Nordmenn er sultne på nye elbilmodeller, og snart kommer det en som iallfall skiller seg ut fra hopen av nye elbiler.
Hongqi E-HS9 er nemlig inspirert av selveste Rolls-Royce, og dette er en ganske stor elbil som måler 5,21 meter fra fanger til fanger. Den kan altså sammenlignes med den største SUV-modellen til Mercedes, mektige GLS som også er 5,21 meter i lengden.
-->
Utfordringen med store elbiler er rekkevidden. Det er også grunnen til at de første elbilene var små skoesker på fire hjul, for jo mer en elbil drar med seg av vekt, jo mer strøm må til for å forflytte den.
Og dette er altså ikke godt nytt for store Hongqi E-HS9, men takket være store batteripakker (76,5 kWh og 90 kWh) blir rekkevidden ganske brukbar.
Hongqi har tidligere forespeilet 380 kilometer for innstegsmodellen og 450 kilometer for den med 90 kWh-batteri, men da tok de faktisk litt for lite i.
Nå viser det seg at WLTP-rekkevidden blir på henholdsvis 396 og 465 kilometer, altså 15 og 16 kilometer mer enn først antatt.
‒ Det er svært positivt, sier Knut G.H. Aas, administrerende direktør hos importøren HBI Norge.
‒ Vi vet at rekkevidde er viktig for norske kunder, og at vi kan levere en solid rekkevidde sammen med stor plass og 6/7 seter gir norske kunder et spennende og nytt alternativ når de skal velge en stor, premium familiebil.
Importøren har brukt sommeren til å teste ladenettverkene rundt om i Norge, og det er også godt nytt for kommende Hongqi-kunder. Resultatene av disse testene er nemlig sendt over til Kina, og nå skal fabrikken optimalisere ladekurvene.
Maksimal ladehastighet er for øvrig 110kW.
Men det er også flere gode nyheter.
‒ Etter en omfattende testproduksjon, er serieproduksjonen av den første batchen med Hongqi E-HS9 som skal til Norge i ferd med å starte, sier Aas.
‒ Slik det ser ut nå vil produksjonen av de første bilene være gjort i løpet av september. Dette betyr at med mindre noe uforutsett skjer så vil de første bilene være klare for registrering i løpet av 4. kvartal, som vi har jobbet for å få til.
Men aller først skal det sendes over fire biler til Norge, noe Aas håper skjer i slutten av september.
‒ Dermed kan prøvekjøring for presse og kunder med forhåndsreservasjon starte så raskt som mulig. Vi vet det er mange kunder som gleder seg til å prøve denne unike bilen, sier Aas.
HBI kan også opplyse at E-HS9 kommer med en mobilapp for fjernstyring av funksjoner som låser, vinduer og klimaanlegg, og som også viser informasjon om batteristatus og ladestatus.
‒ Appen er en viktig del av brukeropplevelsen, og gjør det lett for kundene å bruke noen av bilens mange funksjoner. Hongqi har fokus på teknologi og innovasjon, sier Aas.
Bak Hongqi står den store FAW-gruppen, en av de fire store bilprodusentene. De har selvsagt også europeiske ambisjoner, og det første landet på det gamle kontinentet som får stifte bekjent med den oppsiktsvekkende elbilmodellen blir altså Norge.
Og slik ser den ut:
Les også: