HjemNyheterFrykter «avgifts-bonanza» på ladehybrider med rødgrønn seier

Frykter «avgifts-bonanza» på ladehybrider med rødgrønn seier

NAF frykter et avgiftsghopp på over 10 prosent på ladehybridene om de rødgrønne stikker av med seieren etter årets valg.

Norges nest mest populære bil etter årets første sju måneder er Toyota Rav4, hvor utgaven Rav4 Plug-in hybrid peker seg ut som den store favoritten.

- Annonse -

En kombinasjon av en ganske gavmild elektrisk rekkevidde (75 km), en «perfekt» SUV-størrelse (4,6 meter lang) og det faktum at den hører hjemme hos Toyota med sine mange kunder, har altså sendt den helt opp i toppsiktet blant populære biler her hjemme.

Og selvsagt prisen. En ladbar hybrid med minst 50 kilometer elektrisk rekkevidde får nemlig et avdrag på 23 prosent på engangsavgiften, noe som er en belønning for at den er snillere mot det lokale miljøet når det kommer til utslipp enn sine andre ikke ladbare familiemedlemmer.

At en ladehybrid faktisk er det, viser nye tall fra Ford. De har analysert anonymisert data fra den ladbare versjonen av Kuga, og disse viste at slike biler i snitt blir kjørt 49 prosent som en elbil ‒ altså på ren strøm.

Slike «halve» elbiler er regnet en overgangsteknologi før bilverden går helt over til rene elbiler utover 2020-tallet. Elbilene er nemlig ikke helt der andre typer biler er ennå, både når det kommer til rekkevidde og hastigheten på ladingen kontra drivstoff-fylling.

- Annonse -

Men nå tar flere partier til orde for å kutte ned på avgiftsfordelene til ladehybridene, og NAF frykter store prisøkninger for slike biler.

– Det er all grunn til å frykte en kraftig avgiftsøkning på den ladbare hybriden om de rødgrønne vinner valget. Dette blir en avgifts-bonanza. Å øke prisene på de miljøvennlige bensin- og dieselbilene er provoserende og unødvendig. Salgstallene for 2021 viser at vi sikter mot 2025-målet og kun nullutslippsbiler selv uten økte avgiftene på ladehybridene, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF, til NAF-magasinet Motor.

Flere partier vil gjøre om avgiftene for ladehybridene for å presse forbrukerne enda mer over til elbiler, og NAF har sjekket konkret hva dette betyr for den populære Rav4.

Arbeiderpartiet og SV vil øke kravet om elektrisk rekkevidde til 100 kilometer, noe som i praksis betyr at stort sett alle ladehybrider faller utenfor. Dette vil gi et pålegg på CO2-avgiften til Rav4 på 24.200 kroner, skriver Motor.

- Annonse -

Rødt går for en strategi hvor de vil senke vektfradraget fra 23 til 20 prosent og øke grensen før ladehybridene får fullt avdrag til 75 kilometer elektrisk rekkevidde. For Rav4 Plug-in hybrid betyr det 12.000 kroner ekstra i avgifter, melder Motor.

Ikke overraskende vil MDG bruke kraftigst lut på å få folk over til elbilene, og de vil senke vektfradraget fra 23 til 10 prosent. Det betyr i så fall en ekstra avgift på hele 56.400 kroner for den ladbare Rav4, ifølge NAF og Motor.

Grunnen for den enorme økningen på godt over 10 prosent er at engangsavgiften består av både vekt og CO2. For noen Rav4-modeller ender dette med at avslaget på CO2-avgiften blir så stor at den nuller ut vektavgiften, og dermed vil en stor reduksjon av denne avgiften gi store utslag for Toyotas storselger, ifølge regnestykket til NAF.

‒ Den ladbare hybriden er den største utfordreren til elbilen akkurat nå, og derfor den største trusselen mot politikernes såkalte 2025-mål, som er datoen for når alle nye biler skal være nullutslipp, sier Braadland.

– Det er mye pent å si om den ladbare hybriden. Men politikerne regner den ikke som en nullutslippsbil, legger han til.

Myndighetskontakten kan også fortelle at dagens regjering har prøvd å øke avgiftene på de ladbare hybridene.

‒ Men de ble stoppet i siste sving av Fremskrittspartiet, sier Braadland.

NAF mener at ladehybridene fortsatt må ligge mellom elbiler og bensin- og dieselbiler i avgifter, og først øke avgiftene når også ladehybridene øker sine elektriske rekkevidder.

– Å øke den til 100 km slik SV og Ap vil, er imidlertid altfor høyt. Det finnes nesten ikke biler som når dette kravet i dag. 75 kilometer er mer realistisk og i nærheten av den rekkevidde teknologien beveger seg mot i dag, sier han til Motor.

Og NAF er også kritisk til partiene som åpner for avgifter på de rene elbilene.

‒ Tiden jobber for elbilen, men moms på elbiler bør vente til minst 2024, framfor å øke avgiftene på både elbilen og den ladbare hybriden kraftig i 2022, sier han til NAF-magasinet.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...
Mazda har oppgradert sin to år gamle elbil, MX-30. (Fotos: Mazda)

Mazda MX-30 får litt raskere lading

Elbilen får også en ny motorlyd! Ganske nøyaktig to år etter at Mazda satte sin helelektriske SUV-modell inn i produksjonen...
Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler, noe som vil gi en stor ekstraregning til mange bilkjøpere. (Foto: NAF)

Momssjokket: ‒ Sjekk rettighetene og unngå stor ekstraregning

Regjeringen vil skrote dagens momsfritak på nye elbiler fra 2023, og det kan føre til en stor ekstraregning for...
I en ny undersøkelse er elbilene marginalt mer populære enn andre biltyper. (Foto: NAF)

Svært lav interesse for bildeling

Elbilene har nå kjørt forbi bensin- og dieselbilene når det kommer til hva folket vil gå for når de...
Dette er en elektrisk pickup signert Volkswagen-gruppen. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen skal komme med el-pickup

Det har vært hysteriske tilstander rundt Ford F-150 Lightning i USA. Nå kaster Volkswagen-gruppen seg inn i kampen om...
Denne rekker akkurat årets norske sommer. (Fotos: Mercedes)

Dette koster den ultimate sommerbilen

Planlegger du en ny kabriolet til sommeren? Mercedes Norge kan i så fall lokke med en helt ny SL-modell. Over...
Christina Bu i Elbilforeningen er svært skeptisk til det nye forslaget fra regjeringen. (Fotos: Norges elbilforening)

Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler

– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede...
Nye regler sier at nye dekk skal komme med en etikett som viser egenskapene. (Foto: Continental)

Kjøpe nye dekk? Denne etiketten bør du sjekke

Drivstoffutgiftene har skutt i været både for elbiler, bensinbiler og dieselbiler, og det gjelder å spare der det er...
Bentley kan nå presentere en storesøster til SUV-modellen Bentayga, en EWB-versjon. (Fotos: Bentley)

Åh, en enda større Bentayga

Bentley har opplevd en vanvittig suksess med SUV-modellen Bentayga, og nå slår de til med en enda større versjon. Porsche...
Dette er den nye generasjonen av Range Rover Sport. (Fotos: JLR)

Her er en ny Ranger Rover Sport

Det har gått ni år siden Ranger Rover kunne vise fram dagens Sport-utgave, men nå er det endelig duket...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her