Hondas sedankonsept for den kommende 0-serien har fått en ganske stor pris. (Fotos: Honda)

Hondas elbil-konsept hanket inn stor pris

Honda har på gang en 0-serie som skal ta elbil-satstingen til den neste fasen, og de har vist fram et konsept av denne som nå har hanket inn en ganske stor pris.


For i likhet med biler som Volvo EX30, Kia EV9 og ikke minst Ferrari Roma Spider har nå konseptet av det kommende flaggskipet dratt inn en «best av de beste»-pris fra Red Dot i Design Concept-kategorien.

I tillegg fikk de også anerkjennelse for et annet konsept i 0-serien, flerbruksbilen Space Hub, og tilbake i april hanket også den elektriske mopden EM1 e:, en e-scooter kalt Motocompacto, en påhengsmotor og en robotklipper inn priser.

-->
‒ Vi er glade for å bli tildelt den verdenskjente Red Dot Award i Design Concept-konkurransen, i tillegg til prisene vi mottok i Product Design-konkurransen i april, sier Toshinobu Minami, administrerende direktør, Design Centre, Honda R&D.

‒ Vi designet sedanen, kåret til «Best of the Best», som en modell som representerer den store transformasjonen av Honda, med temaet å oppnå en «resonans med miljøet, samfunnet og kundene» og med en original design som skiller den fra andre modeller fra første øyekast.

‒ Vi tror disse prisene er resultatet av å ha mottatt en høy evaluering både for designet og den nye verdien Honda tilbyr. Vi vil fortsette å skape og tilby mobilitetsprodukter som bringer overraskelse og spenning til folks daglige liv.

Den kommende Honda 0-serien ble avduket på Consumer Electronics Show (CES) 2024 i januar, og følger designprinsippet «Thin, Light, and Wise» som vil danne grunnlaget for Hondas fremtidige elbil-utvikling.

Honda forklarer at dette er en enbevegelsesform – preget av en linje som stiger jevnt fra front til bak – og et lavt, bredt design. Dette skal ifølge det japanske merket uttrykke en eksteriørstil som viser bilens smidighet og dynamikk.

Videre forklarer de at den stående utformingen av sideglasset skaper et ekspansivt sidepanel, mens formen smalner inn mot sideterskelene for å fremheve dekkene.

På innsiden har de fokusert på et interiør med et enkelt og intuitivt menneske-maskin-grensesnitt (HMI) som skal gi et sofistikert og sømløst brukergrensesnitt (UI).

Dette er en litt mer sportslig sedan med lav høyde, og med et elektrisk drivverk som ikke tar like mye plass som et tradisjonelt et bør det også være greit med plass på innsiden.

Honda har ikke sagt noe om rekkevidden til konseptet, men har sagt at de har på gang nye løsninger som skal ta ladingen ned til 10-15 minutter, så det blir spennende å se hva merket som per i dag har elbilene Honda e og e:Ny1 på plass på det norske markedet kommer med.

Les også:

Debatt