Med fattige 0,1 prosent vippet elbilene inkludert lette el-varebiler bensinbilene ned til sisteplassen når det kommer til biltyper som kjører i Oslo. Det skjedde i september, hvor 28,1 prosent av kjøretøyene som passerte enten var elbiler (26,5 prosent) eller el-varebiler (1,6 prosent). Det holdt akkurat til å passere andelen av bensinbiler, som var på 28 prosent. ‒ Siden 2013 har elbilandelen økt jevnt og trutt fra 1,5 prosent, samtidig som andel bensin- og dieselbiler ar gått ned, forklarer trafikkanalytiker i Fjellinjen, Stian Strøm Arnesen. ‒ Nå er altså andelen lette elbiler, inkludert el-varebiler, større enn andelen bensinbiler for første gang. Med en voldsom elbilandel når det kommer til nybilsalget, og da spesielt i folketette områder som Oslo og Bærum, så skulle man kanskje tro at det nesten utelukkende handler om elbiler i hovedstaden. Men det er ikke virkeligheten. Mange har ikke kjøpt seg en ny nybil de siste årene, og det er langt flere som kjøper seg en bruktbil enn en ny. I september nådde for eksempel elbilandelen for nybiler et nytt nivå med over 77 prosent, og det ble registrert nærmere 14.000 nye elbiler. Men i samme måned ble det også omregistrert nærmere 48.000 biler, så bruktsalget var over tre ganger så høyt. Så de som hevder at alt handler om elbiler i Oslo lyver, noe også passeringene gjennom bomringene i hovedstaden viser.
