– Dette er en gladmelding til elbilistene, sier generalsekretær i Elbilforeningen, Christina Bu.
Hun har fått nye tall på bordet, og de omfatter den evige kampen rundt nok hurtigladere her i kongeriket. For det er et problem som har hengt ved elbilene helt siden boomen startet.
-->
Problemet rundt for få hurtigladere er at det spesielt under store utfartsdager blir til dels store køer rundt populære ladere, og generelt er har det også vært store hull på ladekartet.
De fleste hullene er tettet, og det takket være 853 nye hurtigladere som dukket opp i fjor og ikke minst alle de som har blitt satt opp i år. For på åtte måneder er nå fjorårets antall allerede passert, og det har kommet 871 nye hurtigladere langs norske veier.
Alt ligger til rette for at rekorden fra 2020 blir slått, og da ble det bygd 941 nye hurtigladere her i Norge.
– Kø på ladestasjonen er noe av det som frustrerer elbilistene mest. Flere ladere betyr mindre kø, så dette er godt nytt for elbilistene, sier Bu.
Problemet er at hurtigladere ikke har holdt følge med antall nye elbiler som ruller rundt på norske skilt, og vi har for lengst passert en halv million elbiler.
Elbilforeningen sier at det i fjor var 114 elbiler per hurtiglader, men dette snittet har falt til 108 elbiler så langt i år.
Men det er fortsatt en geografisk skjevhet rundt byggingen av nye hurtigladere, og Innlandet troner på topp med en økning på 44,5 prosent. På den andre enden befinner Finnmark og Møre og Romsdal, og Finnmark har hatt en økning på 6,5 prosent og Møre og Romsdal en økning på 7,3 prosent så langt i år.
– Antall ladere må sees i sammenheng med antall elbiler på veiene i det aktuelle fylket, men for at folk skal kunne kjøre elbil i hele landet er det viktig med et ladetilbud i alle kriker og kroker av Norge, sier Bu.
Elbilforeningen sier videre at det trengs 9.000 hurtigladere innen 2025, det året som Stortinget har satt seg som mål at det kun skal selges elbiler når det kommer til nybilsalget.
‒ Regjeringen arbeider i disse dager med å ferdigstille sin ladestrategi som kommer i løpet av høsten. Der håper vi regjeringen legger til rette for raskere saksbehandlingstid hos nettselskaper og kommuner sånn at det går kortere tid fra behovet oppstår til ladestasjonen faktisk er på plass, sier Bu.
Den siste tiden har det også vært fokus på forenklingen av selve ladeoperasjonen som ofte inkluderer spesielle apper, og flere har etterspurt enklere betaling blant annet via bankkort.
– Kontaktløs betaling med såkalt tæpping på ladestasjonen er den enkleste formen for betaling. Elbilforeningen håper regjeringen kommer elbilistene i møte og krever kortbetaling på hurtigladestasjonene, avslutter Bu.
Antall nye hurtigladere per fylke 2022:Tallene over hurtigladere er hentet fra NOBIL, en database som drives av Elbilforeningen på vegne av Enova. Antall hurtigladere er antallet CCS-kontakter og Tesla-kontakter. Chademo-kontakter er nesten alltid på samme ladestolpe som en CCS-kontakt og kun én av disse kan brukes samtidig.Les også: