I utgangspunktet er det selvsagt deilig å være en Ferrari-kunde, for det betyr at man har råd til noe av det beste som lages i bilindustrien. Men på toppen av dette kommer det en unik mulighet for de aller beste kundene, nemlig spesiallagde biler.
Ferrari har nemlig børstet støvet av coachbygging-håndverket, noe som i gamle dager betydde at kundene kunne få spesiallaget en bil bare til seg selv. Og det er nettopp det Ferrari nå gjør.
-->
Poenget med coachbygging er at man tar utgangspunktet i en bil, og bygger om bilen inkludert karosseriet slik at den framstår som en helt ny modell. Dette er såkalte one-offs, altså helt unike biler.
Og one-off er absolutt den nye bilen Ferrari nå har bygd for en god og selvsagt anonym kunde, en bil kalt Ferrari SP51 som nordmenn umiddelbart faller for.
For man kan fort tro at det er en norsk kunde som gjemmer seg bak SP51, ettersom bilen er lakkert i rødt, hvitt og blått ‒ og som helt klart minner om det norske flagget. Rødfargen er for øvrig kalt Rosso Passionale, og er spesielt utviklet for denne bilen.
Men Norge er dessverre ikke forklaring. Kunden befinner seg faktisk av alle plasser i Taiwan, som jo også har de tre samme fargene i flagget. Vedkommende er ikke overraskende en ivrig Ferrari-samler.
Kunden er inspirert av legendariske Ferrari 410 S fra 1955, og en berømt utgave av denne som av og til finner veien til disse Concours d'Elegance-utsillingene hvor det flommer over av gamle og flotte biler er lakkert akkurat som den nye SP51. Den bilen er lakkert akkurat som den nye, så det er dermed forklaring for den vakre fargekombinasjonen til den helt nye Ferrari SP51.
Så hva er dette for noe?
Jo, Ferrari SP51 er en V12 Spider med frontplassert motor basert på 812 GTS-plattformen, og targaformen bak kan minne om prototyper som Ferrari laget på 1960-tallet. Men ettersom denne altså er basert på den toppløse versjonen av 812 Superfast er den selvsagt hypermoderne, og kan by på over 800 hestekrefter og 0-100 km/t bør fyke unna på rundt 3 sekunder og en toppfart på over 300 km/t.
For SP51 er selvsagt de aller mest eksklusive materialene brukt, som Alcantara innvendig og en masse karbon utvendig. Og som du kan se av bildene helt nederst følger og det «norske» fargetemaet videre inn i bilen, så denne eieren må virkelig like den røde fargen.
Det er som alltid når det kommer til slike one-offs Ferrari Styling Centre som i samarbeid med kunden har utviklet den unike bilen, og ifølge den steilende hesten tar slike prosjekter rundt to år.
Resultatet er altså en helt unik bil, for det finnes altså kun en eneste Ferrari SP51. Så sjekk ut bildene av den unike «norske» bilen, og under disse finner du lenker til saker om flere unike biler Ferrari har laget samt den kommende SUV-modellen:
Les også: