Frykter «avgifts-bonanza» på ladehybrider med rødgrønn seier

NAF frykter et avgiftsghopp på over 10 prosent på ladehybridene om de rødgrønne stikker av med seieren etter årets valg.


Norges nest mest populære bil etter årets første sju måneder er Toyota Rav4, hvor utgaven Rav4 Plug-in hybrid peker seg ut som den store favoritten.

En kombinasjon av en ganske gavmild elektrisk rekkevidde (75 km), en «perfekt» SUV-størrelse (4,6 meter lang) og det faktum at den hører hjemme hos Toyota med sine mange kunder, har altså sendt den helt opp i toppsiktet blant populære biler her hjemme.

Og selvsagt prisen. En ladbar hybrid med minst 50 kilometer elektrisk rekkevidde får nemlig et avdrag på 23 prosent på engangsavgiften, noe som er en belønning for at den er snillere mot det lokale miljøet når det kommer til utslipp enn sine andre ikke ladbare familiemedlemmer.

At en ladehybrid faktisk er det, viser nye tall fra Ford. De har analysert anonymisert data fra den ladbare versjonen av Kuga, og disse viste at slike biler i snitt blir kjørt 49 prosent som en elbil ‒ altså på ren strøm.

Slike «halve» elbiler er regnet en overgangsteknologi før bilverden går helt over til rene elbiler utover 2020-tallet. Elbilene er nemlig ikke helt der andre typer biler er ennå, både når det kommer til rekkevidde og hastigheten på ladingen kontra drivstoff-fylling.

Men nå tar flere partier til orde for å kutte ned på avgiftsfordelene til ladehybridene, og NAF frykter store prisøkninger for slike biler.

– Det er all grunn til å frykte en kraftig avgiftsøkning på den ladbare hybriden om de rødgrønne vinner valget. Dette blir en avgifts-bonanza. Å øke prisene på de miljøvennlige bensin- og dieselbilene er provoserende og unødvendig. Salgstallene for 2021 viser at vi sikter mot 2025-målet og kun nullutslippsbiler selv uten økte avgiftene på ladehybridene, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF, til NAF-magasinet Motor.

Flere partier vil gjøre om avgiftene for ladehybridene for å presse forbrukerne enda mer over til elbiler, og NAF har sjekket konkret hva dette betyr for den populære Rav4.

Arbeiderpartiet og SV vil øke kravet om elektrisk rekkevidde til 100 kilometer, noe som i praksis betyr at stort sett alle ladehybrider faller utenfor. Dette vil gi et pålegg på CO2-avgiften til Rav4 på 24.200 kroner, skriver Motor.

Rødt går for en strategi hvor de vil senke vektfradraget fra 23 til 20 prosent og øke grensen før ladehybridene får fullt avdrag til 75 kilometer elektrisk rekkevidde. For Rav4 Plug-in hybrid betyr det 12.000 kroner ekstra i avgifter, melder Motor.

Ikke overraskende vil MDG bruke kraftigst lut på å få folk over til elbilene, og de vil senke vektfradraget fra 23 til 10 prosent. Det betyr i så fall en ekstra avgift på hele 56.400 kroner for den ladbare Rav4, ifølge NAF og Motor.

Grunnen for den enorme økningen på godt over 10 prosent er at engangsavgiften består av både vekt og CO2. For noen Rav4-modeller ender dette med at avslaget på CO2-avgiften blir så stor at den nuller ut vektavgiften, og dermed vil en stor reduksjon av denne avgiften gi store utslag for Toyotas storselger, ifølge regnestykket til NAF.

‒ Den ladbare hybriden er den største utfordreren til elbilen akkurat nå, og derfor den største trusselen mot politikernes såkalte 2025-mål, som er datoen for når alle nye biler skal være nullutslipp, sier Braadland.

– Det er mye pent å si om den ladbare hybriden. Men politikerne regner den ikke som en nullutslippsbil, legger han til.

Myndighetskontakten kan også fortelle at dagens regjering har prøvd å øke avgiftene på de ladbare hybridene.

‒ Men de ble stoppet i siste sving av Fremskrittspartiet, sier Braadland.

NAF mener at ladehybridene fortsatt må ligge mellom elbiler og bensin- og dieselbiler i avgifter, og først øke avgiftene når også ladehybridene øker sine elektriske rekkevidder.

– Å øke den til 100 km slik SV og Ap vil, er imidlertid altfor høyt. Det finnes nesten ikke biler som når dette kravet i dag. 75 kilometer er mer realistisk og i nærheten av den rekkevidde teknologien beveger seg mot i dag, sier han til Motor.

Og NAF er også kritisk til partiene som åpner for avgifter på de rene elbilene.

‒ Tiden jobber for elbilen, men moms på elbiler bør vente til minst 2024, framfor å øke avgiftene på både elbilen og den ladbare hybriden kraftig i 2022, sier han til NAF-magasinet.

Les også:

Les mer om:

Nyheter