Euro NCAP skal kollisjonsteste lastebiler. (Foto: Euro NCAP)

Skal kollisjonsteste lastebiler

Euro NCAP har bestemt seg. Nå skal også de største kjøretøyene sendes gjennom testkverna, og målet er selvsagt enda mer trafikksikre lastebiler.


Den europeiske kollisjonstesteren sender som kjent det som er av nybiler gjennom omfattende tester, og gir de deretter stjerner på hvor bra de håndterte disse.

At dette har påvirket bilprodusentene til å lage enda sikrere biler til det europeiske markedet er utvilsomt, og samtlige personbiler som ble testet i fjor oppnådde enten 4 eller 5 stjerner. Brorparten endte faktisk opp med toppscoren på 5 stjerner, og er dermed veldig sikre biler.

I år har de kastet seg over de kommersielle bilene med nye testkriterier, og disse får utdelt medaljer som viser hvor trafikksikre de er. Alle bilene minus en oppnådde gull, sølv eller bronse i årets første testrunde, og den eneste som ikke er anbefalt av Euro NCAP er Nissan Interstar.

Blant varebilene har Fiat Ducato og Ford Transit så langt oppnådd toppscoren, som logisk nok er en gullmedalje.

Så hva med de aller største kjøretøyene?

For ja, dette har også bekymret Euro NCAP ‒ faktisk så mye at de nå har bestemt seg for å teste lastebilene også.

Euro NCAP har fått laget en helt ny rapport kalt «Safer Trucks: on the Road to Vision Zero», og her kommer det fram at de også vil komme med en ny Truck Safe-vurdering.

Denne skal identifisere og vurdere sikkerhetsnivået rundt utstyret i tunge lastebiler, og organisasjonen understreker at dette ikke kun gir økt sikkerhet for sjåfører ‒ men vil også skape et marked for sikker teknologi som skal gjøre de tyngste på veiene enda mer trafikksikre.

Og de har et godt argument.

De sier nemlig at de mange offentlige som kjøper inn lastebiler og andre store kjøretøy kan se hvor trafikksikre kjøretøyene er, og dermed droppe de som har dårligst vurdering. På den måten kan dette tvinge produsentene til å lage enda sikrere lastebiler, akkurat som testene av personbilene har gitt langt sikrere biler på veiene.

‒ I Sverige ser vi frontkollisjoner, og spesielt med tunge lastebiler, som en av de største utfordringene for å utvikle et sikkert veitransportsystem, sier Rikard Fredriksson, sikkerhetsrådgiver i det svenske transportverket (Trafikverket) og medlem av Euro NCAP-styret.

‒ Basert på den vellykkede erfaringen med Euro NCAP personbiltesting som redder liv, forventer vi at Euro NCAPs nye ratingordning for tunge lastebiler vil være et sterkt verktøy for å løse dette store problemet på veiene i landet.

Mange land og bilprodusenter har i likhet med Norge en visjon om null trafikkdrepte, og da må også godstransporten involveres. Den landeveisbaserte er nemlig ventet å øke i takt med veksten både i befolkningen og økningen i levestandarden.

Tidligere har rapporter vist at den globale fraktetterspørselen vil tredobles mellom 2015 og 2050, så tunge kjøretøy blir svært viktig for trafikksikkerheten. I dag utgjør tunge lastebiler kun 1,5 prosent av kjøretøyene på Europa veier, men er involvert i nesten 15 prosent av alle dødsulykker i EU.

‒ Avanserte førerassistent-teknologier er nå standard på de fleste europeiske biler, og de bidrar til mer enn 40 prosent reduksjon i enkelte kollisjoner. Tunge lastebiler har de samme ulykkene, men har ikke den samme teknologien montert, noe som fører til et uforholdsmessig antall skader i ulykker med tunge kjøretøyer, sier Matthew Avery, Chief Research Strategy Officer hos Thatcham Research, en partner av Euro NCAP.

‒ Ved å undersøke sikkerhetsnivåene til tunge og kommersielle lastebiler og forbedre sikkerheten, tror jeg at vi kan få slutt på trafikkrelaterte dødsulykker og hjelpe mange europeiske land med å nå målet om «nullvisjon» i trafikkulykker, sier Michiel van Ratingen, generalsekretær i Euro NCAP.

‒ Et sikkerhetsmerke for lastebiler kan stimulere til god ytelse, tillate optimalisering av driftssikkerhet og kostnader, og vil akselerere regulatoriske innsats for å forbedre lastebilsikkerheten. Europeiske veier vil dermed bli tryggere, legger han til.

Euro NCAP sier at de har kommet opp med et konsept med dobbel vurdering for by- og motorveimiljøer, og alle kjøretøyene skal vurderes opp med et sett med kriterier.

Det betyr at om tung bil for eksempel kun skal kjøre i byen, trenger man kun å ta høyde for byvurderingen ‒ og dette skal gjøre Euro NCAPs lastebilvurdering mer rettferdig.

Euro NCAP skal kollisjonsteste lastebiler. (Foto: Euro NCAP)

Les også:

Les mer om:

Nyheter