Det har gått et drøyt år siden Mercedes lanserte bilen som løfter Formel 1-bilene over til landeveien, en ekte GT-racer fra AMG med vanvittige 843 hk og et hybridsystem inspirert av F1.
Monsteret het Mercedes-AMG GT 63 S E Performance, en villbajas som sprinter opp til 100 km/t på 2,9 sekunder og klarer 0-200 km/t på under 10 sekunder.
-->
Men Mercedes-AMG kan by på flere 63 E Performance-modeller, mer spesifikt en som hører hjemme i S-klasse. En utgave kalt Mercedes-AMG S 63 E Performance.
Dette er ganske enkelt den mest kraftfulle S-klasse som Mercedes noen gang har satt inn i serieproduksjon, og har som sin GT-søster også hybridteknologi løftet fra F1.
For å ta hybriddelen først. Elmotoren byr på 190 hk og 320 Nm, mens batteriet har en nettokapasitet på 10,5 kWh. Det betyr som kjent ikke en så veldig stor elektrisk rekkevidde, men en AMG S 63 E Performance kan om ikke annet kjøre 33 kilometer helt uten utslipp.
Dette kombineres altså med en forbrenningsmotor og en lynrask 9-trinns girkasse som gjør luksusvognen til en skikkelig racer. Og ja, det hjelper selvsagt også med firehjulsdrift-systemet AMG Performance 4Matic+.
Under panseret har Mercedes en V8 AMG-motor på 4 liter som yter 612 hk og 900 Nm, og totalt lyder systemeffekten på formidable 802 hk og minst like imponerende 1.430 Nm med dreiemoment.
Og dette er virkelig luksussedanen for direktører med svært dårlig tid. For denne fyker opp til 100 km/t på kun 3,3 sekunder, mens toppfarten er mulig å få opp til 290 km/t.
Videre har Mercedes-AMG satt på 20-tommers felger som standard, og selvsagt puttet inn det meste av teknologi både når det kommer til kjøreegenskaper og komfort.
Men det finnes også en versjon som faktisk topper denne ‒ iallfall litt.
For tyskerne byr også på en AMG Edition 1 i et begrenset antall, og her er det blant annet 21-tommers hjul, enda mer eksklusive materialer på innsiden og selvsagt en spesiell utvendig farge koblet med enda mer krom og andre herligheter gjennom AMG Exterior Night Package.
Slik ser herligheten ut:
Nå er dette Mercedes, så det meste Edition 1 kan by på er selvsagt også tilgjengelig som ekstrautstyr til den vanlige utgaven, men det koster selvsagt sine kroner ‒ på toppen av en ganske spenstig utgangspris.
For den europeiske startprisen for AMG S 63 E Performance er satt til drøye 208.000 euro, noe som betyr at selv før norske avgifter bikker den enkelt 2 millioner kroner.
Så ja, kanskje litt nedslående, men det er også en god nyhet.
For den nærmer seg med stormskritt, og gjengen over i Factory 56 i Sindelfingen skal begynne å sette sammen historiens sterkeste S-klasse allerede i mai.
Der vil den dermed slå følge med alle de andre S-klasse-variantene, dronningen Mercedes-Maybach S-klasse og den som er klart mest aktuell her hjemme ‒ selveste Mercedes EQS.
Men selv med sin helelektriske kraft tilgjengelig helt fra null av skal EQS slite med å holde følge med en AMG S 63 E Performance, for dette er altså histories aller sterkeste S-klasse.
Les også: