- Annonse -
HjemNyheterEn Porsche 356 fra 1956 skal til Antarktis

En Porsche 356 fra 1956 skal til Antarktis

Renee Brinkerhoff vil vise at kjønn eller aldri ikke betyr noe. Nå skal hun ta fatt på sin siste rally-etappe med en 65 år gammel Porsche for å sette fokus på barnehandel.

Renee Brinkerhof levde et liv som mange andre kvinner kjenner seg igjen i. Hun fødte barn, og oppdro de så godt hun kunne. Men det gikk også utover personen hun egentlig var.

- Annonse -

Hun var nemlig født med fart i blodet.

Så, som 56-åring, bestemte hun seg for å følge drømmen, nemlig å bli racerfører. Og her passer den utslitte klisjeen perfekt; bedre sent enn aldri.

For i stedet for å møte latter og rare blikk, fikk hun faktisk støtte for sin vanvittige idé.

Hun opprettet Valkyrie Racing med en visjon om å rive ned barrikadene og sette nye rekorder for kvinner. Hun ville vise at alle, selv kvinner ‒ uansett alder, kan forfølge og gjøre drømmene til virkelighet.

- Annonse -

Senere har utfordringen fått et enda viktigere formål, nemlig å samle inn midler til bekjempelse av barnehandel ‒ dette store problemet spesielt i fattige og mindre utviklede land.

Dette er kalt Project 356, og via den veldedig stiftelse Valkyrie Gives har de nå samlet inn mer enn en halv million dollar.

Men før hun kunne starte på eventyret måtte hun ha en bil, og amerikanske muskelbiler var ikke hennes skål. Da hun så en Porsche 356A fra 1956 falt hun pladask, for denne bilen ser som kjent ut som en prinsesse.

Så med god hjelp blant annet hjemme i Denver ble bilen bygd om til en racerbil, og debuten kom i La Carrera Panamericana i 2013. Som 57-åringen debuterte hun like godt med å vinne sin klasse.

- Annonse -

Ja, en ekte helt!

Fire år senere var hun klar for den ultimate utfordringen, seks løp på sju kontinenter. Og det på de mest ugjestmilde plassene på disse kontinentene.

Først gjennomførte hun et nytt La Carrera Panamericana i Nord-Amerika, deretter Targa Tasmania i Australia, verdens høyeste rallyløp i Andesfjellene i Sør-Amerika, Peking til Paris-rallyet i Asia/Europa og til slutt Øst-Afrika Safari Classic i Afrika.

Nå gjenstår den aller siste etappen, og den er ganske så vill ‒ 356 miles over Antarktis.

Med hjelp av blant andre de britiske klassiske Porsche-ekspertene Tuthill Porsche og ikke minst Kieron Bradley, selv en ekte eventyrer og Sørpolen-rekordholder, har Valkyrie Racing jobbet med bilen i 18 måneder.

For det er ikke slik at en vanlig bil kan kjøre i Antarktis, så her må det spesialpreppes.

Renee Brinkerhof og resten av teamet skal ta fatt på utfordringen i desember, og nå er bilen stort sett ferdig.

Og den er ganske så spesiell:

Skal man kjøre 356 miles, 573 kilometer, over is og snø, trenger man mer enn spesialdekk.

‒ Suksess for Renee og bilen hennes avhenger av den gjennomtenkte balansen mellom passende teknologi vi har lagt til, og masse-reduksjonen vi har gjennomført, sier Bradley.

‒ Ettersom vi kan forvente 24 timers sollys i Antarktis på denne tiden av året, kan elementer som lys, rammeverk, brannslukningsapparater og hjul fjernes, men massen økes også for å kunne takle snøen og sprekker som må forseres med ski og belter.

Vi kan vel slå fast med ganske stor sikkerhet at det aldri har vært en Porsche 356A med beltedrift bak og et par ski foran, men det er altså løsningen de har falt ned på.

En stor del av jobben har bestått av å løse utfordringen med at ski og belter gir en helt annen belasting på driv- og fjæringskomponentene enn vanlig hjul, og Bradley tror rundt 40 til 50 prosent av kjøringen blir med ski og belter.

Dekkene er også ganske så imponerende. Her snakker vi om 42 tommer, som kan jobbe mellom temperaturer fra -50 grader til +55 grader.

Med seg som kartleser får Brinkerhof en annen antarktisk rekordholder, Jason de Carteret. Han har ledet mer enn 50 ekspedisjoner til Nord- og Sørpolen, og satte sammen med Bradley to verdensrekorder for raskest landtur til Sørpolen i en Thomson Reuters Polar Vehicle.

Når Brinkerhof har fullført den siste etappen har hun klokket inn over 32.000 kilometer bak rattet på en 1956-modell av en Porsche 356A. En sykt imponerende prestasjon når vi vet at kvinnen bak rattet er akkurat like gammel som bilen ‒ 65 år gammel.

Så nei, det er aldri for sent til å følge drømmen!

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Norge har en av verdens høyeste drivstoffpriser, men våre folkevalgte har foreløpig ikke brydd seg om det. (Foto: NAF)

Tre av fire i distriktene sliter nå med høye pumpepriser

Mens Norge håver inn store summer på høye oljepriser, er drivstoffprisene i ferd med å knekke privatøkonomien til folk...
Mange tar med seg kjæledyret på bilferie, og da er det smart å tenke på sikkerhet og velvære. (Fotos: Musti)

Slik tar du vare på kjæledyrene på bilferie

Vi har blitt flinkere til å sikre kjæledyrene under bilturen, og her er tipsene for å gjøre bilferien enda...
Fire eksperter har plukket ut de seks beste kjøreveiene. En norsk berømt og svært så fotogen strekning er blant de utvalgte. (Fotos: Mazda)

Kåret til en av verdens beste kjøre-strekninger

Ja, du kjenner igjen bildet, gjør du ikke? Eksperter har kåret berømt norsk strekning til en av de aller...
Lading skremmer mange fra å ta kjøreturen nedover kontinentet. (Foto: NAF)

På Europa-tur med elbilen? Har er tipsene

NAF sier at det er fult mulig å ha en god elbilferie i Europa. Nylig gjennomførte YouGov på oppdrag for...
Ford viser nå en ellevill varebil som selv formel 1-bilene skal slite med å henge på opp til 100 km/t. (Fotos: Ford)

Ford med en helt vanvittig el-varebil

Hørt om den elektriske varebilen som akselererer like fort som en formel 1-bil? Ikke det, nei. Gigantiske Ford satser hardt...
Mercedes Vision EQXX har gitt oss en smakebit på framtidens rekkevidder for elbiler. (Fotos: Mercedes)

Mercedes’ elbil klarte 1.202 km rekkevidde

Med et forbruk på pene 8,3 kWh rullet og rullet Mercedes Vision EQXX, før den til slutt stoppet etter...
Ludvig er ekstra bekymret for all søppelet han finner langs veikanten. (Foto: Hold Norge Rent)

Ikke kast søppel ut av bilvinduet. Hilsen Ludvig

Med flykaos og korona blir det også bilferie på mange i år, og Ludvig er litt bekymret. Han frykter...
Dette er en ny sjef i Continental-familien. (Fotos: Bentley)

Bentley viser fram ny sjef

Continental GT Mulliner W12 kombinerer luksus og ytelser på et helt nytt nivå. Fordelen med et luksusmerke som Bentley er...
En prototype av Polestar 5 er på plass under Goodwood-festivalen, og der skal de kjøre to ganger opp den berømte bakken. (Fotos: Polestar)

Polestar 5 sikter mot 884 hk

Svenskene har ikke tenkt å leke når de utvikler sin første helelektriske GT-modell. Polestar-merket springer rett ut fra motorsporten. Det...
Peugeot knaller til med en helt ny 408 med ganske lekre linjer. (Fotos: Peugeot)

Peugeot lokker med en coupé

Splitter nye Peugeot 408 skiller seg helt klart ut fra resten av familien. Peugeot selv kaller den nye 408 for...
Toyota oppgraderer Rav4 for modellåret 2023. (Fotos: Toyota)

Toyota oppgraderer bestselgeren

Rav4 får blant annet et nytt multimedia-system og flere førerassistenter. Det aller meste handler om elbiler når det kommer til...
Et barnesete med kollisjonspute har imponert i tre tyske tester denne våren. (Fotos: Cybex)

Barnesete med airbag imponerte

Ja, det finnes barnesete med integrert airbag. Og det er åpenbart effektivt. Det testes selvsagt barneseter stadig vekk, og i...
BMW M fyller på med en M3 Touring. (Fotos: BMW)

Her er stasjonsvognen av BMW M3

BMW M3-familien er komplett med utgaven kalt M3 Touring. Da BMW kom med M1 tilbake i 1978 tenkte de ikke...
Dette er tegningene av en ny elbil fra Volkswagen, ID. Aero. (Fotos: VW)

Volkswagen pirrer med svær el-sedan

Store ID. Aero skal først øremerkes et land hvor befolkningen ikke er så veldig lange. Tilbake i 2018 var Volkswagen...
Prodrive hyller nå en spesialutgave av Subaru Impreza som kom i 1997. (Fotos: Prodrive)

Klassiske Subaru Impreza har gjenoppstått

Jadda ‒ Prodrive kliner til med en ny utgave av den berømte gatebilen som fulgte i kjølevannet av WRC-suksessen...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her