Norske Hedda Hosås kjører for Jenson Buttons lag i Extreme E, og har nå lagt det første året bak seg. (Fotos: Extreme E)

Hosås ser tilbake på året i Extreme E

Vi har to nordmenn på samme lag i den ferskeste globale motorsport-serien, den klimavennlige Extreme E. Hedda Hosås ser tilbake på sitt første år i Jenson Buttons JBXE.


Extreme E ble opprettet av mannen bak Formel E, den helelektriske søsteren til Formel 1. Spanske Alejandro Agag er nemlig over snittet interessert i både klimaet og motorsport, og for virkelig å sette klimaendringene på kartet ville han lage en spektakulær rallyserie som fant veien til de mest klimautsatte plassene på kloden.

Dermed var Extreme E et faktum, og den første sesongen ble tross pandemi-utfordringer gjennomført i 2021. Og stjernene visste sin besøkelsestid.

Blant teameierne finner vi Lewis Hamilton, Nico Rosberg og Jenson Button, alle tre tidligere verdensmestere i Formel 1, og av andre kjente navn kan vi nevne Andretti, McLaren og GMC Hummer.

I tillegg er det en rekke stjerner på førersiden, slik som Sébastien Loeb, Johan Kristoffersson og Mattias Ekström ‒ en trio som har vunnet en masse mesterskap opp gjennom årene.

Årets sesong består av fem forskjellige runder hvor tre allerede er gjennomført, nemlig Desert X-Prix i Saudi-Arabia, Hydro X-Prix i Skottland og Island X-Prix på Sardinia.

Løpene som gjenstår er enten Amazon X-Prix i Brasil eller eventuelt et foreløpig ukjent X-Prix i USA som kjøres i midten av september, og til slutt Copper X-Prix i Chile i begynnelsen av desember.

Alle kjører samme biler, helelektriske høye terrengbiler kalt Spark Odyssey 21 med godt over 500 hestekrefter og som klarer 0-100 km/t på drøyt 4,5 sekunder. Banene blir laget spesielt for hver runde, og er rundbaner hvor begge på laget, en kvinnelig og en mannlig fører, kjører akkurat like mye.

Du finner knapt en serie hvor det skjer mer enn Extreme E, for dette tar rally til et helt nytt nivå med en masse dramatikk nærmest under hver eneste runde de tilbakelegger på banene. Det er for eksempel ikke uvanlige at biler ruller rundt i den heseblesende kampen, men det har heldigvis gått veldig bra med førerne så langt.

Norge er godt representert, for Jenson Buttons lag består nemlig av en helnorsk duo ‒ Hedda Hosås og Andreas Bakkerud.

Hosås fra Voss kom inn som reserve i fjor, og har siden blitt fast fører i JBXE. Også hun har vært uheldig og rullet bilen, men takket være svært sikre biler kunne hun krype uskadd ut.

Med seg som lagkamerat i JBXE har hun Andreas Bakkerud fra Bergen, som opprinnelig var hentet til Extreme E som en rådgiver, banedesigner og reservefører. Men han overtok setet til den tidligere F1-føreren Heikki Kovalainen i JBXE før den tredje runden i år, og dermed har vi et norsk lag i Extreme E.

Nå har det ikke gått helt etter planen for JBXE så langt, og laget er sist av de 10 etter årets tre første runder. Men på Sardinia viste laget fin framgang, og vant det såkalte Redemption-løpet for de som ikke klarte å ta seg til finalen. Det gjorde de faktisk suverent, og knuste førere som Timmy Hansen, tidligere verdensmester i rallycross, Nasser Al-Attiyah, vinner av de to siste Dakar-rallyene, og Timo Scheider, to ganger mester i DTM-serien.

Så det lover bra for den norske duoen, og vi håper selvsagt at de tar med seg den stigende formen til de to siste rundene i årets sesong.

Island X Prix på Sardinia markerte også at det var ett år siden Hedda Hosås kjørte sitt første løp i JBXE-drakt, for debuten noen måneder tidligere kom da hun erstattet den skadde Christine GZ hos Veloce Racing. Siden har 22-åringen vært fast fører i Extreme E, og klarte til og med å sikre en pallplassering i sitt første løp for JBXE i Italia.

Ett år må selvsagt markeres, og Extreme E har møtt Hosås til en liten jubileums-samtale. Her følger den.

Norske Hedda Hosås kjører for Jenson Buttons lag i Extreme E, og har nå lagt det første året bak seg. (Fotos: Extreme E)

Extreme E: Du har kjørt i serien i mer enn et år nå. Tiden ser ut til å ha flydd – hvordan ser du tilbake på de siste 12 månedene?

Hedda Hosås: Det er sprøtt å tenke på at det har gått mer enn ett år allerede. Jeg elsker hele konseptet med Extreme E, med dets miljøelementer og det å kunne lære om problemer over hele verden hvor vi er på reise ‒ og gjøre de små tingene som kan inspirere andre.

Likestillingsformatet er også så viktig. Det er en veldig stor mulighet for meg å kjøre i serien. Det har vært en utfordrende reise så langt, men jeg har sørget for at jeg har gjort mitt beste på hvert løp.

XE: Kan du oppsummere Extreme E med tre ord?

HH: Ekstrem, intens og rask.

XE: For de som ikke er klar over din motorsportbakgrunn, kan du beskrive reisen din til mesterskapet?

HH: Min første kontakt med Veloce Racing var gjennom Ian Davies, som var teamsjef på den tiden. Han var på utkikk etter kommende kvinnelige talenter og dro til Danmark for å se meg konkurrere i et rallycrossløp. Jeg ble da tilbudt en test i en Extreme E Odyssey 21, som jeg gjennomførte i Frankrike, og det var slik reisen startet med Veloce Racing. Det var definitivt et tilfelle av å være på rett sted til rett tid.

Jeg var da seriens Championship Driver (reservefører) i starten av sesong 2, og jeg gikk inn i Veloce Racing etter at Christine GZ brakk foten i kvalifiseringen i det første løpet i Saudi-Arabia. Det er selvfølgelig ikke slik du vil at det skal skje, men noen ganger skjer det slikt. Og det var tøft!

Jeg var rett inn i Crazy Race, så det var veldig intenst. Jeg hadde et teknisk problem i starten, så jeg fikk egentlig ikke sjansen til å bevise noe på banen, men jeg fikk vist meg fram ‒ noe som var flott.

XE: Hvem har vært den største innflytelsen på motorsportkarrieren din så langt?

HH: Ian Davies har vært veldig viktig. Fra begynnelsen da han så meg i Danmark og deretter tok vare på meg selv om han ikke var teamsjef for Veloce Racing lenger. Han hjalp meg som en venn og hjalp familien min – noe som har vært utrolig.

Han er bare en veldig hyggelig person. På et nylig Instagram-innlegg beskrev Lance (Woolridge, tidligere sjåfør i Extreme E) ham som en valnøtt med en marshmallow inni – den likte jeg!

XE: Du byttet deretter til JBXE – selv om du fortsatt hadde kontrakt med Veloce Racing som reservesjåfør – for neste runde på Sardinia, hvor du gjorde stort inntrykk med å komme topp-3 i ditt første løp for laget. Hvordan var det?

HH: En uke før double-headeren (to løp) på Sardinia ble jeg oppfordret til å kjøre for JBXE, da Molly (Taylor) bare konkurrerte i det første løpet. Selv om det fortsatt var ganske sent på dagen, var det veldig bra for meg ettersom jeg fikk gjøre en hel løpshelg, og startet med en treningsøkt i stedet for å dykke rett inn i Crazy Race. Det var også flott å jobbe med Kevin (Hansen, daværende lagkamerat i JBXE) som er svensk ‒ så vi forsto hverandre!

Det var en så stor mulighet for meg, og vi kom på pallen, noe du ikke skulle tro du ville klare første gang. Det var en så utrolig følelse.

XE: Hvordan er det å ha Jenson Button som sjef?

HH: Jeg har faktisk ikke møtt Jenson ennå, men han er åpenbart en veldig talentfull fyr, så det å kjøre for ham er en stor ting for meg. Jeg hadde ikke trodd det hvis jeg hadde sagt det til meg selv for noen år siden. Han er et stort navn, og jeg tror også det er bra for serien å ha et så stort navn. Jeg har ikke fått møte ham ennå, men jeg håper det snart.

XE: Du har hatt fire lagkamerater så langt i Extreme E – Kevin Hansen, Fraser McConnell, Heikki Kovalainen og Andreas Bakkerud. Hva har du lært av dem?

HH: Jeg vil si at jeg har lært mye av alle lagkameratene mine så langt. Det er veldig bra å være sammen med forskjellige sjåfører, da de jobber på forskjellige måter. De er alle forskjellige mennesker, så du lærer hvordan de liker å forberede seg. Noen er mer stresset eller intense, og noen er mindre. Noen er ekstremt avslappede – som Fraser (McConnell)! Det skremmer meg nesten da jeg tenker «hvorfor er du ikke mer stresset før et løp?», og Fraser ville bare svare med «ikke bekymre deg!».

De er alle virkelig gode sjåfører. Kjøreteknikkene deres er alle forskjellige, men de vet alle hvordan de skal kjøre. Det viktigste er å lære av dem, for eksempel hvordan de alle forbereder seg til et løp og hva de gjør for å huske visse ting. Det er godt å være klar over så mange forskjellige tilnærminger.

XE: Hvordan vil du beskrive ditt eget tankesett før et løp?

HH: Før et løp vil jeg si at jeg er litt mer intens, men ikke så mye i oppbyggingen til en løpshelg. Jeg er en som liker å forberede meg så mye som mulig. Jeg har også gjort noen visualiseringsteknikker før løp for å forberede meg på det som er ute på banen.

XE: Kan du beskrive sesongen din med JBXE så langt?

HH: Å konkurrere i vår første Grand Final for sesongen i år sist var et veldig godt øyeblikk. I Saudi-Arabia var det Heikkis (Kovalainen) første løp, så det var helt nytt for ham, og det var det samme med Andreas (Bakkerud) i Skottland. Vi avsluttet Hydro X Prix på en høy tone med å vinne Redemption Race, og det kunne faktisk vært enda bedre siden vi hadde hatt noen tekniske problemer med bilen.

Det fungerte virkelig bra på Sardinia for oss, og forhåpentligvis vil vi som et lag fortsette å forbedre oss.

XE: Det likestilte formatet i Extreme E er unikt. Føler du deg annerledes å konkurrere mot de mannlige førerne ute på banen, eller er det bare en annen konkurrent til deg?

HH: Jeg må si at når jeg møter de mannlige sjåførene, føler jeg ikke det samme presset. Jeg tenker at gitt deres erfaringer burde de slå meg, men jeg tror det vil endre seg jo mer erfaren jeg blir i serien. Jeg vil bare vinne på banen, uansett hvem jeg kjører mot, selv om det nå er mindre forskjell i tider mellom mannlige og kvinnelige sjåfører.

På Sardinia hadde jeg ha en god kamp med Timo (Scheider). Jeg kunne ikke kjøre forbi ham fordi jeg hadde fått en punktering, men det føltes flott å kjempe hjul-til-hjul og viste at jeg kan gjøre det i denne serien. På et tidspunkt holdt jeg også tritt med Mattias (Ekström) – som er en av de raskeste i hele mesterskapet – og tapte ikke mye tid. Det var en veldig god følelse.

XE: I løpet av det siste året, hva har vært ditt favorittløp i Extreme E?

HH: Hydro X Prix var flott ettersom banen var veldig interessant, men jeg likte Sardinia sist. Det var veldig bra, raskt racing, uten krasj, så jeg vil si at det var mitt beste i Extreme E så langt.

XE: Hva har du lært mest så langt i serien?

HH: De viktigste tingene jeg har lært fra Extreme E er tankesett og teknikker til de mannlige sjåførene gitt erfaringene de har hatt. Det er så mye talent på tvers av mesterskapet, og det er så mye å lære av som bare kan hjelpe min karriere.

XE: Til slutt, hva er dine ambisjoner når du konkurrerer i Extreme E og på tvers av motorsport?

HH: Jeg vil veldig gjerne være en av de raskeste sjåførene på banen og være absolutt den raskeste av jentene. Jeg håper jeg kan fortsette å konkurrere i serien, og målet mitt er å bli så lenge som mulig.

Racing i Extreme E har virkelig hjulpet med karrieren min. Jeg elsker racing. En gang i framtiden ville jeg elsket å kjøre Dakar-rallyet og kanskje til og med bli verdensmester i etterkant. Jeg vil gjerne inspirere andre jenter med det jeg gjør i karrieren min.

Les også:

 

 

 

Les mer om:

Nyheter Motorsport