildet tatt på skrå bakfra:
Det meste er visstnok mulig å spesialdesigne rundt en Battista, ja, selvsagt foruten grunndesignet da.
Å sette i sammen en pakke er også en utfordring i seg selv, for Pininfarina kan blant annet tilby 56 utvendige lakkfarger i tillegg til eksponert karbon som NYC-bilen har og forskjellige tak og til og med putte på utvendige smykker ‒ hva nå enn det innebærer.
Her viser Pininfarina noe av hva de personlige valgene innebærer, og vi får virkelig håpe at rikingene dropper sine egne navn på bilen ‒ det setter nok ikke den potensielle neste eieren så veldig pris på.
Pininfarina har vært smarte når de har gått løs på sin aller første bil, for de har like godt innledet et samarbeid med Rimac. Dette er et kroatisk merke som blant andre både Volkswagen-gruppen og Hyundai-gruppen har kjøpt seg inn i, og de har på gang elektriske drivverk med opp mot 2.000 hestekrefter.
Battista kan da også skryte av 1.900 hestekrefter og et dreiemoment på 2.300 Nm, og det gjør den raskere enn en formel 1 bil fra 0-100 km/t. Dette skal ta under 2 sekunder, mens 0-300 km/t skal gå unna på under 12 sekunder ‒ rett og slett latterlig.
Batteriet er på voksne 120 kWh, noe som gjør at det skal være mulig å kjøre over 500 kilometer uten å lade ‒ om du er forsiktig med gassen da.
Planen er at Pininfarina skal lage 150 eksemplarer av dette elektriske fartsmonsteret, og den første er altså snart klar.
Det er en ekte NYC-bil, så vi regner med at det er en amerikaner som mottar denne.
Og som vi nå vet ‒ den er unik. Akkurat som de andre 149 også kommer til å bli.
Les også: