Hjelp, en elbil med over 2.200 hk!

Deus Vayanne er det villeste som noensinne har blitt laget med elektrisk drivverk. Og ja, den skal også fungere til butikken.


Er det en ting elbilalderen har gitt oss, er det nye bilmerker med svært så potente ambisjoner. De fleste kommer, og går, like fort som superbilene de drømmer om å lage, men av og til dukker det opp noen som er hakket mer interessante.

Et slik merke er utvilsomt Deus, som ifølge de bak skal vise «en kraftig, skinnende enhet og ideen om tidløs styrke og presisjon som driver kreativitet og innovasjon». Ok.

-->
Navnet Vayanne har også sin betydning. Det er en slags variant av Wien, et sentrum i Europa, og mer viktig, hovedsetet til Deus-merket.

At vi har hakket mer tro på Deus enn mange av de andre som dukker opp med ujevne mellomrom, er de to partnerne til merket. For dette er ikke noen hvem-som-helst.

Det ene holder til i Italia, og er en av de aller mest berømte designselskapene i bilindustrien. Selveste Italdesign.

Ja, dette selskapet som gjennom historien har designet biler som DeLorean, Lancia Delta, Lotus Esprit og Maserati MC12. Og ikke minst Hyundai Pony, bilen fra 1975 som var design-inspirasjonen til Hyundai Ioniq 5 ‒ kåret til årets vakreste bil i verden i forrige uke.

Den andre hovedpartneren til Deus finner vi over i England, og er også en skikkelig tungvekter.

Williams Advanced Engineering (WAE) er et teknologiselskap født ut av Williams F1 i 2010, og leverer blant annet batteri-teknologi til både formel E og de relativt nye Extreme E og ETCR-seriene.

Med eksperter både på elektriske drivverk og design bør Deus ha en perfekt plattform når de skal lage tidenes verste elbil. Og med verste mener vi altså verstingbil.

Om alt går som planlagt blir Deus Vayanne et voldsomt beist med over 2.200 hestekrefter og mer enn 2.000 Nm dreiemoment, og toppfarten skal være en plass over 400 km/t.

Det kanskje aller mest spennende med en elbil med over 2.200 hk er 0-100 km/t, og her skal den nye drømmegrensen på 2 sekunder brytes. Deus opplyser nemlig at sprinten går på under 1,99 sekunder.

Men Vayanne skal ikke bli en utelukkende banebil, for Deus sier i fullt alvor at denne hyperbilen også skal kunne brukes i hverdagen. Et av grepene for det er bakkeklaringen, som faktisk er på 12 centimeter. Ja, nærmest som en traktor å regne i hyperbil-segmentet.

Og Deus legger til at det også er plass til matvarene, for det skal faktisk være en slags bagasjeplass i Vayanne.

Nå sier ikke bilmerket etablert i 2020 så mye mer om bilen, og det er det en god grunn til.

Deus Vayanne vises for tiden fram under New York International Auto Show, men dette er en tidlig prototype. Bilen er ikke markeds-planlagt før i 2025, så Deus, Italdesign og WAE har fortsatt tre år med utvikling før den er klar for serieproduksjon.

Akkurat serieproduksjon er kanskje å ta litt vel hardt i, for Deus sier at de skal lage 99 eksemplarer før de setter sluttstrek. Hvor lang tid de skal bruke på alle de 99 bilene sier de ingenting om, men på samme tid som de utvikler bilen skal de også utvikle en fleksibel elbil-plattform for hyperbiler som heter EVX.

Så vi har forhåpentligvis mer i vente fra Deus, merket som like godt hever listen til over 2.200 hestekrefter med den vanvittige Vayanne-modellen.

Les også:

Bildeserie