Honda-overraskelse i tysk bilkåring

Den lille og søte Honda e har sjarmert seg til topps i den tyske årets bil-kåringen, og blir dermed den aller første bilen fra Japan som hanker inn den tunge prisen.


Den europeiske bil-metropolen Tyskland har selvsagt sin egen årets bil-kåring, passende nok kalt German Car of the Year (GCOTY).

I likhet med andre COTY-priser som «årets bil i verden» og «årets bil i Europa» består juryen av biljournalister, og disse tester nye biler og bedømmer dem etter en rekke kriterier. Til slutt gir hvert jurymedlem sine poeng, og bilen med den høyeste poengsummen vinner.

Juryen annonserte allerede i oktober de fem kategorivinnerne, og ikke overraskende var det en overvekt av tyske biler. Volkswagen Golf ble årets kompakte bil, Volkswagen ID.3 årets premium bil, BMW Alpina B3 årets ytelsesbil, Polestar 2 årets luksusbil og til slutt lille Honda e som årets energibil.

Dermed gjensto det kun den aller ypperste, prisen for «årets bil i Tyskland» uansett kategori.

Denne gikk i fjor til Porsche Taycan, mens Jaguar I-Pace vant året før. De tyske ekspertene liker med andre ord elbiler, og med det i bakhodet skulle man kanskje tro at ID.3 skulle seile til topps i år.

Men den gang ei, for valget falt til slutt på den kompakte elbilen Honda e.

‒ For Honda e som den første japanske bilen til å bli kåret til årets bil i Tyskland, er det en stor ære som vi er utrolig stolte av å motta, sier Katsuhisa Okuda, sjef for Honda Motor Europe.

Men han er kanskje ikke like overrasket som de fleste andre.

‒ Responsen fra kunder og media siden Honda e ble avduket har vært overveldende positiv. Honda e er et perfekt eksempel på et produkt med et unikt design, banebrytende teknologi og avansert intelligent tilkobling for å holde eiere knyttet til hverdagen. Vi er veldig takknemlige for denne prisen.

De som følger veldig godt med i bilverden er kanskje heller ikke så overrasket, for Honda e har sjarmert flere enn kun de tyske ekspertene.

Elbilen har gått til topps i en rekke kåringer rundt om i Europa, og den største etter GCOYT-prisen er kanskje den prestigetunge årets bil-prisen delt ut av britiske Autocar.

Honda e har også fått priser fått sitt unike design, og har blant annet dratt inn den tunge «best av de beste»-prisen til Red Dot.

En annen av finalistene i den tyske kåringen var altså svenske Polestar 2, og den kan trøste seg med en norsk pris.

Din Side og Dagbladet har nylig gjennomført en leserkåring av årets bil, hvor 52.842 stemte på 32 finalister.

Polestar 2 stakk av seieren med 5.566 stemmer, mens fjorårets årets tyske bil Taycan ble nummer to med 4.975 stemmer.

(Foto: Polestar)

‒ Å vinne en pris som dette, stemt frem av folket, er uten tvil en ydmyk bekreftelse og en bemerkelsesverdig pris for oss. Med Polestar 2 tilfører vi markedet vår egen tolkning av hva en progressiv, elektrisk bil kan være, og denne prisen stemt frem av det norske folket er en bekreftelse på vår innsats, sier Polestar-sjef Thomas Ingenlath.

Så hva med Honda e?

Vel, de norske tastekrigerne har ikke så langt latt seg sjarmere like mye som ekspertene hos Autocar og GCOYT, og den måtte nøye seg med 1.375 stemmer nede på 15. plass i publikumskåringen.

Men det tar nok ikke Honda altfor tungt, for årets bil i Tyskland er nok en litt viktigere pris.

Uansett er det på sin plass å gratulere både Honda e og Polestar 2, to nye elbiler vi nok får se mer av på de norske veiene i tiden framover.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter