Hva i alle dager har Citroën nå funnet på?

Selv navnet på denne bilen er unik. Den heter nemlig Oli, og det skal visstnok uttales «all-ë».


For et par dager siden viste Citroën fram en ny logo, og på et av bildene de viste fram kunne man se denne røde doble V’en med en oval ring rundt seg på en helt ny grill.

Citroën ville ikke røpe noe om det som åpenbart var en elbil, men pirret med at den var plassert på et nytt spennende og ikke minst viktig konsept. Og meldte videre at denne ville de vise fram om et par dager.

-->
Og det har nå gått to dager, og franskmennene er til å stole på. For nå viser de fram konseptet. Det svært så spesielle konseptet.

For dette er en slags voksen utgave av den unike mikrobilen Ami, og konseptet nikker da også tilbake til de små familiebilene som regjerte gatene på 1970-tallet. Den gang, ifølge Citroën selv, var snittet på slike biler en vekt på rundt 800 kilo og en lengde på rundt 3,7 meter. I dag veier tilsvarende biler 1.200 kilo og er minst 4,3 meter lange.

Man kan trygt slå fast at designmessige fører Oli arven fra 2CV videre, denne spesielle lille bilen som kom allerede i 1948.

Citroën forklarer at noe av grunnen til at bilene har vokst er strengere sikkerhetskrav, men de er også bekymret. For de melder videre at om trenden fortsetter og bilen står parkert 95 prosent av tiden og kun blir kjørt med en passasjer 80 prosent av tiden ‒ så har vi, altså kloden, et problem.

Da vil nemlig konflikten mellom behovet for å ta vare på planeten og løftet om bærekraftig, elektrifisert mobilitet ikke bli løst, mener de.

En av løsningene er dermed biler som skal gjøre mobilitet «tilgjengelig, ansvarlig, morsomt og anvendelig», slik som den ganske så unike Oli, for øvrig et navn som er farlig nær Oil ‒ Olje. Men navnet skal altså være en slags tråd til morsomme Ami.

Det franske merket melder at denne bilen er et «laboratorium på hjul» som er designet for å endre normene for familiemobilitet.

‒ Citroën mener at vi må snu trendene ved å gjøre kjøretøyet vårt lettere og billigere, samtidig som vi forlenger levetiden, sier Ole S. Nedenes, merkesjef for Citroën hos Bertel O. Steen.

‒ Det er avgjørende for at alle familier skal ha råd til mobilitet når helelektriske kjøretøy blir den eneste mulighet for dem. Denne bilen er et konkret eksempel på både en optimistisk og oppfinnsom løsning.

Det merkverdige konseptet er 4,20 meter langt, 1,65 meter høyt og 1,90 meter bredt, og vekten er på rundt 1.000 kilo. Det bør love godt for rekkevidden, for færre kilo betyr som kjent et mindre strømforbruk.

Faktisk trenger Oli som jo ikke er så veldig aerodynamisk kun et batteri på 40 kWh for å nå 400 kilometer med rekkevidde, mens ladingen fra 20 til 80 prosent skal gå unna på 23 minutter.

Som bildet under viser er Oli en salig kombinasjon av flere biltyper, som en SUV, en pickup og en liten bybil. Sjekk dette hvor den står parkert ved siden av en Ami:

Dette er hva Citroën trekker fram av smarte egenskaper for Oli:

  • Ikke en bil – en multifunksjonell hverdagsforlengelse av livet ditt som er like nyttig når du ikke kjører som når du gjør det
  • Livsstilsaktivering: Elektrisk enhet med smart V2G- og V2L-kapasitet og kraft for hyggelig kjøring
  • Ukonvensjonelle silhuett kombinert med ærlig estetikk drevet av funksjonalitet, effektivitet og holdbarhet
  • Sterk personlighet legemliggjør smart industriell produktdesigntilnærming og omfavner allsidighet med flere aktiviteter
  • Effektiv med identiske frontdører, støtfangere og beskyttelseselementer, flatpaneler og glass, materialer med lav vekt
  • Kraftig flatt panser, tak og sengepaneler du kan stå på laget av resirkulert vaffelmønstret papp
  • Unike hybridhjul av stål/aluminium skodd med bærekraftige og intelligente Goodyear Eagle GO-konseptdekk
  • Romslig, nyskapende interiør med strålende dashbord, «Smartband» HMI-projektor og «bring your own device» infotainment
  • Komfortable «mesh» bakseter, vaskbart gulv og resirkulerbare materialer med lav vekt
  • Circle of life: Kan pusses opp, oppgraderes og repareres med resirkulerte deler og selges videre for flere eiere

Storesøsteren til Ami skal altså vise hvordan Citroën tilby enkel elektrisk mobilitet for alle med lavest mulig innvirkning på miljøet, og franskmennene sier at flere av ideene til Oli skal finne veien videre til framtidige produksjonsmodeller.

Citroën nevnte altså V2G og V2L. Dette betyr at bilen også kan fungere som en ekstern strømkilde, og dermed kan den for eksempel drive vanlige elektriske enheter akkurat som en vanlig stikkontakt.

Dette og de andre løsningene åpner ifølge Citroën for at Oli kan fungere både som en familielimousin, en urban utforsker, et arbeidsverktøy eller til og med en utvidelse av familiens hjem via V2L, og den er altså en liten kameleon med sitt lille lasteplan.

‒ Citroën Oli er et eksempel på mobilitetsoppdraget vårt ‒ ansvarlig, og rimelig for hverdagen din, samtidig som den er optimistisk og underholdende. Det er vår retningslinje å skape løsningen kundene ønsker som det eneste kjøretøyet familien trenger om 10 år, sier Nedenes.

Her er bilder av det unike konseptet som skal styre Citroën inn i en ny tid, noe som også inkluderer en helt ny logo:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter