Det gode gamle reservehjulet har for lengst fått fyken. Bilmerkene selv argumenterer at færre faktisk punkterer, og når det først skjer er det mulig å bruke repareringssett som får deg til verkstedet slik at dekket kan skiftes. Andre ting som har gjort sitt til at luften nå har gått ut av reservedekket er kostander, vekt og plass, ting som selvsagt er viktig for bilmerkene. Men en del bileierne bør ikke klage for mye når de første punkterer, for mange tilbyr også reservehjul som ekstrautstyr til bilen. Men det valget hopper de fleste bukk over. Det har nok mange angret på, for svært mange måtte tilkalle veihjelp i fjor. Totalt viser tall fra bransjeorganisasjonen Finans Norge at det var hele 254.073 veihjelp- og bilbergingsoppdrag som ble dekt gjennom forsikringen, noe som er en liten økning på 2.400 oppdrag fra året før, opplyser If. – Veihjelp, med en egenandel på noen hundrelapper, er en del av kasko- og delkaskoforsikringen hos norske forsikringsselskaper, forklarer kommunikasjonssjef Sigmund Clementz hos If. ‒ Ved veiassistanser er det gjerne noen årsaker som utmerker seg ‒ punktering, flatt batteri, startvansker, utelåsing og motorfeil. Punktering er altså en av hovedgrunnene for de mange bergingsoppdragene i fjor. ‒ I dagens biler finnes sjelden reservehjul, og det er derfor som regel nødvendig å tilkalle veihjelpsbil hvis du punkterer, slår Clementz fast.
