Den Ferdinand Porsche-designede Type 1, selveste Bobla, var den første folkebilen. Derav navnet Volkswagen, og den lille og særegne modellen var på plass i 1938.
Etter krigen tok slutt i 1945 ble tysk industri ilagt en masse restriksjoner, men den britiske majoren Ivan Hirst så store fordeler med Type 1. Han hadde ansvaret for den utbombede fabrikken, og solgte inn bilen som en erstatning for mangelen av biler i det britiske militæret.
Transporter er dermed det mest suksessrike europeiske nyttekjøretøyet gjennom tidene.
– Transporter har opparbeidet seg status som kult-kjøretøy i flere generasjoner, men samtidig løser den i moderne drakt jobben for håndverkere og bedrifter hver eneste dag, verden over, sier Eirik Irgens Kristoffersen, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Harald A. Møller.
Men ikke på bekostning av folkekjære varebilen. 7. generasjon Volkswagen Transporter hadde verdenspremiere sist september i fjor, og ifølge Volkswagen er interessen stor i markedet for bilen som gjennom generasjoner har definert hva et nyttekjøretøy skal være.
– Volkswagen Transporter er et ikonisk nyttekjøretøy, og denne modellen har vært en av de mest markante modellene våre siden den først ble lansert for 75 år siden, sier Kristoffersen.
– Så handler konkurransefortrinnet vårt om enda mer enn bare en attraktiv modell og gode priser. Kjøper du en Transporter får du samtidig tilgang til det jeg vil beskrive som det mest kompetente forhandlerapparatet for varebiler i Norge.
Les også:
- Nå blir det enda dyrere å bruke mobil bak rattet
- Elbil-økning i Storbritannia, og det er en grunn til det
- Luksus og 7 seter i Xpeng X9