For i likhet med biler som Volvo EX30, Kia EV9 og ikke minst Ferrari Roma Spider har nå konseptet av det kommende flaggskipet dratt inn en «best av de beste»-pris fra Red Dot i Design Concept-kategorien.
I tillegg fikk de også anerkjennelse for et annet konsept i 0-serien, flerbruksbilen Space Hub, og tilbake i april hanket også den elektriske mopden EM1 e:, en e-scooter kalt Motocompacto, en påhengsmotor og en robotklipper inn priser.
Den kommende Honda 0-serien ble avduket på Consumer Electronics Show (CES) 2024 i januar, og følger designprinsippet «Thin, Light, and Wise» som vil danne grunnlaget for Hondas fremtidige elbil-utvikling.
Honda forklarer at dette er en enbevegelsesform – preget av en linje som stiger jevnt fra front til bak – og et lavt, bredt design. Dette skal ifølge det japanske merket uttrykke en eksteriørstil som viser bilens smidighet og dynamikk.
Videre forklarer de at den stående utformingen av sideglasset skaper et ekspansivt sidepanel, mens formen smalner inn mot sideterskelene for å fremheve dekkene.
Dette er en litt mer sportslig sedan med lav høyde, og med et elektrisk drivverk som ikke tar like mye plass som et tradisjonelt et bør det også være greit med plass på innsiden.
Honda har ikke sagt noe om rekkevidden til konseptet, men har sagt at de har på gang nye løsninger som skal ta ladingen ned til 10-15 minutter, så det blir spennende å se hva merket som per i dag har elbilene Honda e og e:Ny1 på plass på det norske markedet kommer med.
Les også: