Her er generasjonen av Transporter som nå har rundet 75 år. (Fotos: Volkswagen)

Hippibussen runder 75 år

Make love, not war. Og gjerne i en hippibuss. Volkswagen Type 2 har akkurat rundet 75 år.


Den Ferdinand Porsche-designede Type 1, selveste Bobla, var den første folkebilen. Derav navnet Volkswagen, og den lille og særegne modellen var på plass i 1938. 

Etter krigen tok slutt i 1945 ble tysk industri ilagt en masse restriksjoner, men den britiske majoren Ivan Hirst så store fordeler med Type 1. Han hadde ansvaret for den utbombede fabrikken, og solgte inn bilen som en erstatning for mangelen av biler i det britiske militæret. 

-->
Og ikke minst så han muligheten for at Bobla kunne være med på å gjenoppbygge Tyskland. 

Volkswagen reiste seg fra asken, og Type 1 ble en formidabel suksess med godt over 20 millioner produserte fram til det var slutt i 2003. 

Type 1 ble fulgt opp av Type 2, og det ble en varebil takket være en nederlandsk importør. For da Ben Pon besøkte Volkswagen i 1946 fikk han øye på en modernisert Boble med et lasteplan som ble brukt for å frakte deler. Han så potensialet, og dermed rullet snøballen. 

8. mars 1950 var det klart for produksjonen av Type 2 i Wolfsburg, for sikkerhet skyld kalt T1. For ja, dette var første generasjon Transporter. Siden den gang har mer enn 12,5 millioner Volkswagen-busser fulgt etter – produsert i Hannover fra 1956. 

Transporter er dermed det mest suksessrike europeiske nyttekjøretøyet gjennom tidene.

– Transporter har opparbeidet seg status som kult-kjøretøy i flere generasjoner, men samtidig løser den i moderne drakt jobben for håndverkere og bedrifter hver eneste dag, verden over, sier Eirik Irgens Kristoffersen, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Harald A. Møller.

Man skal som kjent ikke tukle altfor mye med oppskrifter som fungerer, så Volkswagen brukte kun en plattform som utgangspunkt fra T1 til 6. generasjon T6.1. Dermed sto denne bak alt fra varebiler til campingbilikoner. 

Siden har den bredt seg enda mer ut, og i dag er det også en elektrisk variant som har slått knockout på konkurrentene her hjemme, ID. Buzz. Denne, også tilgjengelig som en ren varebil i form av Buzz Cargo, har klassiske linjer som trekker tråden helt tilbake til mars 1950.

Men ikke på bekostning av folkekjære varebilen. 7. generasjon Volkswagen Transporter hadde verdenspremiere sist september i fjor, og ifølge Volkswagen er interessen stor i markedet for bilen som gjennom generasjoner har definert hva et nyttekjøretøy skal være.

– Volkswagen Transporter er et ikonisk nyttekjøretøy, og denne modellen har vært en av de mest markante modellene våre siden den først ble lansert for 75 år siden, sier Kristoffersen.

– Så handler konkurransefortrinnet vårt om enda mer enn bare en attraktiv modell og gode priser. Kjøper du en Transporter får du samtidig tilgang til det jeg vil beskrive som det mest kompetente forhandlerapparatet for varebiler i Norge.

Drømmen om en ny Type 2 lever i beste velgående også i elbilsatsende Norge, og nye Transporter som er tilgjengelig i flere utstyrsversjoner starter på 523.900 kroner uten moms og levert Oslo.

Den må dog stille seg litt i skyggen av ID. Buzz, for blant nye varebiler er dette den nye kongen her hjemme og hver femte nye bil i dette segmentet er den elektriske nytolkningen av hippibussen etter årets to første måneder. 

Så får vi se om den originale 75-åringen slår tilbake. for ja, det er på gang en elektrisk e-Transporter også.

Les også:

Hva tenker du