Med fattige 0,1 prosent vippet elbilene inkludert lette el-varebiler bensinbilene ned til sisteplassen når det kommer til biltyper som kjører i Oslo. Det skjedde i september, hvor 28,1 prosent av kjøretøyene som passerte enten var elbiler (26,5 prosent) eller el-varebiler (1,6 prosent).
Det holdt akkurat til å passere andelen av bensinbiler, som var på 28 prosent.
-->
‒ Siden 2013 har elbilandelen økt jevnt og trutt fra 1,5 prosent, samtidig som andel bensin- og dieselbiler ar gått ned, forklarer trafikkanalytiker i Fjellinjen, Stian Strøm Arnesen.
‒ Nå er altså andelen lette elbiler, inkludert el-varebiler, større enn andelen bensinbiler for første gang.
Med en voldsom elbilandel når det kommer til nybilsalget, og da spesielt i folketette områder som Oslo og Bærum, så skulle man kanskje tro at det nesten utelukkende handler om elbiler i hovedstaden.
Men det er ikke virkeligheten.
Mange har ikke kjøpt seg en ny nybil de siste årene, og det er langt flere som kjøper seg en bruktbil enn en ny. I september nådde for eksempel elbilandelen for nybiler et nytt nivå med over 77 prosent, og det ble registrert nærmere 14.000 nye elbiler.
Men i samme måned ble det også omregistrert nærmere 48.000 biler, så bruktsalget var over tre ganger så høyt.
Så de som hevder at alt handler om elbiler i Oslo lyver, noe også passeringene gjennom bomringene i hovedstaden viser.
For den mest vanlige biltypen er fortsatt dieselbiler, hvor flere enn av én av tre som passerer gjennom bomringene er slike. Mer eksakt var andelen dieselbiler som passerte bommene i Oslo i september på 36,2 prosent, så nærmere 10 prosentpoeng mer enn elbilene.
Fjellinjen har sett på utviklingen fra 2013, og mener at utfra hastigheten på skiftet de siste årene vil elbilandelen ta igjen dieselandelen innen tre år. Men selv da vil det altså være ganske mange dieselbiler på veiene i Oslo.
Tallene fra Fjellinjen for september viser også at folket i og rundt hovedstaden er i ferd med å legge bak seg koronaperioden, for etter gjenåpningen av samfunnet har trafikken tatt seg opp.
‒ Tallene viser en økning i trafikk på 3,3 prosent sammenliknet med september i fjor. Som i august er trafikkøkningen større i helgene, men også i hverdagene er det en liten økning i trafikken. Dette kan tyde på at det er flere som drar på fritidsaktiviteter og i større grad benytter bil, sier Arnesen.
Les også: