Direktørene har som kjent dårlig tid, for ja, de hevder som kjent at tid er penger. Det er muligens grunnen til at de store direktørvognene ofte er utstyrt med svære motorer som tar de bilene raskt opp i hastigheter, og en S-klasse er et godt eksempel på det.
Da Mercedes kunne åpne for salget av den nye generasjonen S-klasse i 2020 bød de som vanlig på flere utgaver. Innstegsutgaven var en S 350d med 286 hestekrefter, men tyskerne kunne selvsagt lokke med langt mer enn det. Toppversjonen den gang var en S 500 med 435 hk som klarte 0-100 km/t på 4,9 sekunder. Veldig solid av en så stor og tung bil.
-->
Men dette er bare barnemat mot det som nå blir sjefen i S-familien, nemlig den splitter nye Mercedes-AMG S 63 E Performance med nesten dobbelt så mange hester som en S 500.
Nå er ikke ytelsesgjengen over hos AMG ukjent med flaggskipet til Mercedes, og første gang de kastet seg over denne var helt tilbake i 1971. Resultatet den gang het Mercedes 300 SEL 6.8 AMG.
‒ S-Klassen har alltid hatt en helt spesiell betydning for oss. I 1971 gjorde den AMG-merket kjent over natten med sitt legendariske utseende i Spa 24-timersløpet, sier Philipp Schiemer, styreleder i Mercedes-AMG.
‒ Dette var utvilsomt en viktig grunnstein for vår framgang som et ytelses- og sportsbilmerke med global betydning Med E Performance åpner vi nå et nytt kapittel ‒ aldri før har en luksussedan så perfekt kombinert klassens beste ytelse med overlegen komfort og tilnærmet stillegående elektrisk kjøring.
Og han kunne like gjerne lagt til at aldri før har en direktørvogn vært så nær en Formel 1-bil.
Mercedes-AMG S 63 E Performance er altså en hybrid, og høster dermed krefter fra begge verdener. Batteridriften kommer via et AMG-høyytelsesbatteri som er inspirert av det som sitter i Mercedes-AMG Petronas F1 hybride racerbiler.
Ekspertene over hos Formel 1-motorprodusenten High Performance Powertrains (HPP) i Brixworth har samarbeidet tett med Mercedes-AMG i Affalterbach, og AMG-høyytelsesbatteriet kombinerer ifølge tyskerne høy effekt som kan hentes raskt med lav vekt for å forbedre kjøretøyets generelle ytelse.
Resultatet er et batteri med en kapasitet på 13,1 kWh, og som leverer 70 kW kontinuerlig mekanisk effekt og 140 kW (190 hk) maksimal mekanisk effekt i 10 sekunder til den elektriske motoren.
Det er også mulig å lade denne hybridbilen, mens den elektriske rekkevidden er opplyst til 33 kilometer.
Bilen byr selvsagt også på ting som regenerering og en drøss med AMG-spesifikke kjøremoduser, sju totalt, og alt annet som de vanlige AMG-utgavene også kan skilte med. Det inkluderer ting som AMG Performance 4Matic+, AMG Speedshift MCT 9G, AMG Dynamic og AMG Ride Control+.
Motoren under panseret er et 4-liters AMG-beist med biturbo som selv huser 612 hk og et maksimalt dreiemoment på 900 Nm, så selv uten en elmotor hadde Mercedes-AMG S 63 E Performance vært en bil med sportsbilegenskaper.
Med en elmotor, mer bestemt en Permanently Synchronous Motor, en PSM-motor, skyter ytelsene opp til 802 hk og 1.430 Nm.
Beistet, denne bilen er 5,34 meter lang og veier nærmere 2,6 tonn, klarer dermed 0-100 km/t på 3,3 sekunder. Det er nesten ikke til å tro.
Så om noen direktører føler at de er ekstra presset på tid mellom alle møtene, så har de løsningen her.
Nemlig tidenes raskeste Mercedes S-klasse ‒ mer bestemt denne vanvittige Mercedes-AMG S 63 E Performance med F1-gener i seg:
Les også: