Volkswagen T-Roc er ganske så miljøvennlig. (Fotos: Green NCAP)

Historisk høy score for Volkswagen T-Roc

Green NCAP har testet seks nye biler, og Volkswagen T-Roc imponerte stort under utslippstestene.


De fleste kjenner til Euro NCAP, dette uavhengige selskapet som kollisjonstester alle nye biler som kommer til Europa. Målet er å fremme sikkerheten, og sørge for enda sikrere nybiler ute på veiene.

Disse har også en grønn søster, og Green NCAP skal fremme utviklingen av biler som er rene, energieffektive og som skader miljøet minst mulig. Så mens Euro NCAP skal presse bilprodusentene til å lage sikrere biler, skal Green NCAP presse de til å lage de mer miljøvennlige.

Green NCAP forsøker å teste så mange nye biler som de klarer, og har nå kjørt seks nye modeller gjennom sine omfattende tester.

Ikke overraskende scoret den eneste elbilen suveren best, og Nissan Ariya imponerte også når det kommer til lade-effektivitet.

Dette er neste generasjons elbil fra Nissan, og med det store batteriet åpner det seg for mer enn 500 kilometer WLTP-rekkevidde. Men denne reduseres til 300 kilometer i kalde værforhold (-7 grader) og på motorveien, opplyser Green NCAP.

De er svært opptatt at produsentene fokuserer på å lage effektive elbiler under ladeprosessen, slik at mesteparten av energien forblir tilgjengelig for generell bruk. Green NCAP sier at i denne forbindelsen imponerer Ariya stort, som når en snittscore på 96 prosent og tildeles dermed 5 solide og grønne stjerner.

‒ Nissan Ariya viser en strømnett-til-batteri-effekteffektivitet på 91,6 prosent – den høyeste målt av Green NCAP så langt. Dette er viktig siden det reduserer mengden energi som går tapt, så vel som kostnadene for forbrukerne, sier Aleksandar Damyanov, Green NCAPs tekniske sjef.

Green NCAP har testet rundt 100 biler så langt, og den aller beste blant bensin- og dieselbilene er Volkswagen T-Roc, en bil som akkurat er testet.

Dette er den nestminste SUV-modellen til folkebilmerket, og måler 4,24 meter i lengden. Og den er åpenbart en ganske så miljøbevisst krabat også. For dette er altså den bensin- og dieselbilen som har scoret aller best på det Green NCAP kaller for Highest Clean Air Index.

Den T-Roc-utgaven som ble testet hadde en 1.5-liters turboladet bensinmotor med direkte innsprøytning, og i og med at bensinbiler generelt slipper ut høyere nivåer av CO2 begrenser dette scoren i drivhusgass-indeksen.

Men T-Roc imponerte når det kommer til skadelige forurensninger, og oppnådde respektable 7,7 poeng av 10 mulig – og dette er altså Green NCAPs beste Clean Air Index-resultat for en bil med forbrenningsmotor.

Den fikk dog relativt høye drivstofforbruksverdier i energieffektivitetsindeksen, så dermed glapp 3 stjerner med ørsmå marginer. T-Roc endte med en gjennomsnittsscore på 49 prosent og dermed 2,5 grønne stjerner.

‒ De imponerende resultatene til Volkswagen T-Roc beviser at produksjonen av forurensende utslipp effektivt kan minimeres selv i konvensjonelle biler. Samlet sett setter resultatene til Nissan Ariya, Renault Austral og Volkswagen T-Roc et eksempel på teknologisk fremgang over hele linja som fungerer i både forbrukernes og miljøets interesse, sier Damyanov.

Når det gjelder nevnte Renault Austral er dette en E-Tech Full Hybrid 200, og dermed en fullhybrid som reduserer utslippene i urbane strøk. Grunnet det lave forbruket endte den med en snittscore på 52 prosent, og ble dermed belønnet med 3 stjerner.

Videre scoret Volvo XC40 med et mildhybrid-system koblet til en 2-liters turbomotor 41 prosent og dermed 2,5 stjerner, og det var nesten den identiske scoren til Ford Fiesta, en bil som fases ut i juni.

Dette var ST-Line Vignale-utgaven med en 1-liters motor og 7-trinns automatgir, og denne endte med en score på 42 prosent og som XC40 2,5 stjerner.

Til slutt ble Hyundai Staria testet, en 7-seters van på 2,4 tonn. Denne scoret fattige 19 prosent, og dermed vanket den ydmykende 1-stjernen til bilen som ikke er til salgs her i Norge.

Og det er kanskje like greit.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter