- Annonse -
HjemElbilerPopulære varebil får helelektrisk tvilling

Populære varebil får helelektrisk tvilling

Iveco eDaily har hatt premiere, en elbilutgave av kjøretøyet som det er solgt mer enn tre millioner eksemplarer av.

I sine første år het kjøretøyet faktisk ikke Iveco Daily. Den het nemlig Fiat Daily tilbake i 1978, og ble raskt populær ettersom den både var robust og allsidig.

- Annonse -

Men den ble laget altså laget av Iveco, et italiensk selskap som ble grunnlagt da flere merker fusjonerte i 1975.

På begynnelsen av 1980-tallet ble da også Daily-modellen kjent som en Iveco, og Iveco Daily er nå i 3. generasjon introdusert i 2014. Og nå blir den også klar for framtiden.

For under den internasjonale messen IAA Transportation 2022 i Hannover har nemlig Iveco løftet sløret av en elektrisk tvilling kalt eDaily, en helelektrisk utgave som har samme karosserivarianter, lastekapasitet og ytelse som Daily.

‒ Elektriske kjøretøy er framtiden, og målet vårt er at alle kundene våre skal kunne være med på overgangen. Som et sentralt element i Ivecos strategi for produktutvikling og overgang til elektriske kjøretøy, har vi designet eDaily for å gjøre hele modellutvalget elektrisk, samtidig som vi beholder funksjonene som kjøretøyene våre er kjent for – robusthet, pålitelighet, allsidighet, lastekapasitet og ytelse, sier Remmi Edelbo Pedersen, country Sales Manager hos Iveco Norge.

- Annonse -

‒ Med det store utvalget, det modulære batteriet og de mange ombyggingsmulighetene og bruksområdene sørger nye eDaily for at nye kunder kan velge elektriske kjøretøy for å løse nye oppgaver.

Med eDaily kommer også en ny og slankere logo som skal signalisere både arv og innovasjon.

Ifølge Iveco blir dette det eneste elektriske lette nyttekjøretøyet med opptil 20 kubikkmeter lastevolum, opptil 4,6 tonn nyttelast og opptil 3,5 tonn hengervekt.

Når det kommer til ytelser har eDaily et drivverk som yter 190 hestekrefter og 400 Nm dreiemoment, og har en toppfart på 120 km/t. Den har selvsagt også flere kjøremoduser og en såkalt 1-pedalkjøring, og er ifølge Iveco testet fra -30 til +50 grader.

- Annonse -

Med modulære batterier menes at den kan utstyres med ulike pakker, noe som åpner for en, to eller tre batterier på 37 kWh, og Iveco selv opplyser rekkevidden opp til 400 kilometer i urban kjøring.

Ladingen inkluderer hurtiglading på 80 kW, noe som betyr rundt 100 kilometer med rekkevidde i løpet av en halv time.

Fleksibiliteten kommer klart fram av alle utgavene, og Iveco opplyser at nye eDaily blir tilgjengelig både som kassebil, med hytte, med dobbelthytte, som chassis og som minibuss, med totalvekt fra 3,5 til 7,2 tonn, med enkle og doble hjul, i en rekke høyder og med forskjellige akselavstander.

Det er også lagt til rette for ombygging, så her åpnes det både for å drive kjøling og kraner for de som trenger slikt utstyr.

Faktisk vises det allerede fram to spesialutgaver ‒ Tigrotto og Leoncino.

Dette er navnet på to kjente lastebiler fra 1950- og 60-tallet laget av OM, et av merkene som smeltet sammen til Iveco, og fusjonerer på den måten fortid og framtid. Leoncino er en vintage tolkning av nye eDaily, mens Tigrotto er en variant av 4×4 Daily, opplyser Iveco.

At eDaily kan skreddersys viser også tre andre utgaver som blir utstilt på IAA 2022. Slik beskriver Iveco den trioen:

  • eDaily 50C12E, som er utstyrt med eMotor ePTO, har blitt tilpasset av Palfinger for å gjøre plass til en antenneplattform som strekker seg opp til 24,7 meter.
  • Et godt eksempel på hvordan Iveco eDaily kan brukes til oppdrag som krever kjøling, er 42S14E, som står utstilt med det innovative «Urban» Lecapitaine-karosseriet kombinert med kjøleenheten Thermo King E500, som drives fra det høyspente ePTO-et.
  • Den tredje Iveco eDaily-modellen som vises fram, er perfekt for mobile verksteder, her demonstrert av 42S14EV fra Internal Equipment Bott.

Iveco åpner nå for bestillinger av den helelektriske tvillingen til Daily, og leveringene skal etter planen starte i begynnelsen av neste år.

Her er bilder av Iveco eDaily og flere av versjonene denne åpner for:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Verdens raskeste bil for akkurat 100 år siden, bygd av en nordmann, skal vises under Oslo Motor Show. (Fotos: Sabine Löwenthal/Oslo Motor Show)

100 år siden norsk fartsdemon satte verdensrekord

De færreste har nok hørt om Sigurd Haughdahl, men den «norske fartsdemonen» var verdens raskeste menneske på landejorden for...
Citroën Oli er et ganske så spektakulært konsept. (Fotos: Citroën)

Hva i alle dager har Citroën nå funnet på?

Selv navnet på denne bilen er unik. Den heter nemlig Oli, og det skal visstnok uttales «all-ë». For et par...
Oslo Motor Show får litt av et trekkplaster, nemlig Polestar 6 som ikke skal komme før i 2026. (Fotos: Polestar)

Polestar 6 vises på Oslo Motor Show

Det er fortsatt fire år til Polestar 6 kommer, men allerede nå skal den ene av de to konseptbilene...
En unik Rolex Daytona som ble gitt i premie etter en seier i Daytona 24-timers er solgt for 700.000 kroner. (Foto: Bruun Rasmussen/Porsche)

Unik Daytona 24-timers Rolex bikket 700.000 kr

En unik vinnerklokke fra Daytona 24-timers er solgt for en halv million danske kroner, og overskuddet går til Redd...
Ferrari viser nå fram nok en unik bil, og denne gang i rødt, hvitt og blått. (Fotos: Ferrari)

Hipp, hipp, hurra, en ny unik Ferrari

Drapert i norsk drakt viser den steilende oksen fram en ny og helt unik Ferrari, et toppløst mesterverk kalt...
Det koster å kjøre som James Bond, og spesielt når det er erkebilen Aston Martin DB5. (Fotos: Aston Martin)

Bond-bil gikk for 33 millioner

En replika av Aston Martin DB5 som ble brukt i fjorårets James Bond-film er solgt for hele 33,7 millioner...
Nye Smart kommer også til Norge, og den første bilen kalt #1 er meldt inn første halvår 2023. (Fotos: Smart)

Nye Smart kommer til Norge

Smart gjør noe som er ganske smart i disse tider, nemlig å gå over til elbiler. Og nå er...
Regjeringen vil nå skjerpe kravene for det offentlige når det kommer til tunge lastebiler. (Fotos: Maxus)

Vil kreve nullutslipp også for tunge varebiler

Regjeringen vil sette sluttstrek for offentlig innkjøp av tunge varebiler som gir lokal luftforurensing allerede fra 2023. ‒ For å...
Opel relanserer GSE, men denne gang heter det GSe. Først ut med den legendariske betegnelsen blir Astra GSe og Astra Sports Tourer GSe. (Fotos: Opel)

Her er nye Opel Astra GSe

Opel viser de første nye GSe-bilene i form av en ny Astra og Astra Sports Tourer. Det er elektriske tider,...
Polestar 3 får premiere i København om et par uker. (Fotos: Poelstar)

Polestar 3 får premiere i Danmark

Polestars første SUV har verdenspremiere 12. oktober, og det skjer i Danmark. Polestar nærmer seg nå et femsifret antall Polestar...
Historiens andre rene BMW M-modell nærmer seg nå, og ikke overraskende blir dette en svært så potent SUV. (Fotos: BMW)

Historisk ‒ kun den andre rene BMW M-modellen

BMW M sjokkerte en hel bilverden med M1 som kom i 1978. Nå, 44 år senere, kommer de med...
Den første lasten med Voyah Free er nå på tur til Norge. (Fotos: Electric Way)

Nå er Voyah Free på vei til Norge

Den norske importøren av Voyah er til og med på plass i Kina for å påse at alt går...
Citroën presenterer en ny logo som skal ta de inn i den moderne framtiden. (Fotos: Citroën)

Citroën med ny logo

Den 10. i rekken for det 103. år gamle bilmerket. Det er nye tider, og bilmerkene skal satse både på...
DS har gitt DS 3 flere oppdateringer, inkludert bedre rekkevidde. (Fotos: DS Automobiles)

DS 3 med fornyet design og mer rekkevidde

Det franske merket kan by på intet mindre enn fire nyheter rundt elbilen DS 3. Både Peugeot og DS i...
Det er ikke veldig lurt å lade elbilen på hytta for som er sør i landet. (Fotos: Volkswagen)

Svindyrt å lade elbilen på hytta

Norsk Hyttelag kommer med sterk oppfordring til elbilistene etter å ha gjort et regnestykke. ‒ Ikke lad elbilen på...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her