På 1880-tallet var det litt et av kappløp om å komme med den første bilen som fungerte såpass bra at den faktisk kunne erstatte hest og kjerre, noe smarte folk hadde prøvd å løse i flere århundrer.
De første forsøkene på å lage en automobil fant nemlig sted på 1600-tallet, men det var først da Karl Benz endelig fikk satt sammen sin motorwagen (motorvogn) i 1885 at kappløpet ble avgjort.
-->
Tyskeren fikk patent på sin oppfinnelse i januar 1886, og skrev dermed det aller første kapitelet i bilhistorien. En annen tysker kun 100 kilometer unna ble slått på målstreken.
For Gottlieb Daimler hadde i 1885 løst floken rundt forbrenningsmotorer, og kunne også skryte av verdens første motorsykkel ‒ en reitwagen (kjørevogn) som han bygde det året.
I 1886 plasserte han motoren i en bil, og ga seg ikke med det. Sammen år puttet han den også inn i en båt, så godeste Daimler utviklet både den førte motorsykkelen og den første motorbåten i historien.
Så han deppet sikkert ikke altfor mye etter å ha tapt kappløpet mot Benz.
Nå hadde ikke Daimler klart alt dette alene, for han hadde usedvanlig god hjelp av partneren Wilhelm Maybach. Og sammen etablerte de også Daimler Motoren Gesellschaft, DMG, som sammen med Karlz Benz’ Benz & Cie fusjonerte i 1926 og dannet Daimler-Benz ‒ forløperen til dagens Mercedes.
DMG ble stiftet i 1890, og man kan vel si at de hadde en tilnærming som kan minne om dagens Maybach-utgaver ‒ mer luksuriøse biler.
For skal du kjøpe det absolutt beste som stjernemerket har å tilby i dag må du gå for en Mercedes-Maybach, enten som GLS og S-klasse. Startprisen er 2,64 millioner for SUV-modellen, og hele 3,3 millioner for den ultimate direktørvognen.
DMG siktet altså mot himmelen, og utviklet en bil som i dag står utstilt i Mercedes-Benz-museet ved siden av to mektige Mercedes-Benz 770 «Grand Mercedes»-modeller fra 1930-tallet. Og der hører den helt klart hjemme.
De to store Mercedes-bilene var for øvrig eid av keiser Vilhelm II av Tyskland og den japanske keiseren Hirohito. Se bilde av bilene lenger nede.
For bilen som kom mange tiår før disse to digre vognene kan betegnes som historiens aller første luksusbil.
Tilbake på begynnelse av 1890-tallet var vanlige biler kun for de mest bemidlede, så dermed var det kun et mikroskopisk antall potensielle kjøpere av biler som var enda dyrere enn disse.
Bilen minner kanskje ikke om så mye luksus i dag, for den hadde et kasseformet karosseri og en åpen benk og var skodd med trehjul ‒ som jo ikke kan være veldig komfortabelt.
Benken foran ser dog ganske så komfo ut, og dette var uansett et svært sprang fra den vanlige transporten som besto av hest og kjerre.
Allerede den gang var DMG merkebevisste, og stemplet merker både foran og bak. Motoren ble bygd inn i karosseriet som kom fra en ekstern karosseribygger.
Spesielle kjennetegn inkluderer styrestativet foran setet, et stort tannhjul med solid kjededrift mellom bakhjulene og andre mekaniske elementer.
Også den gang ble bilenes bevegelige deler varme, og kjølevæsken sirkulerte gjennom stålrørene i selve rammen. En ekstern blokkbrems sørget for at det var mulig å stoppe, og var koblet direkte til hjulene som hadde ren gummi som dekk.
Bilen fikk også et navn ‒ «Schroedter-bil». Det var nemlig navnet på sjefdesignerne som bygde den fra Daimlers og Maybachs stålhjulsbil fra 1889.
Den nye bilen var utstyrt med en 2-sylindret motor med et slagvolum på 1.060 kubikkcentimeter, som var kanskje ikke det mest imponerende i bilhistorien. Den ytet 2 hk ved 700 r/min.
Kraften ble overført ved hjelp av en 3-trinns girkasse og en bakakseldifferensial. Toppfarten var 18 km/t, og dermed holdt den om ikke annet følge med hestetransporten.
Men så var det dette med salget da. Det tok faktisk to år før DMG fikk solgt sin aller første bil, og det skjedde for ganske så nøyaktig 130 år siden.
En toppfart på 18 km/t så ikke ut til å skremme Mulai al-Hassan, som i ordreboken står oppført som «Sultan, Marokko». For ja, dette var herskeren fra Alawid-dynastiet som regjerte Marokko fra 1873 til 1894.
Etter at noen fotfolk, som riktignok ankom på hester, hadde sjekket ut bilen, ble den levert til sultanen 31. august 1892. Det var altså denne bilen som la grunnlaget for DMG og dermed også dagens Mercedes.
Bilen skiller seg litt fra den som står i museet, for den godeste sultanen krevde et par ting som ikke allerede var på plass ‒ så muligens var dette også den aller første bilen som ble levert med ekstrautstyr.
Marokko kan selvsagt være varmt, og sultanen krevde solbeskyttelse. Så DMG lagde et solseil, et utsmykket baldakin, av fløyel samt gulltrådkvaster og ibenholt som ytterligere spesielle raffinementer.
Han nøyde seg dog med det, og valgmulighetene var da heller ikke så veldig mange for 130 år siden.
Mulai al-Hassan var åpenbart så begeistret for hva DMG hadde fått til at han også bestilte seg en motorbåt på samme dag. Så sultanen var nok helt konge da han ankom Marokko med disse to snodige og litt magiske oppfinnelsene.
En Mercedes-Maybach er ganske så eksklusiv, og det var også bilene til DMG.
Faktisk hadde DMG kun satt sammen 12 biler fram til 1895, men bilene representerte uansett starten på en lang historie med luksusbiler både fra Mercedes og en masse andre merker.
Og hvordan den historien startet var kan du sjekke via disse bildene:
Les også: