Rolls-Royce tar adkø med V12 coupé med denne spesialversjonen av Wraith. (Fotos: Rolls-Royce)

Historiens siste V12 coupé fra Rolls-Royce

En æra er over med Black Badge Wraith Black Arrow, for med dette vinker Rolls-Royce adjø til V12 coupé.


BMW-eide Rolls-Royce skal satse tungt på elbiler, og den aller første er ventet allerede i år. Den heter Spectre, og er ifølge de doble R’en den mest etterlengtende bilen i merket 119 år lange historie.

Den er iallfall den aller mest testede bilen, for Rolls-Royce har sendt Spectre ut på et testprogram som totalt har tatt den kommende elbilen 2,5 millioner kilometer rundt om på forskjellige veier.

Disse nærmer seg dog slutten, og planen er at de første kundene skal få nøklene til sine Spectre-biler allerede innen slutten av året. Vi får håpe de fortsatt holde den tidsrammen, for dette blir en helt spesiell elbil på øverste hylle.

Nå er ikke Rolls-Royce i seg selv skreddersydd for å lage elbiler. De litt eldre bilene var ganske så langt unna den aerodynamiske formen elbiler helst bør ha, og så er selvsagt også størrelse og vekt en ulempe.

Direktørene må selvsagt kunne strekke på beina, mens all støydemping og mengden av utstyr og kvalitetsmaterialer sørger også for å ta vekten opp. Alt dette er et minus for rekkevidden.

Tross utfordringene har RR klart å få i havn en ganske grei rekkevidde for Spectre, og denne lyder foreløpig på 520 kilometer ‒ ikke så aller verst for en gedigen elbil som er nærmere 5,5 meter i lengden.

Spectre markerer altså et veiskille for Rolls-Royce, for med den på plass er det dessverre ikke plass til den mest sportslige av dem alle ‒ V12 coupé.

En slags start for denne æraen kan vi finne på slutten av 1930-tallet, og gjennom en bil som også har et James Bond-lignende navn akkurat som Spectre ‒ Thunderbolt. Ja, nesten som Thunderball, den 4. Bond-filmen kalt «Operasjon Tordensky» på norsk.

Thunderbolt kan selv nærmere 90 år senere betegnes som en helt spinnvill bil, for denne var altså designet for å sette fartsrekorder. Og innfridde så det holdt.

På saltslettene i Utah fløy den nærmest inn til en toppfart på over 500 km/t allerede ved første forsøk, altså raskere enn noen serieproduserte biler noensinne har kjørt selv i dag. Thunderbolts høyeste hastighet ble målt til vanvittige 575 km/t, som ja, er fort.

Bilen var utstyrt med V12-motorer, ja i flertall, fra Rolls-Royce, og ettersom bilen hadde en slags hai-form var dette også en slags coupé. Så er vi snill kan vi si at dette var den første Rolls-Royce V12 coupé.

Bilen var utstyrt med to flymotorer, veide 8 tonn og hadde for sikkerhetsskyld åtte hjul.

Og ja, med 575 km/t er den fortsatt den aller raskeste V12-drevne bilen som har rast bortover landejorden.

Nå er det klart for den aller siste V12 coupé, og navnet på denne er hakket verre enn Thunderbolt ‒ nemlig Rolls-Royce Black Badge Wraith Black Arrow Collection.

‒ Wraith er en av de mest betydningsfulle og mest innflytelsesrike bilene vi noen gang har laget på Goodwood. Dens ekstraordinære kraft, ytelse og tilstedeværelse åpnet Rolls-Royce-merket for en helt ny gruppe kunder, sier administrerende direktør Torsten Müller-Ötvös.

‒ Den skapte sin egen tilhengerskare innen samtidskultur og utvidet den deretter ytterligere i sin alternative Black Badge-form. Når de siste eksemplarene av denne landemerkebilen gjør seg klar til å forlate Goodwood, minnes vi Wraiths status som den siste V12-coupéen vi noen gang vil lage. Både Black Badge Wraith Black Arrow og inspirasjonen til denne, den V12-drevne landhastighetsrekordholdende Thunderbolt, representerer kulminasjonen av mange lange år med prestasjoner, og slutten på deres respektive epoker. Denne praktfulle siste V12 coupé fanger både betydningen og ånden til Wraith gjennom merkets kjennetegn og uforlignelige Bespoke-egenskaper. En passende finale for denne viktige bilen, slår sjefen fast.

Wraith-modellen ble lansert i 2013, og ble raskt en av de viktigste modellene noensinne bygget i Goodwood. Dette var en mer ytelsesfokusert luksusbil i forhold til Phantom og Ghost, og endret på egenhånd oppfatningen av bilmerket Rolls-Royce.

Som sjefen sier brøytet den veien for en ny og langt yngre kundegruppe med sin fastback-silhuett, som i 2016 ble finpusset enda mer med introduksjonen av Black Badge Wraith som gjorde bilen enda mer sportsligere.

Denne fungerte selvsagt som inspirasjon for farvel-utgaven, i tillegg til fartsbeistet fra 30-tallet.

Thunderbolts rekordforsøk fant altså sted i Utah, og mer bestemt i den legendariske Bonneville Salt Flats. Og det var et problem. For gjenskinnet fra den strålende hvite overflaten og under en brennende ørkensol, gjorde refleksjonene fra bilens polerte aluminiumskarosseri det nesten umulig å si nøyaktig når den passerte tidtakingsutstyret.

Kaptein George Eyston, føreren, enkle, men geniale, løsning var å male en stor svart pil på bilens sider, med et gult sentralt sirkelmotiv som kunne sees tydelig selv i høy hastighet.

Derfor heter den siste V12 coupé Black Badge Wraith Black Arrow, så ja, da har vi en forklaring på det litt merkelige og veldig vanskelige navnet. Som altså har et historisk sus over seg.

RR-sjefen nevnte også Bespoke, som er merkets avdeling som spesialsyr løsninger for kundene. Bespoke står bak den utvendige finishen som byr på to toner, Celebration Silver og Black Diamond.

Her er det også fylt på med et «Crystal»-lakk som skal gjøre overgangen mellom de to tonene mer elegant, og Bespoke-teknikken gir også karosseriet en subtil tekstur inspirert av den skorpede overflaten til Bonneville Salt Flats plassert under en høyglanslakk. Og ja, som er polert i mer enn 12 timer for å oppnå en glasslignende finish.

RR sier at hele prosessen med å få fram den ekstraordinære finishen krevde at de måtte gjennomføre 18 måneder med overflatetesting og utvikling, før resten av den skreddersydde avdelingen og ingeniørene kunne rykke inn og ta hånd om interiøret og resten av bilen.

Britene sier like godt at materialkjemien, påføringsteknikken og overflatebehandlingen gjør Gradient Paint til en av de mest teknisk komplekse lakkene som Rolls-Royce noen gang har laget, og det sier som kjent ganske mye.

Det er flere nikk tilbake til superbilen i saltørkenen.

Det er kontraststriper som er i Bright Yellow både foran på fangeren og i midten av felgene, og ikke minst finner vi denne fargen som minner om den gule sirkelen i Thunderbolts svarte pil på innsiden.

Gule seter høres jo ikke særlig innbydende ut, men på bildene som vi har ser det faktisk ut som et ganske kult valg sammen med svart.

Dette er altså den siste V12 coupé, så til og med motoren må være hakket mer elegant enn den normalt er. Og som du kan se av bildene nederst er dette et aldri så lite kunstverk, og selvsagt har den samme gule kontrastfargen også funnet veien inn i motorrommet. RR sier at de har brukt ikke mindre enn to måneder motorens utvendige design, og det er jo hinsides ellevilt.

En annen ellevill greie er mønsteret på innsiden av bilen, og på dørene finner man for eksempel 320 biter som er satt sammen som skal etterligne den sprukne, uregelmessige overflaten til Bonneville Salt Flats. Dette strekker seg også til det bakre «Waterfall»-panelet som skiller de to baksetene.

Og ja, selvsagt er stjernehimmelen på plass. Denne gang består den av 2.117 fiberoptiske «stjerner», og ja, det er ny rekord for Rolls-Royce. Og denne viser hvor pinlig nøye RR er.

Stjernehimmelen er nemlig en eksakt kopi av den som Eyston ville sett om han tittet opp under sitt siste rekordforsøk i Utah 16. september 1938.

Alt det andre på innsiden er selvsagt av aller best kvalitet, og man finner også et par andre kule ting som hyller rekordbilen fra 30-tallet.

Når rattet er satt i en rett frem-posisjon, er en mørk markering ved klokken 12 på linje med et lignende mønster i setene. Dette refererer til de svarte linjene Eystons team malte på de hvite saltflatene for å hjelpe ham med å holde bilen rett fram ‒ hans eneste referansepunkt ved hastigheter på over 560 km/t….

Og for å runde det hele av, for klokken går som kjent, må vi nevne uret i denne bilen.

Inspirert av de analoge instrumentene fra 1930-tallet, refererer fascia-klokkerammen til den rå, tekniske estetikken som Thunderbolts interiør bydde på, forsterket av svarte spisser som etterligner den originale bilens sidepiler ‒ og nederst på klokken står Thunderbolts evige rekordhastighet for en V12-motor ‒ på 357,497 mph.

Kun 12 eksemplarer av Black Badge Wraith Black Arrow Collection skal lages, og vi tipper alle er solgt for lenge siden. Pris har vi ingen anelse om, og den spilte nok heller ingen rolle for de 12 kundene.

Så det nærmeste vi kommer den aller siste V12 coupé fra Rolls-Royce, er nok bilder. De er heldigvis gratis, og de er her:

Les også:

Les mer om:

Nyheter Featured