Volvo har siden de introduserte det moderne setebeltet i 1959 vært en pådriver for sikkerhet, og dette er en jobb de tar veldig seriøst også i dag.
Et eksempel er en av de aller mest ekstreme kollisjonstestene i historien, og det handler ikke en gang om å få 5 stjerner i kollisjonstesten. Nei, de har ekstremvraket en rekke nye biler slik at redningsarbeiderne selv kan få erfare skadene ‒ og dermed få livsviktig erfaring.
-->
Den første timen etter en alvorlig ulykke, ofte kalt den gylne timen, er særdeles viktig for redningspersonell. Alvorlig skadde som kommer til sykehus innen 60 minutter har nemlig langt bedre forutsetninger for å klare seg, og i verste fall handler det om liv og død.
I dette arbeidet bruker fagfolkene hydrauliske verktøy, kjent i bransjen som «jaws of life» (livets kjever), og jo mer erfaring disse har med totalvrakede biler jo bedre er det.
‒ Vi håper at ingen trenger å oppleve de mest alvorlige ulykkene, men ikke alle ulykker kan unngås, sier Håkan Gustafson, en senioretterforsker hos Volvo som analyserer bilulykker.
‒ Så det er helt sentralt å ha metoder som kan bidra til å redde liv når de mest alvorlige ulykkene inntreffer.
Vanligvis trener redningsarbeidere på gamle vrak, men det er selvsagt ikke optimalt. Nye biler er laget ganske annerledes enn for eksempel 20 år gamle biler, både når det kommer til stålstyrke, sikkerhetskonstruksjon og generell holdbarhet.
Nye Volvo-modeller er for eksempel laget av noe av det hardeste stålet som finnes i moderne biler, noe som gjør at skadene ved en høyhastighetskollisjon blir ganske annerledes enn på eldre biler.
For redningsarbeidere kan altså oppdatert kunnskap bokstavelig talt være livsviktig, så da den svenske redningstjeneste spurte Volvo om hjelp var de ikke vonde å be.
Volvo Cars bestemte seg like godt for å gjøre dette skikkelig, og gjennomføre en kollisjonstest uten like. Å heise nye biler 30 meters til værs, og deretter slippe de ned på bakken.
– Vanligvis krasjer vi bare biler i laboratoriene, og dette er første gang vi har sluppet biler fra en 30 meter høy kran. Vi visste at dette vil skape ekstreme deformasjoner, og gjorde dette for å gi redningsarbeiderne en skikkelig utfordring de kunne trene på, sier Gustafson.
Total slapp Volvo ned 10 ulike bilmodeller fra kranen, og gjentok dette flere ganger. Før bilene ble sluppet ned beregnet Volvos ingeniører akkurat hvor mye trykk og kraft bilene måtte utsettes for, slik at de kunne få ønsket skadenivå.
Det er selvsagt ikke bare de svenske redningstjenestene som vil nyte godt av denne voldsomme testen, for funnene og det påfølgende etterarbeidet blir samlet i en omfattende forskningsrapport. Denne rapporten blir tilgjengelig for alle, slik at redningsarbeidere over hele verden også kan benytte seg av den for å videreutvikle sine livreddende ferdigheter.
Så det er all grunn til å både bli litt glad og lei seg når man ser Volvo krasje helt nye biler. Det er selvsagt trist å se nye biler bli vraket, men dette gir altså viktig kunnskap som vil hjelpe de som er så uheldig og havner i en alvorlig ulykke.
Slik ser det ut når Volvo tar kollisjonstesting til et ekstremt høyt nivå:
Les også: