Med snø følger også saltet, en fiende av bilen. (Foto: NAF)

Hjelp, salt! Slik redder du bilen din

Ifølge NAF ble det brukt 88.000 tonn salt på riksveiene forrige vinter, og det er dårlig nytt for bilen din. For med saltet følger den fryktede rusten.


‒ Jevnlig vedlikehold er hemmeligheten til å holde rusten unna, slår Jan Harry Svendsen, rådgiver i NAF, fast.

Han har sett på saltbruken, og er bekymret.

‒ Selv om saltbruken har gått noe ned siden toppåret i 2017/2018, da det ble brukt rett i underkant av 153.000 tonn, er det fortsatt mye bruk av salt på norske veier. Salt er dårlig nytt for bilen din og fører til korrosjon, lakkskader og skader på bremser og hjuloppheng, sier han.

Mange har erfart hva saltet kan gjøre, spesielt når det kommer til moderne elbiler som gjør mye av bremsingen av seg selv. For EU-kontrollen kan fort bli dyr om bremseskivene har mye rust.

Andre utsatte steder er understellet, på innsiden av skjermene og andre steder hvor saltet kan feste seg.

‒ Vi anbefaler at du er nøye med bilvasken om vinteren. Egentlig bør du vaske bilen hyppigere om vinteren enn hva man gjør om sommeren, forklarer Svendsen.

Det kan være utfordrende å få vasket de utsatte saltplassene, og da kan vaskehaller være et godt alternativ.

‒ Både selvvaskehaller og tradisjonelle vaskehaller har utstyr der man når langt under bilen. Bruker du en vaskehall bør du alltid velge en vask med underspyling. Målet er å få bort saltet som samler seg på understell, hjuloppheng, bremser og batterier, sier Svendsen.

Han sier at mange er bekymret for underspyling, for de fleste elbilene har batteriet montert under gulvet. Men det er det ingen grunn til.

‒ Batteriet ligger i en vanntett kasse. Det er utformet slik at det fint tåler en tur i vaskehallen. Mengden vann som brukes er lite i forhold til hva batteriet for eksempel utsettes for ved en tur på våt vei eller når du kjører gjennom vanndammer, forteller Svendsen.

Hvor ofte man bør vaske bilen på vinteren avhenger av flere forhold, som hvor ofte og langt man kjører og om veiene er saltet. Men NAF mener at man bør vaske bilen minst en gang i måneden, og gjerne oftere.

Er det sprengkulde bør man selvsagt tenke seg litt om, men er det kun noen få minusgrader takler bilen det.

‒ Pass på at du rett etter vasken smører inn lister rundt dører og ladeluke med silikonstift slik at det ikke fryser. En liten bit med tape over låsen er også en billig forsikring for å hindre at låsen fryser, er tipset fra Svendsen.

Så hva med rust på bremseskivene?

Rett etter vasken bør bilen prøvebremses, og mellom vaskene bør man også bremse kraftig opp med jevne mellomrom ‒ men pass på at dette gjøres når det ikke er noe trafikk rundt deg. Dette hindrer rustdannelse på skivene.

Jevnlig vedlikehold er også et stikkord for andre rustangrep, og tar vare på den store investeringen som en bil kan være.

‒ Har du en bil som er godt vedlikeholdt holder den seg bedre i pris den dagen du skal selge den. Samtidig er den lettere å selge, sier rådgiver Jan Harry Svendsen i NAF.

Med snø følger også saltet, en fiende av bilen. (Foto: NAF)

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter Forbruker