Carlos Sainz vant årets Dakar med en elektrisk prototype. (Fotos: Audi)

Historisk Dakar-seier

Carlos Sainz skrev historie i årets Dakar-rally. 61-åringen ble dermed den eldste vinneren, tok Audis første seier og gjorde det med en elektrisk drevet bil.


Audi har satt seg som mål å vinne Dakar med en elektrisk prototype, en spesialbygd Audi RS Q e-tron. Og foran årets rally hentet de like godt en skikkelig veteran for å være best mulig preppet til å nå målet.

Carlos Sainz, ja, faren til Formel 1-kjøreren med samme navn, hadde med seg kartleser Lucas Cruz. Bilen er ikke en ren elbil, men Audi RS Q e-tron benytter en energiomformer og en 2-liters turbomotor for å lade bilens høyspentbatteri under kjøringen.

61-åringen vant faktisk ikke enkeltetapper, men var stabiliteten sjøl ‒ noe som er svært viktig under et slikt langt og strabasiøst løp. Og når konkurrentene havnet i trøbbel lå veien åpen for El Matadors fjerde seier, alle med forskjellige merker.

Hans første seier kom i 2010 med en Volkswagen, hans andre i 2018 med Peugeot og den tredje tok han med Mini i 2020.

‒ Jeg er veldig glad for Audi, Audi-fansen og mine landsmenn. Denne seieren betyr mye for meg, sier Sainz.

‒ Det er min fjerde seier med det fjerde forskjellige merket. Teamet har utviklet et helt spesielt konsept som vi er de første med i Dakar Rally. Bare Audi var modig nok til å ta denne risikoen. Jeg er glad for at vi har skrevet historie med det.

‒ Nå skal jeg nyte øyeblikket, så får vi se hva framtiden bringer.

Audi var selvsagt over seg av lykke etter seieren.

‒ Audi har nok en gang satt en milepæl innen motorsport, sa styreleder Gernot Döllner.

‒ Å vinne verdens tøffeste ørkenrally med en elektrifisert kjøretøy er et synlig bevis på «Vorsprung durch Technik», og viser veien til vår elektriske framtid.

Audi RS Q e-tron kan også skilte med elektrisk firehjulsdrift, og for å holde bilens mest mulig grønn ble det benyttet reFuel som ifølge det tyske merket sparer 60 prosent av CO2-utslippene sammenlignet med konvensjonelt drivstoff.

‒ Med vår revolusjonerende elektrifiserte drivkraft har vi overvunnet en av de største utfordringene innen motorsport etter bare tre år. Vi fortsetter dermed en lang rekke banebrytende prestasjoner som alltid har preget Audi i fire tiår med motorsport, sa styremedlem Oliver Hoffmann.

‒ Jeg vil gjerne takke hele teamet for denne enestående prestasjonen i en spesielt tøff utgave av Dakar Rally.

Nærmest Sainz kom den belgiske debuten Guillaume de Mevius som kjørte for Overdrive Toyota godt over timen bak, mens den franske legenden Sebastien Loeb som ga Sainz kamp havnet i trøbbel mot slutten av rallyet og måtte til slutt ta takke med 3. plassen

Her er de to tidligere rallyessene, og som vi kan se deppet ikke Loeb altfor mye:

Les også:

Debatt