Populære varebil får helelektrisk tvilling

Iveco eDaily har hatt premiere, en elbilutgave av kjøretøyet som det er solgt mer enn tre millioner eksemplarer av.


I sine første år het kjøretøyet faktisk ikke Iveco Daily. Den het nemlig Fiat Daily tilbake i 1978, og ble raskt populær ettersom den både var robust og allsidig.

Men den ble laget altså laget av Iveco, et italiensk selskap som ble grunnlagt da flere merker fusjonerte i 1975.

På begynnelsen av 1980-tallet ble da også Daily-modellen kjent som en Iveco, og Iveco Daily er nå i 3. generasjon introdusert i 2014. Og nå blir den også klar for framtiden.

For under den internasjonale messen IAA Transportation 2022 i Hannover har nemlig Iveco løftet sløret av en elektrisk tvilling kalt eDaily, en helelektrisk utgave som har samme karosserivarianter, lastekapasitet og ytelse som Daily.

‒ Elektriske kjøretøy er framtiden, og målet vårt er at alle kundene våre skal kunne være med på overgangen. Som et sentralt element i Ivecos strategi for produktutvikling og overgang til elektriske kjøretøy, har vi designet eDaily for å gjøre hele modellutvalget elektrisk, samtidig som vi beholder funksjonene som kjøretøyene våre er kjent for – robusthet, pålitelighet, allsidighet, lastekapasitet og ytelse, sier Remmi Edelbo Pedersen, country Sales Manager hos Iveco Norge.

‒ Med det store utvalget, det modulære batteriet og de mange ombyggingsmulighetene og bruksområdene sørger nye eDaily for at nye kunder kan velge elektriske kjøretøy for å løse nye oppgaver.

Med eDaily kommer også en ny og slankere logo som skal signalisere både arv og innovasjon.

Ifølge Iveco blir dette det eneste elektriske lette nyttekjøretøyet med opptil 20 kubikkmeter lastevolum, opptil 4,6 tonn nyttelast og opptil 3,5 tonn hengervekt.

Når det kommer til ytelser har eDaily et drivverk som yter 190 hestekrefter og 400 Nm dreiemoment, og har en toppfart på 120 km/t. Den har selvsagt også flere kjøremoduser og en såkalt 1-pedalkjøring, og er ifølge Iveco testet fra -30 til +50 grader.

Med modulære batterier menes at den kan utstyres med ulike pakker, noe som åpner for en, to eller tre batterier på 37 kWh, og Iveco selv opplyser rekkevidden opp til 400 kilometer i urban kjøring.

Ladingen inkluderer hurtiglading på 80 kW, noe som betyr rundt 100 kilometer med rekkevidde i løpet av en halv time.

Fleksibiliteten kommer klart fram av alle utgavene, og Iveco opplyser at nye eDaily blir tilgjengelig både som kassebil, med hytte, med dobbelthytte, som chassis og som minibuss, med totalvekt fra 3,5 til 7,2 tonn, med enkle og doble hjul, i en rekke høyder og med forskjellige akselavstander.

Det er også lagt til rette for ombygging, så her åpnes det både for å drive kjøling og kraner for de som trenger slikt utstyr.

Faktisk vises det allerede fram to spesialutgaver ‒ Tigrotto og Leoncino.

Dette er navnet på to kjente lastebiler fra 1950- og 60-tallet laget av OM, et av merkene som smeltet sammen til Iveco, og fusjonerer på den måten fortid og framtid. Leoncino er en vintage tolkning av nye eDaily, mens Tigrotto er en variant av 4x4 Daily, opplyser Iveco.

At eDaily kan skreddersys viser også tre andre utgaver som blir utstilt på IAA 2022. Slik beskriver Iveco den trioen:

  • eDaily 50C12E, som er utstyrt med eMotor ePTO, har blitt tilpasset av Palfinger for å gjøre plass til en antenneplattform som strekker seg opp til 24,7 meter.
  • Et godt eksempel på hvordan Iveco eDaily kan brukes til oppdrag som krever kjøling, er 42S14E, som står utstilt med det innovative «Urban» Lecapitaine-karosseriet kombinert med kjøleenheten Thermo King E500, som drives fra det høyspente ePTO-et.
  • Den tredje Iveco eDaily-modellen som vises fram, er perfekt for mobile verksteder, her demonstrert av 42S14EV fra Internal Equipment Bott.

Iveco åpner nå for bestillinger av den helelektriske tvillingen til Daily, og leveringene skal etter planen starte i begynnelsen av neste år.

Her er bilder av Iveco eDaily og flere av versjonene denne åpner for:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter