Det er fire store statlige bilprodusenter i Kina, og en av disse er Dongfeng Motor. Det er disse som står bak Voyah, et nytt elektrisk premiummerke som allerede er på plass her i Norge. Den første bilen tilgjengelig i kongeriket blir Voyah Free, en SUV som er nærmere fem meter lang.
Men de har også på gang et nytt merke som skal fokusere enda mer på terrenget enn hva de litt mer høyreiste vanlige SUV-modellene jo gjør, og vi tror dette merket skal hete M Hero.
-->
Det er nemlig litt forvirrende informasjon som kommer fra Kina, hvor bokstaven M åpenbart er viktig. Dette skal visstnok både hinte til navnet Mengshi, som betyr noe i form av «en kriger», men også «Military», «Man», «Marvelous» og «Mission».
Vi kunne lagt til «Muscle».
Dongfeng viser også til uttrykket «Never Back Down», men vi tror det er slagordet. For de kaller konseptene for M Hero M-Terrain og M-Terrain S, så da går vi for M Hero som merkesnavn.
Bokstaven M kommer også fram i plattformen som disse to er laget på, nemlig MORA. Det er også M Tech, Mega Power og M ATS ‒ sistnevnte en terrengløsning som på intelligent vis kan velge den beste terrengmodusen for forskjellige forhold. Denne inkluderer også en smart krabbemodus.
Da de to konseptbilene ble vist sent i august var temaet at løven våkner opp i øst, mens designet er inspirert av en helt med sjel. Helt og mange M’er. Hmmm.
Vel, uansett, den nyutviklete MORA-plattformen har et såkalt skateboard-design, noe som betyr at den er ganske så flat som jo et vanlig skateboard er. Mer spesifikt sier Dongfeng at dette er en cross-country-plattform, og Kinas aller første sådanne. Altså en terreng-plattform som er ganske flatt under.
En annen «Kinas første» er M-Tech-arkitekturen som byr på en alt-i-en-løsning for luksuriøse elektriske terrengkjøretøy, ifølge Dongfeng. Det inkluderer de tre hovedområdene plattform, kraft og terreng.
Kraften kommer i form av Mega Power-løsningen, og denne har muskler så det holder.
Dongfeng sier at drivsystemet består av fire motorer, og den totale systemeffekten er på over 1.000 hestekrefter. I så fall er det ingenting som stopper en M-Terrain.
Drivsystemet nøyer seg ikke bare med en «Kinas første», for Dongfeng sier også at terrengbilen har verdens første 2-trinns girkasse med integrert differensialsperre. Dreiemomentet, riktignok målt på hjulene, er spinnvilt. Dette opplyses nemlig til over 16.000 Nm.
Alt dette gir også terrengbilen en sportsbil-lignende akselerasjon, og 0-100 km/t blir oppgitt til raske 4,2 sekunder.
M-Terrain er også utstyrt med avansert teknologi i form av Oriental Hawkeye Intelligent UAV System, Intelligent Security System og L3 Intelligent Driving Assistance System. Så denne terrengkongen bør oppdage det meste av hindringer i terrenget, være ganske så sikker og kjøre litt av seg selv.
Vi vet ikke om Dongfeng har planer om å sende det nye merket til Europa og mer spesifikt Norge når den første bilen er klar for produksjon, men det er jo lov å håpe.
For med denne bør du komme deg til hytta uansett hvor utilgjengelig denne måtte være.
Les også: