‒ Jevnlig vedlikehold er hemmeligheten til å holde rusten unna, slår Jan Harry Svendsen, rådgiver i NAF, fast. Han har sett på saltbruken, og er bekymret. ‒ Selv om saltbruken har gått noe ned siden toppåret i 2017/2018, da det ble brukt rett i underkant av 153.000 tonn, er det fortsatt mye bruk av salt på norske veier. Salt er dårlig nytt for bilen din og fører til korrosjon, lakkskader og skader på bremser og hjuloppheng, sier han. Mange har erfart hva saltet kan gjøre, spesielt når det kommer til moderne elbiler som gjør mye av bremsingen av seg selv. For EU-kontrollen kan fort bli dyr om bremseskivene har mye rust. Andre utsatte steder er understellet, på innsiden av skjermene og andre steder hvor saltet kan feste seg. ‒ Vi anbefaler at du er nøye med bilvasken om vinteren. Egentlig bør du vaske bilen hyppigere om vinteren enn hva man gjør om sommeren, forklarer Svendsen. Det kan være utfordrende å få vasket de utsatte saltplassene, og da kan vaskehaller være et godt alternativ. ‒ Både selvvaskehaller og tradisjonelle vaskehaller har utstyr der man når langt under bilen. Bruker du en vaskehall bør du alltid velge en vask med underspyling. Målet er å få bort saltet som samler seg på understell, hjuloppheng, bremser og batterier, sier Svendsen. Han sier at mange er bekymret for underspyling, for de fleste elbilene har batteriet montert under gulvet. Men det er det ingen grunn til.
